Vilote

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

La vilote e je une forme di cjant a trê o plui vôs nassude tal XV secul in Friûl. Formis di cjant derivadis de vilote si son pandudis intes regjon convicinis, in Austrie, in Slovenie e in Venit.

La vilote tradizionâl furlane[cambie | modifiche il codiç]

I cjants furlans par solit a no jerin scrits, la int e jere usade a tegniju a ments ancje parcè tantis voltis a no si saveve scriviju. Passant di bocje in bocje, al capitave che a vignissin fûr variantis e alterazions, fintremai a un vêr mudament dal cjant che, dal imprin, al jere daspò deventât un altri.

Cjants pardabon di lavôr a no 'ndi è, se no chei che a clamin il lavôr. Il nestri mont contadin al jere sotan e par tant puartât a un bon acet de sô cundizion di vite tant di vê miôr il cjant di consolazion e di lamentazion o di burì fûr a front une forme di ligrie sfrontade e, vedudis lis condizions materiâls, un poc sfuarçade.

La vilote autentiche e antighe e jere salacor fate in doi viers di dîs silabis, ma si je pandude e sparniçade cuant che à cjatât il so model in cuatri otonaris o miôr in dôs cubiis di otonaris.

La stesse vilote, daûr dal paîs e de ocasion, e vignive eseguide (cjantant e balant) in maniere diferente, o vignive adatade, e cheste e je propite une da lis carateristichis dal cjant popolâr furlan: la possibilitât di comedâ il test poetic, la linie de melodie fintremai a la struture armoniche seont de bisugne dai scoltadôrs o, parcè di no, dai esecutôrs.

L'autôr al jere intal imprin une persone, di sigûr cun tant di non e cognon, ma la interpretazion a jere par plui corâl e il patrimoni subite coletîf. Il cjant po stâi che al vignìs tacât a une vôs e po dopo l'acompagnament polifonic al rivave bessôl da pît insom. La polifonie e à marcât di lunc il cjant popolâr furlan cuintri chel di altris bandis talianis dulà che il cjant al jere monodic, e se ancje a plui vôs, par otave e al unisûn.

La tradizion polifoniche furlane si pandeve dulà che un prin, tenôr o sopran, al tacave un cjant, e il secont al intierçave oreglantle a sec e il bas al leve di lunc par toniche e dominant. Chê maniere li di cjantâ e je al dì di vuê un grum rare.

Lis armonizazions e lis corâls dal nûfcent a àn vût il merit di vê nobilitât la musiche, che in efiets a jere puarine, e documentât la sô esistence, ma a àn, tal stes timp, tibiade la usance frescje di cjantâ cun libertât e di inventâ, metint dut intes mans di predis, esperts, mistirants e, no simpri, musiciscj.