Prime vuere mondiâl

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
(Indreçât ca di Prime Vuere Mondiâl)


Icono de esbozo
Icono de esbozo
Cheste vôs al è un aboç, che al è stât juste scomençât e al conten dome pocjis informazions.
Se tu puedis, zonte alc cumò e judinus a fâle deventâ simpri miôr seguint lis convenzions de Vichipedie. Par vê une liste complete des vôs in cheste condizion, cjale la rispetive categorie. Graciis di cûr!
I stâts de Europe te vuere: i aleâts a son chei verts, lis potencis centrâls chei marons e i neutrâi chei grîs

La prime vuere mondiâl (cognossude ancje come la grande vuere) e fo une vuere che si davuelzè principalmentri in Europe tra il 1914 e il 1918, provocant milions di muarts e cambiaments grandonons pe situazion politiche mondiâl.

Lis fuarcis aleadis (Ream Unît, France, Russie e plui tart Italie e Stâts Unîts di Americhe) e sconfizerin lis potencis centrâls (Austrie-Ongjarie, Gjermanie, Bulgarie e Imperi Otoman).

Gran part dai combatiments de Prime Vuere Mondiâl a forin sul Front Ocidentâl, jenfri di un sisteme di fortificazions e trinceis che a lavin dal mâr dal Nord fintremai i confins de Svuizare. Chest sisteme in scjale plui piçule e fo aplicât ancje sul front talian, mancul intal front orientâl, dulà che i spazis a jerin plui grancj, cun planis e pocjis feradis. Altris combatiments a si davuelzerin sul mâr e sot di lui, e ancje, pe prime volte te storie, par aiar. Plui di nûf milions di soldâts a muririn insieme cun tancj altris civîi.

La vuere e causà la disintegrazion di cuatri imperis: chel Asburgjic, chel todesc, chel rus e chel otoman. La Gjermanie e pierdè ducj lis colonis, e a nasserin gnûfs stâts come la Cecoslovachie e la Jugoslavie, e altris a forin tornâts a creâ (Polonie).

La grande vuere e fo une roture decisive cul vieri ordin dal mont, vignût fûr da lis vueris napoleonichis e che al jere stât un pôc modificât des rivoluzions nazionalistic de metât dal XIX secul.

Il motîf scatenant de vuere e fo la coparie dal Arciduche d'Austrie Francesc Ferdinant a Sarajevo, in Bosgne, ai 28 di Jugn 1914 di bande di un iredentist serp, Gavrilo Princip.

Lis causis[cambie | modifiche il codiç]

La grande vuere in Friûl[cambie | modifiche il codiç]

La grande vuere in Friûl e à vût un rûl une vore impuartant; sedi parcè che propite te nestre tiere a combaterin talians di une bande e austro-ongjarês di chê altre, sedi parcè chè di fat dome cun la fin dal conflit la piçule patrie e tornà a jessi unide sot il Rean di Italie.

Cul començament de vuere, il 24 di Mai dal 1915 Udin e deventà la sede dal comant suprem dal esercit talian

Cronologie[cambie | modifiche il codiç]

1915

1916

1917

1918

La grande vuere in Italie[cambie | modifiche il codiç]

La Italie e jentrà in vuere insieme cun i Aleâts cuintri da l'Austrie-Ongjarie ai 24 di Mai dal 1915 par liberâ lis citâts talianis di Trent, Triest e la Vignesie Julie che ancjemò a jerin sot da l'Austrie-Ongjarie, ma che a jerin dal pont di viste lenghistic, storic e culturâl leadis al Italie; un altri fin al jere chel di espandi l'imperialisim talian su dut il Mediterani tacant dal Adriatic e dai Balcans. La vuere e terminà par l'Italie ai 4 di Novembar Italie 1918, Une dì prime Triest e fo tornade a unî a la Maripatrie. Daspò di cheste vuere il Friûl orientâl che fin ta chel moment a si cjatave "Di là dal Clap", al fo riunît al Friûl udinês.

Soldâts inglês intune trincee
Soldâts inglês intune trincee