Vichincs

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Espansion vichinghe dal otâf secul (ros scûr), dal novesim secul (ros), dal decim secul (narançon) e dal decim prin secul (zâl). Il vert al mostre lis zonis che a àn patît scorsadis dai Vichincs

I vichincs a forin un popul di esploradôrs, comerciants e vuerîrs origjinari de Scandinavie.

Carateristiche di chest popul e fo la lôr abilitât di movisi cu lis lungjis barcjis, clamadis drakkar, vie pai flums come tai mârs, sedi pai cumierçs, sedi par fâ la vuere. Si pues clamâ ete Vichinghe il periodi di timp jenfri la fin dal VIII e l'XI secul.

I Vichincs a àn esplorât (e dispès a si son ancje insedâts) in tancj teritoris: Islande, Groenlande, Tieregnove, isulis Shetland e Orcats, tal sud fin a lis cuestis dal Nordafriche, a est intai flums de Russie (là che a forin clamâts Rus' e i derin il non al stât fondât di lôr) e tal Imperi Bizantin, là che a forin clamâts Variâcs.

I Vichincs son cognossûts par jessi stâts i prins a meti pît inte Americhe di sore, jenfri la fin dal X e l'inizi dal XI secul. A son stadis cjatadis testemoneancis de lôr presince inte isule di Tieregnove, tal Canadà di vuê.

Daspò de introduzion dal cristianisim te Scandinavie, i Vichincs a scomençarin a lâ ator di mancul.

Le epoche dai Vichincs si sierà cu la bataie di Stamford Bridge dal 1066, cuant che il re norvegjês Harald Haardrada al fo cjapât di sorprese e sconfit dai inglês, che tal stes an a vignaran batûts dai normans menâts di Vielm il concuistadôr.