Scuvierte des Americhis

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Cjarte de Americhe setentrionâl, atribuide al abât Bernou (dongje dal 1681)

Cun la peraule Scuvierte des Americhis si intint le colonizazion dal gnûf continent de bande di stâts come la Spagne, France, Portugal, Olande e Ream Unît.

La motivazion principâl e jere di puartâ le civiltât e le religjon cristiane, ma la colonizazion e fo soredut le distruzion culturâl e ancje, in cierts câs, fisiche des popolazions locâls. Si pues ancje dî che le scuvierte des Americhis e finìs cul periodi di ducj cognossût cul non di Far West.

Ma bisugne dî che chescj stâts no son stâs di sigûr i prins a meti pît te tiere americane: si sa che i prins a meti pît in Americhe a forin lis popolazions vignudis de Siberie a pît passant il Stret di Bering tal periodi de ultime glaciazion. Cence dismenteâsi dai Vichincs, partîts de Scandinavie e rivâts fin ae Tieregnove, tal Canadà di vuê, a prin colp clamât Vinland, al sarès a dî tiere dal vin. Al sarès pui just fevelâ di Concuiste des Americhis, soredut tignint cont des violencis dai Conquistadores (concuistadôrs) vignûts de Spagne e de colonizazion de bande dai inglês dal Nordameriche.

Colomp e Vespucci[cambie | modifiche il codiç]

Colomp al sbarcje a San Salvador

Cu le concuiste di Granade (1492), l'ultin toc di tiere ancjemò tes mans dai musulmans, la Castilie e veve acès libar aes cuestis atlantichis, ma si cjatave la strade sierade dai portughês. Propit par chest motîf Ferdinant II di Aragone e Isabele I di Castilie i disin di si ae propueste dal gjenuês Cristoful Colomp. Colomp al jere cunvint di rivâ tal Orient contât dal venezian Marco Polo fasint le strade des Americhis, e che le circonference de Tiere e fos plui curte. Ai 12 dal mês di otubar dal 1492 Colomp al sbarcje tes isulis Lucaîs, clamadis San Salvador par tocjâ i dîs daspò le isule Sante Marte, Haiti e lis isulis des Antilis daspò setante dîs di navigazion su trê piçulis nâfs, la Niña, la Pinte e la Santa Maria.

Di chel moment,cence domandâ nuie a di nissun abitant, Colomp al declare che dutis lis tieris scuviertis a jerin propietât dai reâi di Spagne. Jenfri il 1493 e il 1500, Colomp al torne tes Americhis ancjemò cuatri voltis continuant la esplorazion dai Caraips rivant fin dulà che il flum Orinoco si bute tal mâr.

Ma il prin a capî che lis tieris scuviertis no jerin l'Orient ma un gnûf continent al fo il navigadôr florentin Amerîc Vespucci in tal 1507 che veve esplorât lis cuestis dal Brasîl e de Argjentine. Vespucci al jere stât tal Gnûf Mont tal 1497, contant dut ce che al veve viodût in tes letaris a Laurinç di Pieri Francesc dai Medici. Vespucci al torne une altre volte intal 1499 cun Alonso de Ojeda e Juan de la Cosa za navigadôr cun Colomp. Cheste volte Vespucci al al tocje lis cuestis dal Brasîl e al fo il prin european a cjatâ il pont dulà che il Riu des Amazonis si bute tal mâr. Al torne ancjemò dôs voltis, esplorant da lis cuestis dal Brasîl fin ae Patagonie. Al veve capît che il Gnûf Mont al jere un continent separât e al scrîf lis sôs convinzions. Par chest motîf il Gnûf Mont al è stât clamât cul non di 'Americhe'.

Intal 1513 si à le sigurece che la Americhe e jere un gnûf continent: il navigadôr spagnûl Vasco Núñez de Balboa al travierse vie tiere il stret di Paname e al cjate pe prime volte un gnûf ocean, daspò clamât Pacific, parcè che al moment de scuvierte al jere cuiet.

La division dal Gnûf Mont[cambie | modifiche il codiç]

Intal 1493 il re Ferdinant di Aragone al oten dal pape Alessandri VI une bole pontificie, la Inter Caetera che i dave le possession ae Corone di Spagne di dutis lis tieris scuviertis innà di une linie imagjinarie che si cjatave a une distance di plui o mancul 181.000 chilometris da lis isulis Azoris e Cap vert.

Ma intal 1494 i reâi di Spagne a scuegnin metisi dacuardi cul re dal Portugal Zuan II cul tratât di Tordesillas che spostave cheste linie di demarcazion ancjemò plui a Ocident. Cheste gnove linie i dave al Portugal lis tieris dal Brasîl di cumò.

Periodi dai "Conquistadores"[cambie | modifiche il codiç]

La bataie di Cajamarca, i spagnûi di Pizarro cuintri i Incas di Atahualpa

Il periodi dai "Conquistadores" (concuistadôrs) al va dal 1519 al 1560. Fin al 1519, i navigadôrs jerin pocâts de idee dal cumierç cul Orient, soredut cu lis Isulis des Speziis (la Indonesie di vuê). Ma daspò lis intuizions di Vespucci, al fo clâr che il Gnûf Mont no jere le Asie, ma un gnûf continent.

Si tache a cirî un passaç par podè rivâ pui facilmentri te Asie. Vasco Núñez de Balboa al fo il prin european a cjatâ chest mâr. Intal 1513 al passe lis montagnis di Paname e al cjate un gnûf mâr che al clame "Mâr dal Sud". Juan Dias da Solis al cîr di cjatâ un passaç vie mâr, ma al mûr in bataie, tacât des popolazions locâls. Chest passaç invezit lu cjate Ferdinant Magalhães, che intal 1519 al cjate il stret che puarte il sô non, al navighe tal ocean Pacific, e al rive tes isulis des Speziis. Daspò di chest fât, al fo clâr che il gnûf continent al jere separât de Asie. I navigadôrs a vevin viodût che lis popolazions amerecanis a dopravin une vore l'aur par fâ ogjets di ogni sorte. E cjape pît la vôs che e diseve che tal continent american e jere une grande cuantitât di aur. Cuant che Hernán Cortés al concuiste il Messic e Francisco Pizarro al cjape il Perù, ducj i doi a rivin a meti lis mans parsore di une grande cuantitât di aur. Le liende dal "El Dorado", il re di une fantastiche citât plene di aur cu la piel cuvierte di polvar di aur, e devente simpri pui difondude. Cheste liende e stice la sêt di aur di tancj esploradôrs che an passât buine part de lôr vite a cirî "El Dorado". Diego de Ordaz lu à cirût dilunc il flum Orinoco. Il famôs esploradôr Lope de Aguirre al à cirût a lunc l'"El Dorado" intune spedizion comandade di Pedro de Ursua. La liende dal "El Dorado" e fo un fatôr determinant par la concuiste e la colonizazion des Americhis, e cence chest fat, si sarès di sigûr fate intune altre maniere.

I "conquistadores" (I concuistadôrs)[cambie | modifiche il codiç]

Une volte rivâts in te tiere americane, i conquistadores a scomencin la colonizazion dai teritoris ocupâts e la distruzion des civiltâts che a cjatin sul puest. Organizâts in grups armâts, i conquistadores vevin intenzion di creâ une sorte di imperi personâl. Chestis barufis a finissin cuant che i Rês di Spagne a rivin a puartâ il lôr podê su le regjon. Le organizazion dai teritoris spagnûi dal Gnûf Mont jere di fate feudâl. La corone spagnole e ricognosseve ai conquistadores tocs di tiere plui o mancul grancj, clamâts encomiendas. Lis popolazions dal lûc a vegnin sfrutadis cence pietât. Il Cristianisim al ven introdot cu le fuarce, ma al ven acetât rapidamentri de bande de popolazions locâls, facilitant cussì la integrazion sociâl. Ven ridote in sclavitût une vorone di int par podê sfrutâ dut ce che di bon il teritori al dave doprant la lavoranzie locâl, i colonizadôrs puartin in Europe aur e arint svilupant cussì dute la economie europeane. A vegnin brusâts boscs e coltivazions di ancjemò prime di Colomp, par fâ puest a coltivazions di prodots alimentârs. I paîs colonizadôrs a vendevin in Europe metai e prodots di tiessidure, par comprâ armaments, prodots di prime necessitât dai paîs stes. Dute le ricjece dal gnûf continent e leve cussì tes mans di chescj paîs.

Ancje cu le fin de sclavitût in tal 1888 le percentuâl di muarts jenfri de popolazion locâl e jere simpri alte,e le proprietât de tiere jere tes mans di pocjis fameis.

Colonizazion europeane des Americhis intal 1750. ██ Teritori spagnûl ██ Teritori rivendicât de Spagne ██ Teritori portughês ██ Teritori francês ██ Teritori francês rivendicât de Gran Bretagne ██ Teritori inglês ██ Teritori de Russie

Colonizazion de Americhe centri-meridionâl[cambie | modifiche il codiç]

Tal inizi le opare di colonizazion de bande dai europeans si concentre te Americhe Centrâl e te Americhe dal Sud. Chestis teritoris a forin la mete di aventurîrs europeans, vignûts a cirî l'aur e a fâ fortune, robant dut ce che a podevin e sfrutant lis popolazions locâls cence fâsi masse fastidìs. Viodint che lis popolazions locâls no rivavin a tignî dûr tal lavôr des coltivazions e in tes minieris, e che jerin un grum di muarts, Ferdinant II di Aragone al autorize la sclavitût dai neris de Afriche.

Colonizazion dal Brasîl[cambie | modifiche il codiç]

Intal 1500 il comandant portughês Pedro Álvares Cabral cuntune flote di tredis nâfs al rive su lis cuestis dal Brasîl di vuê, ma nol cjate grancj elements di atrative: l'unic prodot di un ciert valôr comerciâl al jere il len presint te zone.

Tal Brasîl, i portughês a costruissin fatoriis e fortificazions ma no van masse in là tal teritori, il cumierç al reste cussì tes mans des popolazions locâls. La colonizazion dal Brasîl de bande dai portughês e jere basade soredut su la spartizion des tieris pe coltivazion e pal cumierç dal zucar di cane. Il grant numar di sclâfs neris puartâts de Afriche, zontâts ai portughês de colonie i da vite ae societât brasiliane di vuê dulà che si pues cjatâ tantis culturis diviersis jenfri di lôr.

Colonizazion de Americhe setentrionâl[cambie | modifiche il codiç]

Le Americhe dal Nord, e sarês a dî il Canadà e i Stâts Unîts di vuê, a forin colonizâts soredut da inglês e francês con un implei di risorsis finanziariis e di oms di sigûr minôr rispiet a chel de Americhe dal Sud.

I prins tentatîfs di colonizazion no an vût sucès parcè che la popolazion locâl no si adatave a jessi doprade pai lavôrs e parcè che la temperadure dai lûcs no judave.

Daspò cualchi tentatîf lât mâl, il prin insediament inglês ven fondât te citât di Jamestown, tal stât american de Virginie di vuê.

I inglês a scomencin de bande plui dongje de Europe (la East Coast) pocant lis popolazions locâls simpri plui a ovest (tal Far West, al sarès a dî, tal lontan ovest).

Nol è par câs che lis dôs lenghis pui feveladis son l'inglês e il francês in ciertis zonis dal Canada.

Tai Stâts Unîts, in ricuart di cuant che al è sbarcjât Cristoful Colomp, al ven celebrât il Columbus Day.