Tarvis

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Tarvis
Non uficiâl par talianTarvisio
ProvincieUdin
PartValcjanâl
Altitudin754 m s.n.m
Superficie205 km²
Popolazion5.021 ab.
Densitât25 ab/km²
FrazionsCjampròs (Cjamparòs), Cocàu, Fusìnis (Fusìne), Mont Sante di Lussari, Pleçùt, Predìl (Ràbil), Puscuèl, Rute, Sant Antòni, Tarvis Centrâl
Comuns confinantsArnoldstein (Carintie, A), Scluse, Hohenthurn (Carintie, A), Kranjska Gora (Gorenjska, SLO), Malborghet, Pleç (Bovec par sloven) (Goriška, SLO)
CAP33018
Prefìs telefonic0428
PatronSants Pieri e Pauli

Tarvis (tal. Tarvisio, tod. Tarvis, slov. Trbiž) al è un comun inte Valcjanâl, e te regjon istoriche carinziane, che al dì di vuê al fâs part de provincie di Udin e al à 5.021 abitants. Al è un dai pôcs comuns da la Europe dulà ch'a si fevelin cumò 4 lenghis: -par ordin alfabetic- furlan, sloven, talian e todesc (chest cuadrilinguisim al è cumò plui in gjenerâl une carateristiche di dute la Valcjanâl). Tal XIX secul si fevelavin nome il todesc e, in minorance, il sloven. Forsi te ete di mieç si tabaiave ancje par furlan che cumò al samee tornât cu lis migrazions di popolazions latinis daspò de Prime Vuere Mondiâl. Il cjaf lûc al è un dai pôcs pais che in Italie a son a sta daûr des Alps e al ospite une a vonde gruesse comunitât di napoletans.

Gjeografie[cambie | modifiche il codiç]

Tarvis al si cjate a 754 m sul nivel dal mâr. Lis sôs frazions a son:

  • Cjamparos (tal. Camporosso in Val Canale, slov. Žabnice, tod. Saifnitz)
  • Rabil/Predil (slov. Rabelj, tal. Cave del Predil, tod. Raibl) m 900
  • Cocau (tal. Coccau, slov. Kokova, tod. Goggau) m 672
  • Fusinis (tal. Fusine in Valromana, slov. Fužine/Bela Peč, tod. Weißenfels) m 773
  • Mont Sante di Lussari (tal. Monte Lussari, slov. Svete Višarje, tod. Luschari)
  • Mude (tal. Muda, slov. Muta, tod. Mauth)
  • Pleçut (tal. Plezzut, slov. Bovček, tod. Flitschl)
  • Puscuèl (tal. Poscolle, slov. Zagradec, tod. Hinterschloss)
  • Sant Antòni (tal. Sant'Antonio, slov. Žabnice, tod. Sankt Anton)
  • Rute (tal. Rutte, slov. Trbiške rute, tod. Greuth) m 830.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

La citadine e jè di origjine romane, ma il lûc dulà che e jè logade al dì di vuê al veve di jessi abitât zà di une popolazion celtiche, i Taurisci, dai cuâi par l'apont al vignarès il non Tarvisium. Tarvis al fo dal cjapitul di Bamberghe fin dal XI secul, e al cjapà simpri plui impuartance tal ambit dai cumierçs tant che tal 1456 il vescul di Bamberghe i de l'autorizazion par tignî une fiere anuâl, che si ten, di plui di 550 ains, ancjmò di chê volte. Dal XV secul e fo une vore impuartant l'industrie dal fier (Lis minieris di Rabli a forin in ativitât fin a une cuindisine di ains fa); tal midiesim period al subì lis invasions dai turcs ch'a puartarin muart e desolazion. La citadine e passà sot la corone austriache tal 1759 e ai timps di Napoleon e fo, tant che Malborghet, teatri di batais tra lis trupis francês e chês austriachis. Daspò la prime vuere mondiâl e jentrà a fâ part dal Rean di Italie, e di chê volte e deventà un lûc di cunfin un frac impuartant, parcè che la si cjatave su la trate feroviare Vignesie - Viene dongje dai pas di Cocau e dal Predil. Cun la jentrade in Italie parò Tarvis al fo ogjet di fuarts moviments di migrazions (tal mût di dute la Val Cjanâl): la plui part dai todescs che e stave chi difat e lassà la citadine par lâ a vivi in Austrie (specialmentri cule seconde opzion dal 1939), ancje par vie des leçs ch'a no parmetevin di doprâ come lenghe il todesc; a rivarin culì par cuintri un grum di talians, sedi dal Friûl che de Basse Italie. Tai ultins ains parò Tarvis al è avonde in crisi, soredut pal fat che la viargidure dai cunfins e à puartât vie un grum di puescj di lavôr (soredut ai impleâts tes feroviis statalis e te Vuardie di Finance).

Galarie fotografiche[cambie | modifiche il codiç]