Canadà

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Canadà
BandiereEmblem
Informazions
NomenanceInglês Canada
Francês Canada
Lenghe ufiziâlinglês, francês
CapitâlOttawa
Politiche
Forme di guvierMonarchie costituzionâl[1]
Cjâf dal stâtCharles III
Governadôr gjenerâl:
Mary Simon
Cjâf dal guvierJustin Trudeau
Indipendencedal Ream Unît
Confederazion:
1 di Lui 1867
Statût di Westminster:
11 di Dicembar 1931
Rimpatri de Costituzion:
17 di Avrîl 1982
Gjeografie
ContinentAmeriche setentrionâl
Mape dal stât
Superficie
Superficie Totâl9.984.670 km2[2]
% di aghe8,92%
Popolazion
Popolazion totâl35.151.728[3] ab.
Economie
MonedeDolar canadês
Domini di prin nivel.ca
Prefìs tel. internazionâl+1

Il Canadà al è une monarchie costituzionâl de Americhe setentrionâl. Al è tocjât a Est dal Ocean Atlantic, a Ovest dal Ocean Pacific e dal stât statunitens dal Alaska, a Nord dal Mâr Glaciâl Artic e a Sud dai Stâts Unîts di Americhe. Dopo la Russie, il Canadà al è il secont stât plui vast dal mont. Il so confin cui Stâts Unîts di Americhe (8.893 km[2]) al è il plui lunc dal mont dividint doi stâts. Il Canadà al è formât di dîs provinciis e trê teritoris. La sô capitâl e je Ottawa.

Citât di Québec

Abitât par milenis di popolazions aborigjenis, il stât al fo colonizât dai francês e inglês sul imprin dal secul XVII dongje de cueste atlantiche. La France e cedè la plui part dai siei teritoris al Ream Unît tal 1763 daspò de sconfite patite intant de Vuere Franco-Indiane, il front nordamerican de Vuere dai Siet Agns. Al 1 di Lui dal 1867 e nassè la confederazion canadese cu l'union de trê coloniis dal Nord Americhe Britanic di Gnove Scozie, Gnûf Brunswick e Provincie dal Canadà, che daspò a deventarin cuatri par vie de division de Provincie dal Canadà in Ontario e Québec. Cul timp si zontarin simpri plui provinciis par formâ il stât nordamerican di vuê.

Il Canadà al è un stât federâl guviernât cuntun sisteme parlamentâr te suaze di une monarchie costituzionâl. Elisabete II e je il so cjâf dal stât. Il prin ministri invezit al è Justin Trudeau, dal Partît Liberâl dal Canadà. Il Canadà al à dôs lenghis uficiâls, ven a dî l'inglês e il francês, e une popolazion di 35 milions cirche. L'economie avanzade dal Canadà e puarte il stât a plaçâsi al decim[4] puest al mont in rivuart al so Prodot interni sporc (PIS) nominâl, par vie che la sô economie si base in mût principâl su lis sôs tantis risorsis naturâls e su lis sôs rêts comerciâls, ben svilupadis, soredut cui Stâts Unîts di Americhe.

Il Canadà al fâs part di numerosis organizazions internazionâls, par esempli il Commonwealth des Nazions (CN), l'Organizazion Internazionâl de Francofonie (OIF), il Grup dai Siet (G7), il Grup dai Vincj (G20), l'Organizazion des Nazions Unidis (ONU), l'Acuardi Nordamerican par il Libar Scambi (NAFTA), l'Organizazion dal Tratât dal Atlantic dal Nord (NATO) e l'Organizazion Mondiâl dal Cumierç (WTO).

Storie[cambie | modifiche il codiç]

I archeolics a stimin che i prins oms a rivà te regjon gjeografiche dal Canadà a sedin rivâts da l'Asie, a traviers dal stret di Bering, za plui di 40.000 agns indaûr. Cheste e ondadis seguitivis a derin origjin ai dissendents de popolazions aborigjenis di vûe. I prins europeans a rivâ su lis cuestis canadesis dongje di L'Anse aux Meadows a forin i components de famee vichinghe Erikson, proprietaris de Groenlandie. Ator dal an Mil si logarin te zone setentrionâl da l'isule di Tieregnove. Cheste zone le clamarin Vinland, ven a dî tiere dal vin. Daspò di diviers conflits cu la int aborigjene dal lûc a bandonarin il teritori, ma i tornarin di cuant in cuant par furnîsi di legnam.

Jacques Cartier

Tal 1497, par incarghe dai inglês, l'esploradôr talian Giovanni Caboto al rivà ta l'isule di Tieregnove. So fi Sebastiano Caboto al esplorà tal 1509 dutis lis cuestis nordamericanis, da l'isule di Baffin jù jù fin a la Floride. Il Canadà al deventà possediment de France tal 1534, cuant che l'esploradôr francês Jacques Cartier al cjapà possès de zone tor ator dal flum Sant Laurinç tal non dal re Francesc I. Par plui di cent agns il Canadà al restà une colonie francese. Samuel de Champlain, tal 1604, al metè sù la prime colonie permanente de Americhe Setentrionâl a Port Royal, in Acadie (l'Annapolis Royal di vuê, in Gnove Scozie). Cuatri agns dopo al fondà la colonie dal Québec. Tal 1615 al scuvierzè i lâts Huron e Ontario, doi dai cinc Grancj Lâts. Dal 1615 a rivarin i prins missionaris cul fin di convertî i irochês e i urons, la int aborigjene dal lûc.

Il non Canada al nassè in timp des esplorazions di Jacques Cartier dilunc dal flum Sant Laurinç. Cualchi irochês si riferirin a la vile di Stadacona, la prossime citât di Québec, doprant la peraule kanata, che te lôr lenghe e vûl dî vile, comunitât. Jacques Cartier al doprà cussì il non Canada par dut il teritori dulintor de vile di Stadacona. Tai agns dopo il non al segnave su lis cjartis gjeografichis ducj i teritoris a Nord dal flum Sant Laurinç. Tai secui XVII e XVIII il non Canada al vignì doprât par indicâ i teritoris de Gnove France, ingrandint di man in man l'ûs dal non fin a comprendi lis spuindis setentrionâls dai Grancj Lâts.

James Wolfe

Il progjet di un imperi francês in Americhe, sostignût de Gnove France che tal 1608 e veve come capitâl la citât di Québec, al fasè par fuarce tacâ un conflit jenfri France e Grande Bretagne. Lis vueris fra chestis dôs potencis par il domini coloniâl de Americhe Setentrionâl a son cognossudis sot il non di Vuere Franco-Indiane. Tal 1763, dopo la Vuere dai Siet Agns e la vitorie incontestabil dal gjenerâl inglês James Wolfe vie pe bataie di Québec, dut ce che al rimaneve de Gnove France al pasà sot il domini de Grande Bretagne.

Tal 1791 a forin creadis lis coloniis dal Alt Canadà (l'Ontario meridionâl di vuê) e dal Bas Canadà (il Québec meridionâl di vuê). Chestis dôs coloniis a forin metudis dongje tal 1841 sot il non di Provincie dal Canadà. La Leç sul Nord Americhe Britanic dal 1867, al 1 di Lui, e dividì di gnûf la Provincie dal Canadà in Ontario e Québec, aromai provinciis e no coloniis, e lis unì a la Gnove Scozie e il Gnûf Brunswick, ancje lôr aromai provinciis, par fâ un domini ugnul sot il non di Domini dal Canadà. Chest procès al ven clamât Confederazion canadese. Ai 11 di Dicembar dal 1931 il Canadà al otignì l'indipendence dal Ream Unît e, cul rimpatri de Costituzion tal 1982, la plene sovranitât.

Evoluzion teritoriâl dal Canadà[cambie | modifiche il codiç]

Evoluzion teritoriâl dal Canadà

Cheste e je une cronologjie da l'evoluzion teritoriâl dai confins dal Canadà, elencant lis modificazions a lis frontieris internis e esternis dal paîs.

  • 1867: Confederazion canadese. Il Domini dal Canadà si forme di trê provinciis dal Nord Americhe Britanic: la Provincie dal Canadà (dividude par chest procès tes dôs provinciis dal Ontario e dal Québec) e lis coloniis di Gnûf Brunswick e Gnove Scozie.
  • 1870: Il Ream Unît al lasse al Canadà la plui part dai siei teritoris nordamericans. La Tiere di Rupert e il Teritori dal Nordocidentâl a deventin i Teritoris dal Nordovest. La provincie dal Manitobà e ven creade.
  • 1871: La colonie britaniche de Columbie Britaniche e devente une provincie canadese.
  • 1873: La colonie britaniche da l'Isule dal Princip Eduart e devente une provincie canadese.
  • 1874: I confins dal Ontario a vegnin ampliâts a Nord e a Ovest.
  • 1876: Il distret di Keewatin al ven creât intune zone centrâl dai Teritoris dal Nordovest.
  • 1880: Il Ream Unît al lasse al Canadà lis sôs isulis artichis, par formâ part dai Teritoris dal Nordovest.
  • 1881: I confins dal Manitobà a vegnin ampliâts a Nord, a Ovest e a Est.
  • 1886: Il confin meridionâl dal distret di Keewatin al ven modificât.
  • 1889: I confins dal Ontario a vegnin di gnûf ampliâts a Nord e a Ovest.
  • 1895: Il confin dal distret di Keewatin al ven ampliât a Est.
  • 1898: I Teritoris dal Nordovest a pierdin une part dal lôr teritori par formâ il teritori dal Yukon. Il confin dal Québec al ven ampliât a Nord.
  • 1901: Il confin orientâl dal Yukon al ven modificât.
  • 1905: I Teritoris dal Nordovest a pierdin di gnûf une part dal lôr teritori par formâ lis provinciis da l'Alberte e dal Saskatchewan. Il distret di Keewatin al ven assegnât ai Teritori dal Nordovest.
  • 1907: I britanics a concedin l'indipendence a la lôr colonie di Tieregnove, par formâ il Domini di Tieregnove.
  • 1912: I confins dal Manitobà, dal Ontario e dal Québec a vegnin ampliâts a la lôr estension di vuê.
  • 1927: Une porzion dal Québec e ven concedude al Labrador, che al è la part continentâl dal Domini di Tieregnove.
  • 1949: Il Domini di Tieregnove (dutun cul Labrador) si unìs cul Canadà par deventâ une provincie canadese clamade Tieregnove.
  • 1999: Il Nunavut si divît dai Teritoris dal Nordovest par formâ il tierç teritori canadês di vuê.
  • 2001: Il non de provincie di Tieregnove e ven modificât in Tieregnove e Labrador.

Popolazion[cambie | modifiche il codiç]

Lenghis[cambie | modifiche il codiç]

Un cartel in trê lenghis: inuktitut, inglês, francês

L'inglês e il francês a son lis lenghis uficiâls dal Canadà, marilenghe tal ordin pal 56% e 20,6% dai abitants[5]. Il francês a si fevele soredut te provincie dal Québec, te zone Nord de provincie dal Gnûf Brunswick e te zone Est de provincie dal Ontario. L'inglês a si fevele tal rest dal paîs.

Te provincie dal Québec l'uniche lenghe uficiâl e je il francês. Te provincie dal Gnûf Brunswick a son uficiâi tant il francês che l'inglês.

Tal teritori dal Nunavut, là che al è insedât il popul inuit, a son ricognossudis undis lenghis uficiâls: in plui dal inglês e dal francês, nûf lenghis aborigjenis. La lenghe inuktitut dal popul inuit e je une di chestis. L'inuktitut al ven doprât massime in Nunavut (63,1% dai marilenghe) e in Québec (32,3% dai marilenghe)[6], soredut te zone setentrionâl di chest ultin.

Ordenament dal stât[cambie | modifiche il codiç]

Il Canadà al è une federazion componude di dîs provinciis e trê teritoris. Lis provinciis a son plui autonomis dai teritoris.

Lis dîs provinciis e i trê teritoris dal Canadà

Provinciis

Teritoris

Culture[cambie | modifiche il codiç]

Sproc[cambie | modifiche il codiç]

Il sproc dal Canadà al è a mari usque ad mare (dal latin: di un mâr a di chel altri) par vie che il paîs si slargje di un «mâr» (l'Ocean Atlantic) a di chel altri (l'Ocean Pacific). Chest sproc al è une locuzion tirade fûr de Vulgata (Salms 72:8), version de Biblie par latin curade di Sant Jaroni.

Bandiere[cambie | modifiche il codiç]

La bandiere canadese

La bandiere dal Canadà, alçade su la Culine dal Parlament a Ottawa par la prime volte tal 1965[7], e je rosse cuntun cuadrât blanc tal mieç. Sul cuadrât blanc e je rapresentade une fuee di aiar rosse cun undis ponts.

Il centri blanc, carateristic de bandiere dal Canadà, al ven clamât bande canadese. Cheste bande e jemple la metât de largjece dal cjamp impen de tierce part, come di solit tes bandieris tricolôrs.

L'ûs de fuee di aiar al va indaûr ai timps de Gnove France, cuant che i abitants de cheste colonie le adotarin come il lôr simbul.

Sport[cambie | modifiche il codiç]

Il Canadà al à doi sports uficiâi: l'hockey su la glace (sport nazionâl di Invier) e il lacrosse (sport nazionâl di Istât).

Hockey su la glace[cambie | modifiche il codiç]

Tomáš Plekanec cui Canadiens di Montréal

L'hockey su la glace al è il sport plui populâr tal paîs, che i canadês, tant par inglês che par francês, lu clamin dome hockey. La Leghe nazionâl di hockey e fo fondade a Montréal.

Lacrosse[cambie | modifiche il codiç]

Furlans[cambie | modifiche il codiç]

In Canadà al è presint un grant numar di emigrants furlans. A son presints sedis[8] Fogolârs Furlans.

Notis[cambie | modifiche il codiç]

  1. Le Canada, une monarchie constitutionnelle. Senât dal Canadà. Consultât ai 11 Avost 2018.
  2. 2,0 2,1 The World Factbook: Canada. Central Intelligence Agency. Consultât ai 11 Avost 2018.
  3. Taille et croissance de la population canadienne: faits saillants du Recensement de 2016. Statistique Canada. Consultât ai 11 Avost 2018.
  4. World Bank national accounts data, and OECD National Accounts data files. Bancje Mondiâl. Consultât ai 11 Avost 2018.
  5. Langue – Faits saillants en tableaux, Recensement de 2016. Statistique Canadà. Consultât ai 11 Avost 2018.
  6. Population de langue maternelle autochtone selon la famille linguistique, les principales langues au sein de ces familles et leurs principales concentrations provinciales et territoriales, Canada, 2011. Statistique Canadà. Consultât ai 12 Avost 2018.
  7. Histoire du drapeau national du Canada. Guvier dal Canadà. Consultât ai 11 Avost 2018.
  8. Fogolârs dal Canadà. Federazion dai Fogolârs dal Canadà. Consultât ai 11 Avost 2018.

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]