Provincie di Udin

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Provincie di Udin
Steme de provincie
Non ufiziâl: Provincia di Udine
Regjon: Friûl-Vignesie Julie
Cjâf lûc: Udin
Superficie: 4.905 km²
Abitants: 528.441 ab.
Densitât: 107,44 ab./km²
Comuns: 131 – liste
Targhe: UD
Sît istituzionâl

La provincie di Udin e jere la plui grande e la plui popolade des provinciis de regjon aministrative Friûl-Vignesie Julie.

La provincie e à smitût di puartâ indenant lis sô funzions dal 22 di Avrîl 2018, cuant che e fo mitude in licuidazion. Al dì di vuê e je sede dal ent di decentrament regjonâl di Udin, che al à i so stes confins e a à cjapât sù ciertis sô struturis.

Gjeografie[cambie | modifiche il codiç]

Confins[cambie | modifiche il codiç]

La provincie di Udin e confinave a nord cu l'Austrie, a ovest cu la provincie di Pordenon, chê di Belun e di Vignesie, a est cun chê di Gurize e cu la Slovenie.

Teritori[cambie | modifiche il codiç]

Il teritori al è montagnôs a Nord, dividût inte regjon de Cjargne a Nord-Ovest e la Val Cjanâl a Nord-Est. A Sud de zone montagnose al è il Friûl di Mieç, cun al centri il cjâf lûc provinciâl, Udin. La citât di Udin e domine la planure furlane, che e si distint fin tal Mâr Adriatic, dulà che si cjatin lis marinis di Maran e di Grau .

Storie[cambie | modifiche il codiç]

La provincie e nassè intal 1797, daspò de concuist di Napoleon Bonaparte. Intal 1815 passà al Ream Lombart-Venit cul non di Provincie dal Friûl, sot dal domini asburgjic. Intal 1866 sucedè l'anession al Ream d'Italie.
Cirche dôs tiercis dal toc ocidentâl de provincie si distacarin intal 1968, formant in chest mût la provincie di Pordenon, la cussì-clamade Diestre Tiliment.

Tal 2004 cuntun referendum si vev di selzi si distacâ la provincie di une gnove provincie, cun dentri la Cjargne, il Glemonês e il Tarvisian

La provincie e je al dì di vuê mitude in licuidazion dal 22 di Avrîl 2018. Lis sô funzions della Provincia a son cumò de Regjon e dai Comuns.


Economie[cambie | modifiche il codiç]

Popolazion[cambie | modifiche il codiç]

Inte provincie di Udin a vivin cirche 530 mil abitants, scuasit centmil intal cjâf lûc.

Lenghis[cambie | modifiche il codiç]

Il furlan al è lenghe uficiâl insiemit al talian, e al è fevelât da cirche 600 mil personis.
A esistin minorancis di sloven, fevelât da uns 10 mil personis dilunc dal confin con la Slovenie, da Tarvis fin te zone a Est di Cividât.
Il todesc al è fevelât inte Val Cjanâle tai paîs di Sauris, Tamau e Sapade a (sauran, tamavês e sapadìn).