Bicinins

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Bicinins
Non uficiâl par talianBicinicco
ProvincieUdin
PartFriûl di Mieç
Coordenadis gjeografichis45°56′00″N 13°15′00″E / 45.93333°N 13.25000°E / 45.93333; 13.25000
Altitudin37 m s.n.m
Superficie15 km²
Popolazion1.832 ab.
Densitât122 ab/km²
FrazionsCucane, Feletis, Grîs
Comuns confinantsCjasteons di Strade, Gonars, Mortean, Pavie, Sante Marie la Lungje
CAP33050
Prefìs telefonic0432

Bicinins al è un comun intal Friûl di Mieç, che al dì di vuê al fâs part de provincie di Udin e al à 1.832 abitants.

Gjeografie[cambie | modifiche il codiç]

Il comun al è logât inte medie plane furlane, a cirche 15 km a Sud di Udin; al è ancje traviersât par un toc curt de autostrade A23 Palme-Udin, e lis stradis normâls a son plui che altri ocupadis di trafic locâl.

Lis localitâts dal comun a son Bicinins, Cucane, Grîs e Feletis. Ducj i centris abitâts a si son svilupâts ator di un pont impuartant, in gjenar de glesie; intai ultins agns Cucane e Grîs a tendin a unîsi par vie de vicinance e dal fat che un grum di servizi a son aromai in comun (glesie, cjamp sportîf, e v.i.). L'abitât di Feletis si à svilupât dilunc une strade che tal mieç dal paîs si slargje e forme cuasi une plaçute. A Bicinins invezit, si podin ancjemò distingui un pôc doi ponts centrâls, il prin ator de glesie di San Pieri, cun ator il borc di Bicinins disore, e il secont, plui recent, ator di une vile paronâl, dulà che cumò al è il comun, cun ator il borc di Bicinins disot. Intal ultin secul cul svilup urban i doi borcs si son unîts e cussì si son calmadis vecjis rivalitâts e campanilisims tra lis dôs parts.

Economie[cambie | modifiche il codiç]

Il comun al à simpri vût une economie rurâl, ma chest al è planc a planc cambiât intal XX secul, ancje se la component agricule e je ancjemò fuarte, pari a un cuart dai ocupâts; plui dal cincuante par cent e lavore invezit inte industrie e tal artesanât, il rest intal setôr terziari. Une buine part de popolazion lavore fûr dal comun. A son ancje dôs zonis industriâls, dutis e dôs dongje dal cjâf lûc.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Glesie di Sant'Andrea a Grîs.

I confins atuâls dal comun a son nassûts inte epoche napoleoniche (1805-1813), e a samein a vonde artificiâls; difat la aree setentrionâl dal comun, cui paîs di Bicinins, Cucane e Grîs, e je stade fin dai prins documents sot de famee “di Lavarian-Strassolt”, e e je simpri stade plui leade cun Lavarian e cun Mortean; la aree a sud-est, cun centri a Feletis, e je stade par tancj secui feut dai “di Colorêt”, leade ae parochie di Antognan, di cui e à fat part fintremai il 1786.

Il toponim Bicinins, ancje se cualchi studiôs lu met ta chei di origjin sclave, al samee di origjin romane, basade sul non di persone Becinius, a sô volte di origjin celtiche; un ulteriôr indizi al pues jessi la dedicazion de glesie dal paîs a San Pieri, che e podarès sei di epoche tart-romane. Il prin document cun une citazion di Bicinins e Feletis (tes formis Bicinis e Feletas) e je intun document dal 1031, cuant che il Patriarcje di Aquilee Popon al inaugurà la gnove catedrâl, donant ciert teritoris pal so sostentament. Di cheste liste di paîs a son esplicitementri escludûts sei Bicinins sei Feletis, a dimostrazion che a jerin za di propietât di cualchi siôr locâl.

Servizis[cambie | modifiche il codiç]

A Bicinins a son une scuele materne e une scuele elementâr, mentri la scuele medie si cjate a Gonars; a son dopo l'ufici puestâl e un ambulatori. A son trê areis sportivis, une di propietât comunâl a Bicinins, dôs privadis a Feletis e tra Cucane e Grîs.

Referencis[cambie | modifiche il codiç]

  • Ermanno Dentesano, Bicinicco e il suo territorio, Bicinins, 1984
  • Ermanno Dentesano, I nomi locali del comune di Bicinicco, Bicinins 1998