Ravasclêt

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Ravasclêt
Non uficiâl par talianRavascletto
ProvincieUdin
PartCjargne
Altitudin952 m s.n.m
Superficie26 km²
Popolazion642 ab.
Densitât25 ab/km²
FrazionsZuviel, Salârs
Comuns confinantsÇurçuvint, Comelians, Davâr, Paluce, Sudri
CAP33020
Prefìs telefonic0433
PatronSan Spirit (lunis di Pentecostis)
La glesie di San Matieu di Monai viodude dal borc di Stalis

Ravasclêt al è un comun inte Cjargne, che al dì di vuê al fâs part de provincie di Udin e al à 642 abitants. Il cumun al è componût di trê frazions, da amont a jevât: Salârs (cui borcs di Alnêt e di Cjamplovol, cumò bandonât), Ravasclêt (cui borcs di Stalis e Palût) e Zuviel, cui cjasâi di Cjampei, Stalivieri, Prapulin (o Prepaulin) e Frate. Il non vieri dal comun al è Monai, che al è ancjemò doprât da int di Zuviel e dai paîs dulintôr par riferîsi al capolûc e ae frazion di Salârs.

Gjeografie[cambie | modifiche il codiç]

I borcs dal comun Ravasclêt si cjatin intal agâr che al divît il massîf de mont di Arvenis, logât a miesdì, e chel de mont di Crostis a miezegnot. Chest agâr al è dividût tal mieç dal piçul pas clamât Siele di Valcjalde (loc. Insom Valcjalda, 959 m s.n.m.) in dôs valadis diferents: la val dal riù Margò, tributari dal Dean, cun direzion viers amont (là che a si cjatin Ravasclêt e Salârs), e la val de Gladegne, tributarie de Bût, viers jevât (là che al si cjate Zuviel). Siben che cualchi studiôs di gjeografie al clame dutis dôs lis vals cul stes non di Valcjalde, la sclete usance dal puest e dopre chest non dome par part dal basin dal Margò; non plui antîc, e bon par dutis dôs lis valadis, al è pluitost chel di Val (o Cjanâl) di Monai.

Lis monts plui impuartantis dal comun, cuasit dutis verdis di boscs e passons, jessint un grum râr il cret nût, a son:

- tal massîf di miesdì (leât al grop de mont di Arvenis): monts di Çoncolan (1740 m s.n.m.), Nealt (1490 m s.n.m.), Cuel Piçul (1331 m. s.n.m.).

- tal massîf di miezegnot (part dal grop de mont di Crostis): Zimon di Crasuline (2.104m s.n.m.), Piç di Mede (2094 m s.n.m.), mont di Valsecje, mont di Runc, Bovadice, Barete di Culzin (che la int dal puest a clame «la Scufa»).

Il pont plui bas dal comun al è il cjasâl di Pît (o Pe) dal Pecol.

In tal massîf di miezegnot a si cjatin doi piçui lâts di mont, jemplâts di aghe surgive o dal disfasiment de nêf, clamâts Lât di Tarondon e Lât di Crasuline. Intal fonts de valade, a son presints doi laguts artificiâi, cussì clamâts di Insom Valcjalda e di Entrada.

Lenghe[cambie | modifiche il codiç]

In tal comun al ven fevelât il furlan, in dôs variants che a partegnin ae forme dialetâl dal bas Cjanâl di Guart.

A Ravasclêt e a Salârs si fevele la variant moneane, caraterizade de terminazion des peraulis femininis (o miôr, di chês che a davegnin de prime declinazion latine) in -a (singolâr) e -es (plurâl): la cjasa - las cjases. Altris trats carateristics a son la conservazion dai ditoncs ei e ou là che tal furlan centrâl a si an î e û; par esempli, jeir e brout par îr e brût, e la terminazion in -ol là che il furlan comun al à -ul (esempli: popol). Il monean antîc, testemoneât dai scrits di pre Lenart Moras (don Leonardo Morassi) al doprave lis finâls in -o, tantche il riguladot dal didivuê.

A Zuviel, invecit, si fevele te variant zovelane, marcjade des terminazions in -a e -as (la cjasa - las cjasas). Il zovelan al è un dai pôs dialets di Cjargne che nol puarte lis ditongazions cjargnelis: i Zovelans a disin podê, , îr e cûr, tantche tal furlan centrâl. Un bon esempli di zovelan si pues leilu tai libris di puisie di Casimiro De Colle[1].

Monuments[cambie | modifiche il codiç]

Entri i monuments a bisugne citâ la glesie parochiâl di San Matieu di Monai (secul XVIII), la glesie di San Spirit a Ravasclêt (secul XVIII), la glesie di Sant Andree di Zuviel (secul XIV, cun zontis e mudaments fintal secul XX), e la cjase "di Parigjin" a Zuviel, cuntune piture murâl dal secul XVII.

Comunicazions[cambie | modifiche il codiç]

Il comun di Ravasclêt al è siervît de strade regjonâl (ex-statâl) n. 465 "de Forcje di Lavardêt e di Cjanâl di San Cjançan", che lu coleghe al Comun di Comelians e al Cjanâl di Guart a soreli a mont, e ai comuns di Çurçuvint e Sudri a jevât. Altris colegaments stradâi intercomunâi a son la strade Ravasclêt–Tualiis, e la «strade panoramiche» di interès turistic.

La dite SAF a gjestìs lis liniis di corieris (Salârs)–Ravasclêt–Zuviel–Çurçuvint–Sudri–Paluce e Zuviel–Ravasclêt–Comelians, ativis dal lunis ae sabide, dutis dôs cun pussibilitât di cambiâ par Tumieç e Udin.

Impuartant implant turistic a è la funivie Ravasclêt-Çoncolan.

Galarie fotografiche[cambie | modifiche il codiç]

Notis[cambie | modifiche il codiç]

  1. Casimiro De Colle, Par no dismenteâ... e cjalâ indevant: storias di Cjarnia, di cjargnei... di paîs e di tant ingegn: poesie, Cormons: G. Zorzut, stampe 1988.

Viôt encja:  http://wladimiro-decolle.wix.com/miro-poesie-scritti