Davâr

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Davâr
Non uficiâl par talianOvaro
ProvincieUdin
PartCjargne
Coordenadis gjeografichis46°29′00″N 12°52′00″E / 46.48333°N 12.86667°E / 46.48333; 12.86667
Altitudin525 m s.n.m
Superficie57 km²
Popolazion2.218 ab.
Densitât39 ab/km²
FrazionsNegrons, Cela, Cjalina, Clavaias, Cludini, Dentramp, Lençon, Liaries, Luvincas, Luvint, Mion, Muina, Davasta
Comuns confinantsDimpeç, Comelians, Lauc, Prât, Ravasclêt, Raviei, Sauris, Soclêf, Sudri
CAP33025
Prefìs telefonic0433

Davâr al è un comun in Cjargne, che in dì di vuê al fâs part de provincie di Udin e al à 2.218 abitants.

Viodude de frazion di Clavaiis


Gjeografie[cambie | modifiche il codiç]

Il comun si cjate tal Cjanâl di Guart, in Cjargne. Al è logât intun cjadin tra il Col Zentîl (2.075 m) a bonât e il Norvenas (1.968 m)a jevât, cun la masse dal Colians che domine la valade. In plui che il cjâf lûc, a fasin part dal comun ancje lis frazions di:


Storie[cambie | modifiche il codiç]

Al somearès che il non Davâr al vegni di une peraule celtiche che ûl dî "lûc protet". Di fat il paîs al è logât in chê che e je simpri stade une impuartante zone di passaç fin de preistorie. Cuant che i romans a baterin i Gjai Cjargnei che a vivevin culì, il teritori di Davâr, come chel di dute la Cjargne, al jentrà a fâ part de X REGIO VENETIAE ET HISTRIAE. Te etât di mieç al fasè part dal Partiarcât di Aquilee fin al 1420, cuant che i venezians lu concuistarin. Cussì Davâr al restà sot Vignesie fin al 1797 cuant che, cul Tratât di Cjampfuarmit, al fo cedût al Imperi Austro-Ongjarês. Davâr al fo concuistât de Italie tal 1866, dopo da la tiarce vuere di indipendence. Te storie di Davâr si regjstraran però ancjemò dôs ocupazions: la prime tal 1917, cuant che dopo la rote di Cjaurêt dut il Friûl al fo invadût di bande dai austro-todescs. La seconde e fo tal 1944 cuant che i Cosâcs, clamâts culì di Hitler, a ocuparin la Cjargne; propite i Cosâcs, sul pont di ritirâsi, ai 2 di mai dal 1945 a Davâr coparin 22 omps, parcè che a jerin stâts tacâts dai partigjans

Evoluzion demografiche[cambie | modifiche il codiç]

Lenghe[cambie | modifiche il codiç]

A Davâr al ven fevelât il cjargnel te variant dal bas Cjanâl di Guart, caraterizât de terminazion des peraulis femininis in -a (singolâr) e -as (plurâl). Un altri trat carateristic de zone di Davâr al è la conservazion dai ditoncs ei e ou là che tal furlan centrâl a si an î e û (misteir e fouc par mistîr e fûc).

In ogni frazion dal comun, però, si à cualchi variazion; a Muina par esempli no si cjatin i ditoncs ei e ou, a Liariis, Mion e Cele invezit il plurâl des peraulis femininis al è in -es.

Di viodi[cambie | modifiche il codiç]

La Plêf di Guart
  • La Plêf di Guart, logade insomp un cuel fra Cela e Negrons, citade pe prime volte tal 1119, ma siguramentri ancjemò plui viere. In dì di vuê però la glesie, par vie dai varis teremots, e à un aspiet sietcentesc.
  • Il Palaç Micoli Toscano a Mion, tirât sù de famee dai Toscjans. La costruzion da l'edifici e terminà tal 1836, e in dì di vuê al è cognossût come Il palaç dai cent barcons.
  • La Cjase Di Cort a Davasta, dal XVIII secul, carateristic esempli di architeture cjargnele.
  • Il Mulin, in localitât Baûs, fra Davâr e Comelians. Si trate di un vieri mulin ancjemò funzionant, che al permet di viodi cemût che une volte si masenave la blave.