Emigrazion furlane

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Colabore a Wikiquote
«Al vaiva lu soreli, e ancje jo i varès vaiòut, a jodi ch'a si partiva tanta biela gioventòut»

Cun emigrazion furlane si intint chê lungje fase de storie dal Friûl cuant che une vore di furlans e scugnirin lâ vie par vie soredut des condizions economichis. Lis destinazions e jerin lis plui diviersis, des grandis citâts dal Nord Italie, fin ai paîs plui siôrs de Europe (Austrie, Gjermanie, Belgjo, France) fin a chei dai “gnûfs continents”, de Argjentine, al Canadà, fintremai ae Australie.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Di ce che si sa, lis primis emigrazions, in gjenar stagjonâls, a si cjatin za intal Cuatricent, al inizi dal domini di Vignesie, che a comprendeve soredut piçui artesans dal setôr tessil o de edilizie; lis destinazions a jerin Vignesie, Triest o la Austrie.

Ma un flus impuartant al scomence dal XIX secul fintremai la Prime Vuere Mondiâl; si stime che dome tra il 1895 e il 1914 a emigrarin plui di 90.000 furlans, che a lassavin une patrie puare, ancjemò scuasi dute agricule, par cirî lavôr intes gnovis fabrichis, o par lâ a cirî un futûr miôr in paîs come l'Argjentine, dulà che e jere une richieste grandonone di int. In chei agns a forin fatis azions par provâ a fermâ cheste emigrazion, cun la fondazion des primis bancjis (par esempli de Bancje di Udin intal 1873), di scuelis superiôrs (par esempli tal 1866 al fo instituît l'Institût Tecnic a Udin) e la creazion di infrastruturis (soredut feradis, come tal 1866 il completament de linie Triest-Mestre e tal 1879 de Udin-Pontebe). Dutis chestis iniziativis però no cjatarin grancj sucès, ancje parcè che la grant part de int e viveve cun la tiere, e in chel periodi diviersis crisis a colpirin chel setôr, e lis emigrazions a forin come dit parsore plui di 90.000 ae fin dal secul, numar che al rapresentave il 14% de popolazion furlane; un studi dal ispetôr dal lavôr Guido Picotti al stimave che intal 1911 la emigrazion furlane e jere il 18% di dute chê nazionâl. Cun l'inizi de Grande Vuere, al mancul in 80.000 a tornarin a cjase di Austrie e Gjermanie, i plui cence cjatâ lavôr. Lis partencis a scomençarin di gnûf cun fuarce daspò de Grande Vuere, e fin al 1925, dopo a diminuirin, ancje parcè che inte Italie di Mussolini il regjim al voleve trasmeti la idee di un paîs siôr, che no veve bisugne di mandâ vie i siei fiis.

Daspò de Seconde Vuere Mondiâl il flus migratori al torne a vignî fûr, cun 25.000 personis che a lassarin la Provincie di Udin (che includeve ancje Pordenon) dal 1951 al 1971, e con numars plui impuartants in Cjargne e in dute la montagne, dulà che i emigrants a forin scuasit un cuart de popolazion; lis destinazions a jerin simpri lis solitis, chês europeanis, plui paîs come l'Argjentine, il Venezuele, l'Australie, il Canadà, il Brasîl; il fenomeni si ferme dome cun la ricostruzion dopo dal taramot dal 1976, e il conseguent svilup economic, che a scambiarin lis posizions, cul Friûl deventât tiere di imigrazion, a voltis ancje di bande di dissendents di furlans emigrâts, in particolâr de Argjentine, paîs vitime di une grave crisi economiche sul finî dal XX secul.

Conseguencis[cambie | modifiche il codiç]

Cjale ancje[cambie | modifiche il codiç]

Referencis[cambie | modifiche il codiç]

  • Il Friuli Venezia Giulia, Enciclopedia Tematica, Volume 2, 2006

Colegaments di difûr[cambie | modifiche il codiç]

  • Deborah Tosoratti, Elio Varutti, Economie dal lavôr. Emigrâ in Australie, Diapositivis cui tescj di une interviste bilengâl (talian e furlan) di une studente dal Istitût Stringher di Udin / Labour Economics. Emigrating to Australia. Interview bilingual (Italian and Friulian) of a student of the Institute Stringher of Udine, Friuli, North East Italy [1]
  • Feminis tal forest. Une Ricercje su la emigrazion feminine dal Friûl, Istitût Statâl d’Istruzion Superiôr “B. Stringher” Udin, Laboratori di Storie, [2]