Sauris

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Sauris
Non uficiâl par talianSauris
ProvincieUdin
PartCjargne
Altitudin1212 m s.n.m
Superficie41 km²
Popolazion427 ab.
Densitât10 ab/km²
FrazionsSauris Disot (Sêt dal comun), Sauris Disore, Lateis, La Maine, Field/Velt
Comuns confinantsDimpeç, For Disore, For Disot, Davâr, Prât, Vigo di Cjaduvri (BL)
CAP33020
Prefìs telefonic0433
PatronSant Svualt di Nortumbrie

Sauris (Zahre tal Sauran, il dialet todesc locâl) al è un comun che al dì di vuê al fâs part de provincie di Udin e al à 427 abitants.

Sauris Disore

Gjeografie[cambie | modifiche il codiç]

Sauris al è logât a 1.212 m (Sauris Disot, Dorf par sauran, là che e je logade la cjase comunâl) tal Cjanâl di Lumiei inte Cjargne, cenglât des monts Pieltinis (2.027 m) a nord, Col Zentîl (2.075 m) a jevât, Bivare (2.474 m) e Tinise (2.120 m) a sud e Crodon di Tiarfin (2.413 m) a bonât. In plui che il cjaulûc a fasin part dal comun lis frazions di:

  • Sauris Disore

Sauris Disore, tal dialet dal puest Plotsn, e jè la frazion plui grande (119 abitants tal 2001) e impuartante, e probabilmentri plui sugestive dal comun, e cui siei 1.400 m al è il paîs plui alt di dut il Friûl. Di Sauris Disore si pò gjoldi un paesaç spietaculâr: di une bande a si viodin lis cretis dolomitichis de Bivare, mentri di chê altre il voli al si piart a cjalâ i grancj spazis verts e turchins des monts e dai cîls de Cjargne.

  • Lateis

La frazion di Lateis, clamade par sauran Latais, e jè poiade suntun splaç a 1.239 m sorevie il lâc, e e conte 109 abitants

  • La Maine

Une volte e jere une frazion clamade cussì (par sauran Ame Lataise) dulà che cumò a son lis aghis dal lâc: cun la creazion dal invâs artificiâl difat il paîs vieri al vignì inagât e n'al fo metut sù un gnûf plui in alt, a 1.000 m, dulà che si lu cjate vuè. A La Maine a vivin 18 animis (2001)

  • Velt

Dilunc te strade che mene di Sauris Disot a Sauris Disore si cjate, a 1.280 m, la frazion di Velt, par sauran Field, ven s stâi "cjamp", che cun la sô grampade di cjasiutis e jè, cun La Maine, che cui siei 12 abitants (2001) e jè la frazion plui piçule di Sauris.

Il paesaç de valade di Sauris al è inzentilît di lâc artificiâl, creât par alimentâ lis centrâls idroeletrichis de Sade/Enel.

Sauris e je stade isolade par tancj secui. La prime strade di colegament e fo scomençade intal 1915 e finîts tal 1928, par colegâ Sauris cun Dimpeç; di cheste strade il pont plui biel al è probabilmentri il puint sul Lumiei, lunc cirche 100 m, e a 105 m di altece dal flum.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Sauris Disot

Tal 1758 tal paîs al fo un grant fûc che al distruzè l'archivi parocjâl di Sauris Disore, ridusint in cinise i documents rivuardants lis origjinis de comunitât saurane. Il prin document ch'al nus à rivât al è dal 1280, là che si à iniment di un Averard di Soclêf che al ricognòs di vê vût in donazion de glesie di Aquilee un feut in Contratta de Sauris. Stant a la leiende, samee che la comunitât di Sauris e sarês stade fondade di doi soldâts austriacs scjampâts da la vuere tal XIII secul; al è però plui probabil che la imigrazion sedi avignude, simpri in chei agns dal Cjanâl di Lessach e de Pusterie, parcè che il sauran al è simil ai dialets fevelâts tal Tirol. Il professôr Norman Denison, zà diretôr dal Institût lenghistic da l'Universitât di Graz, ch'al à vût cognossût a fons la realtât saurane vìnt fat sun chest cont studis e ricercjis di caratar glotologic par agns a dilunc, al sclarìs tai siei scrits ch'al è probabil che l'origin dai abitants di cheste val e sedi la istesse di chê dai abitants di Sapade (Plodn par todesc sapadìn) e di âtris comunitâts etno-lenghistichis di espression todescje ladis a stanziâsi te Slovenie disore dal dì di vuê.

Une altre storie e sosten che il paîs al fo fondât di un cjaçadôr todesc, rivât puartant in sachete il dêt poleâr di Sant Svualt, une relicuie che, conservade intun piçul santuari, intai secui sucessîfs e puartarà un grum di piligrins in cheste valade platade; chest al è testemoneât sei dal libri “La vite di Sant Suald”, scrit di un ciert Gian Pietro della Stua intal 1769, sei dai tancj ogjets di fabricazion veneziane cjatâts tal paîs.

Sauris al a vivût par secui tal sô isolament: dome tal 1928 e fo viarte la prime strade che menave a Dimpeç, che la sô costruzion e jere scomençade zà tal 1915; se di une bande chist al à puartât il paîs ae civiltât, di chê altre al de une fuarte pocade ae imigrazion.

Evoluzion demografiche[cambie | modifiche il codiç]

Economie[cambie | modifiche il codiç]

La Bìvare e la glesie di Sauris Disore

Par vie de alte cuote che si cjate Sauris, la tiare, ancje se fertil, no produseve avonde par dâ sostentament, cussì che la economie dal paîs tai timps passâts e jere fondade soredut sul arlevament des vacjis (tal 1920 tal comun a si contavin plui o mancul 600 codis). Ognidun a chei timps, par podê vivi e meti sù famee, scugnive vê un pôc di tiere, une cjase e un stali par lis sôs bestiis. Tai mês dal lunc unviâr, si passave il timp dedicantsi a piçulis voris di artesanât, come la tiessidure: i tiessidôrs di Sauris di fat a erin tra i plui preseâts in Friûl, tant che la lôr opare e jere domandade ancje da fameis nobilis di planure. Condiplui, tant che in ducj i paîs di montagne, si produsevin imprescj di len, che pò lis feminis a levin a vendi in planure. Une vore spandût al ere il fenomeni de migrazion stagjonâl: tancj a son stâts i saurans ch'a an cjatât lavôr in Gjermanie, Austrie, Ongjarie. Chiste e jere la situazion fin ai ains '50; vuê, in graciis des bielecis ambientâls e paesagjistichis, Sauris e fâs cont massime sul turisim, sedi estîf che invernâl (e je la presince di pistis di schi), ma a son presints ancje stabiliments industriâi che a produsin un speck e un persut une vore innomenâts e une bire ancjetant rinomade. Altris piçulis impresis a son impegnadis tai setôr edîl, boschîf e de produzion de energjie a traviers des centralinis idroeletrichis. Ancje a Sauris, tant che in un grum di comuns in Cjargne, al à cjapât pît l' albergo diffuso: i turiscj che lu vuelin invezit che lâ in hotel, puedin sogjornâ tes cjasis dal paîs, vivint cussì in prime persone la vite di Sauris.

Culture[cambie | modifiche il codiç]

Lenghe[cambie | modifiche il codiç]

Il municipi a Sauris Disot

Propite par lis sôs origjinis todescjis in paîs si è simpri fevelât un dialet de lenghe todescje, clamât Sauran;che al parten al grup bavarês meridionâl dal alt todesc. Vie pai secui il sauran di une bande al à conservât plui caratars dal todesc arcaic, di chê altre si è evolude, cjapant sù e adatant elements da lis lenghis feveladis tes zonis vicinis, la Cjargne e il Cjadovri. Par chestis particolaritâts il sauran al è di doi secui materie di interès pai studiôs talians e forescj, e propite la analisi linguistiche e à permetût di integrâ lis scjarsis fonts storichis (o vin dît che l'archivi parocjâl al ere lât a fûc) par fâ lûs su lis origjins de comunitât, in gracie des analogjiis riscontradis cui dialets carinzians e tirolês, che a partegnin ae stesse çocje. Ancje se dal 1990 il Sauran al ven ancje insegnât tes scuelis madernis e elementârs, e stimis resintis nus disin che al dì di vuê la marilenghe saurane e ven doprade di plui o mancul il 70% de popolazion (soredut parò de int di une cierte etât), tal mût di dutis i lengaçs minôrs de nestre tiere, al sta colant in disûs in favôr di furlan e talian.

Architeture[cambie | modifiche il codiç]

Un altri pont là che il piçul comun di Sauris al si disfarence dal rest de Cjargne al è l'architeture: cuasi dutis lis cjasis di chi di fat a son fatis doprant soredut il len cun la tecniche a blockbau, e a ripuartin iniment lis cjasis dal Sudtirôl, plui che lis cjasis cjargnelis di piere. Vuè propite cheste peculiaritât architetoniche, che no jè cambiade cui secui, e jè un dai plui impuartants mutîfs ch'a fasin di Sauris un lûc cuasi fûr dal timp.

Tradizions[cambie | modifiche il codiç]

La glesie di San Scjefin a Sauris Disore

Par vie dal sô isolament, Sauris al è stât bon di conservâ lis sôs lidrîs todescjis e cussì ancje lis sôs antighis tradizions. Tra chestis la plui impuartant e jè chê dal carnevâl, cuant che i Sauran a vadin ator pal paîs cun carateristichis mascaris di len. Protagoniscj de fieste a son lis dos mascaris dal Rölar e dal Kheirar: il prin al ten in man une scove e al à di visâ la int di preparâsi pe mascarade lant ator pes stradis dal paîs remenant lis campanelis ch'al ten leadis ae vite; cun lui al è il Kheirar, ancje lui cuntune scove in man e vistût di peçots. Chestis dos figuris a vadin a bati cun la scove su lis puartis des cjasis là ch'a vuelin jentrâ, scompagnâts di un grum di mascaris ch'a puedin jessi brutis (Schentana schemblin) o bielis (Scheana schemblin): l'impuartant al è che chel che la puarte vedi la muse taponade che no si viodi cui ch'al è.

Un' altre tradizion dal paîs e jè chê del Der Orsch vander Belin ("il cûl de Belin"): la Belin e jè une sorte di strie, no triste, ma une vore brute e cragnose, che i paisans ch'a levin fûr dai cunfins dal comun, sedi in Cjargne che tal Cjadovri, a vevin di bussâi il cûl; al dì di vuè la comunitât saurane a zenâr e ripropon chiste antiche usance intune simpatiche rapresentazion in mascare là ch'a saran i turiscj a bussâ il cul de Belin par podê vuadagnâsi il dirìt di sogjornâ a Sauris.

Condiplui a lui si ten la "Fieste dal persut", che ogni àn e clame a Sauris un grum di int: ator pai borcs dal paîs a vegnin mitûts sù stands là che si puès çerçâ no dome l'innomenât persut, ma ancje macarons, dolciariis e inmò altris robis bononis di cassù.

Di viodi[cambie | modifiche il codiç]

Panoramiche di Sauris Disore
  • La glesie di Sant Svualt a Sauris Disot
  • La glesie di Sant Scjefin a Sauris Disore
  • La glesie di San Lurinç
  • Il Lâc di Sauris
  • Il Centri Etnografic a Sauris