Benito Mussolini

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Benito Mussolini

Benito Amilcar Andree Mussolini, par talian Benito Amilcare Andrea Mussolini (Dovie, Predapi, 29 di Lui 1883Gjulin, Tremezine, 27 di Avrîl 1945), dispès clamât Duce, al fo un ditatôr, politic e gjornalist talian.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

La zoventût[cambie | modifiche il codiç]

Al nassè a Dovie (Predapi), in Emilie-Romagne, tal 1883 di Rose Maltoni, mestre divote catoliche, e Alessandri, fari internazionalist, socialist e anarchic; par vie de mari al fo batiât, il pari lu clamà Benito Andrea Amilcare par omaç ai rivoluzionaris Benito Juarez, Andrea Costa e Amilcare Cipriani. Al studià prin intun coleç a Faenza, dulà che al si barufà dispès cun educadôrs e compagns, po, dal 1894 al 1901, daspò vê implaiât un altri student cuntun temperin, a Forlimpopoli, intun coleç laic. In chê volte, pe influence dal pari, al jere un socialist.

Tal 1902 al vignì mestri suplent a Gualtieri Emilia, dulà che al fo secretari dal circul socialist, ma in chê Istât al là in Svuizare, incjasântisi in diviersis citâts e fasint diviersis mistîrs; in chel periodi al fo agitadôr, scomençant a scrivi in rivistis e fevelant in conferencis, cuintri i socialiscj riformiscj (chei plui moderâts), il parlamentarisim, la monarchie, il militarisim e lis religjons, seredut il cristianisim; al diseve di jessi al pro de violence. Studiât il francês e il todesc, al voltà tescj, judât di Angjeliche Balabanoff. Tal 1904 al mandà fûr L'uomo e la divinità (L'omp e la deitât), lant cuintri il catolicisim, sostignint la inesistence di Diu e cjapant ideis di Fidrì Nietszche.Dispès gatamât e parât fûr, profitant di une perdonance pai disartôrs (nol veve fat la jeve), tal 1904 al tornà in Italie, fasint il militâr; daspò, tal 1906 al vignì insegnant in Cjargne, a Tumieç, dulà che nissun al preseave la sô ande e il so cuintriclericalisim. Tal 1907 al si tasferì a Onellie, dulà che al insegnà il francês e al fo diretôr de riviste La Lima (La Lime); l'an seguitîf al si trasferì a Predapi e là al protestà cui bracents, vignint condanât a trê mês di preson. Dal 1909 a Trent al fo secretari de Cjamare dal lavôr e diretôr di L'avvenire del lavoratore (L'avignì dal lavoradôr), scrivint ancje par Il Popolo (Il Popul). Parât fûr ancje dal Trentin, al fo secretari de federazion dai socialiscj di Forlì, fondant il lor gjornâl cul non La lotta di classe (La lote di clas); là al cjapà come femine Rachele Guidi, che lui al maridà tal 1910 e che e petà jù cinc fis; Mussolini 'nd ve altris nassûts di adulteris. In chest periodi nol veve beçons.

I prins sucès, la nassince dal fassisim e la Prime vuere mondiâl[cambie | modifiche il codiç]

Mussolini soldât te Prime vuere mondiâl tal 1917

Daspò cualchi mês in preson par une protestazion violente cuintri la Vuere di Libie, tal 1912 cuntun discors al rivà a parâ fûr dal P.S.I. cualchi riformist, come Ivanoe Bonomi, vignint famôs; anche par vie di lui, i rivoluzionaris vignerin cjâfs dal partît. Gnûf diretôr dal Avanti! (Indenant!), tal 1912 si trasferì a Milan, gambiant un grum il sfuei, che la tiradure di chest incressè un grum, in chel che ancje il P.S.I. al deventave simpri plui grant. Mussolini vignì il cjâf reâl dal partît, instradantlu viers ideis rivoluzionariis e uçant il popul a rivielâsi; chest al acjadè tal 1914 te setemane rosse. Tal 1913 al implantà la riviste Utopia (Utopie). Scomençade la Prime vuere mondiâl, al jere cuintri une intervenzion de Italie, vint miôr, come ducj i altris dal P.S.I., la neutralitât assolude, ma al voltà vele in curt, crodint che la vuere e fos une ocasion par gambiâ la Europe e la Italie masse impuartante par che i socialiscj si le lassassin scjampâ e che al fos just combati cuintri i Imperis Centrâi, che a jerin militariscj. Par chest, lassât l'Avanti!, al implantà un gnûf gjornâl, Il Popolo d'Italia. Quotidiano socialista (Il popul di Italie. Cuotidian socialist), a pro dal interventisim, finanziât ancje dai socialiscj francês e belgjics e dai guviers dal Ream Unît e de France. Par cheste idee su la vuere al fo parât fûr dal P.S.I.. Alore Mussolini promovè la gnove clape politiche Fasci di azione rivoluzionaria (Fas di azion rivoluzionarie), socialiste e interventiste; di chi la peraule fassisim. Intant lui al deventave simpri plui patriotic. Cuant che la Italie tacà sot cu la vuere, al scombatè, vignint avanzât a caporâl e daspò, tal 1917, congedât, par vie di un incident cuntun mortâr. Alore al continuà a scrivi tal so sfuei, augurant une ditadure militâr e plui dissipline par vinci la vuere e bandonant il socialisim internazionalist.

Il daspò-vuere e la nassince dal P.N.F.[cambie | modifiche il codiç]

Finide la vuere, al metè su a Milan i Fasci italiani di combattimento (Fas talians di combatiment), di çampe libertaris, republicans, violencj e cuintri la Glesie catoliche e chei dal P.S.I., che a vignivin clamâts bolsevics; al scomençà daurman la ativitât sbridinant la sede dal Avanti!, ma lis risultis tes elezions no a forin fregul positivis: il P.S.I. al vincè e Mussolini, no vint cjapât nancje 5 000 vôts, al pensà di molâ la politiche e di tornâ a dispatriâsi, ma al decidè di provâ ancjemò, gambiant cualchi carataristiche dai Fas, fasintlu deventâ di drete, cu la mission di difindi i veterans e i Talians dai bolsevics. Tai prins agns '20 i fassiscj a profitarin des lighis rossis te Planure padane, tirant dongje il consintiment dai catolics, dai liberâls e dai conservadôrs pes azions violentis dai scuadriscj di Mussolini, vint un sucès unevore grant: tal Decembar 1919 i iscrits a jerin 800, tal Decembar 1920 20 165, tal Mai 1921 187 588. Tal 1921 pes elezions al jere aleât cun Giolitti par impedî al P.S.I. di vinci: intant che i scuadriscj a perpetrave criminâls te Italie dal nort e in chê centrâl, al otignì 35 sielis, fasint colâ in curt il guvier di Giolitti par ritirâ il sostegn.

Tal 1921 al proponè di molâ lis violencis dai scuadriscj, crodint di vê aromai sconfizût i socialiscj, ma nol rivà a convinci i cjâfs di lôr: a scomençarin grandis disconcuardiis internis, sintremai il congrès che a Rome al decidè di tignî ancjemò Mussolini come cjâf, di no disfâ lis clapis dai scuadriscj e di doprâ un gnûf non, Partito Nazionale Fascista (P.N.F., Partît Nazionâl Fassist). Chest episodi al fo impuartant pe maniere scrupulone di Mussolini di tratâ i possibii riversaris internis tai agns seguitîfs. Il gnûf partît al ve gnovis ideis: autoritarisim, imperialisim e corporativisim; e fo cjapade Rome antighe come model dal stât talian di creâ.

La cjapade dal podê[cambie | modifiche il codiç]

I fassiscj a van a Rome

Lis violencis dai scuadriscj a continuavin, intant che il guvier di Luîs Facta nol rivave a combinâ nuie par fermâju; tal 1922 il P.N.F., al organizà une rapresalie cuintri un siopar organizât cuintri la violence di lôr, tacant clapis di çampe e ancje ministrazions locâls e ocupant citâts. Par ristaurâ la legalitât impuartancj politics, come Giolitti, a proponerin a Mussolini une aleance par meti sù un gnûf guvier, patigant cun lui a Milan, ma i fassiscj a stavin organizant une grande insurezion: a ocuparin puescj de ministrazion statâl, ufizis postâi e feradis te Italie dal nort e centrâl, biel che un grum di scuadriscj a si ingrumavin a Rome; Facta al proponè di declarâ il stât di assedi, ma il re Vitôr Emanuêl III nol volè. Cheste vicende e je cognossude come Marcje su Rome. Tai 29 di Otubar, tal indoman dal riviel, il re j assegnà la presidence. Sigurant di volê viodi di fâ rispietâ la leç ancje ai fassiscj, al otignì il consintiment dal Parlament, rivant a vignî president. Al stramudà i scuadrons dal P.N.F. in Milizia volontaria per la sicurezza nazionale (Milizie volontarie pe sigurece nazionâl) e al doprâ la violence cuintri i riversaris. Par consolidâ il so podê al scomençà a viazâ atôr pe Italie. Mandade fûr tal 1923 une leç che e dave un grum di sielis al prin partît, ben se a ves vût almancul il 25% des balis, al vincè lis elezions dal an seguitîf, in chel che a seguitavin lis cjavaladis des fassiscj, che po dopo a coparin il deputât socialist Jacum Matteotti: cheste coparie e invià un grum di protestazions, che Mussolini al rispuindè a lôr cjapantisi la responsabilitât dal maçament e intensificant la repression. In chel timp al scomençà a meti sù la ditadure.

La ditadure prin de Seconde vuere mondiâl[cambie | modifiche il codiç]

Mussolini al fevele dongje dal Dom di Milan tal 1930

Tal 1926 al disfà i partîts, lis associazions, i sfueis e i sindicâts che no a jerin fassiscj; tal 1928 il Grant Consei dal fassisim (par talian Gran consiglio del fascismo), prin samblee interne dal P.N.F., al vignì un argagn instituzionâl dal stât. Tal 1929 al firmà un pat cu la Glesie catoliche che al pacificà la Italie e il papât, che no a vevin rapuarts bons pe concuiste dal Stât Pontifizi de bande di chel talian: chest al zovà al consens dai catolics.

Intant che Mussolini e il partît a cjapavin simpri plui podê, il re al deventave nome un simbul. Il ditadôr al creà un mît su di sè, doprant la propagande par creâsi la figure di un omp plen di buinis cualitâts, sedi fisichis sedi morâls sedi inteletuâls. La economie de Italie fassiste e jere tal principi liberiste, po dopo protezioniste, par evitâ la dipindince dai altris stâts.

Mussolini dilunc di un discors

Cuant che, tal 1933, Hitler, che al preseave un grum Mussolini e lu considerave un mestri, al cjapà il podê in Gjermanie, nol fo cuntent; cuant che il Todesc al voleve ocupâ la Austrie, lui al prontà l'esercit par difindile e daspò al organizà une conference cuintri il so militarisim cu la France e il Ream Unît; ma ben la situazion des relazions internazionâls al mudà tal 1935, cuant che chescj stâts a forin aviers ae Vuere di Abissinie scomençade de Italie par concuistâ la nazion africane, che e fo cjapade l'an seguitîf par vie de disparitât di armis (la Italie e veve armis modernis, che i nemìs no a vevin, e e doprà ancje chê chimichis), de miôr organizazion e dal grant numar di soldâts: cussì al nassè l'imperi. Daspò scomençà a meti su un regjim ancjemò plui totalitari, cjapant il control dal esercit e creant la Camera dei fasci e delle corporazioni (Cjamare dai fas e des corporazions), impen de Cjamare dai deputâts, che e fo disfade. Al sostignì Francesc Franco, che al vuerezave in Spagne par meti sù un regjim someant a chel fassist, inviant trupis. Dal 1936 al fo simpri plui aleât di Hitler: tal 1938 al fasè bon la ocupazion de Austrie di bande de Gjermanie e al mandà fûr leçs razistis e cuintrisemitichis e tal 1939 al fasè il Pat d'açâr, une aleance militâr, cu la Gjermanie. Tal 1939 la Italie e cjapà la Albanie.

Mussolini al declare vuere ae France e al Ream Unît a palaç Vignesie a Rome tal 1940

La Seconde vuere mondiâl[cambie | modifiche il codiç]

Cuant che e scomençà la Seconde vuere mondiâl, Mussolini, savint ben che la Italie no e jere in pront nol partecipà, ma daspò, tai 10 di Jugn dal 1940, al tacà sot; chest al acjadè parcè che al crodeve intune vitorie de Gjermanie e al voleve cjapâ gnûfs teritoris dongje dal mâr Mediterani. La Italie, come za scrit, no e jere pronte. Tal 1943 i Aleâts a disbarcjarin in Sicilie. Intant che il regjim al veve aromai un consens minim, parcè che la int e pative la slisse e e jere sglonf dai bombardaments, il re Vitôr Emanuêl III al destituì Mussolini, che al fo arestât. Chest al fo impresonât, ma i Todescs lu liberarin: lui al metè sù un stât te Italie dal nort, la Republiche Sociâl Taliane (par talian Repubblica Sociale Italiana, R.S.I.), controlât de Gjermanie. Tal 1945, pierdude la vuere cuintri la Resistence e i Aleâts, daspò vê cirît di tratâ cui partigjans, ma diband, al provà a scjampâ in Svuizare cuntune companie di Todescs intun camion, ma, piât dai partigjans, al fo fusilât a Gjulin, che nol è lontan dal cunfin. Il so cadavar al fo insolentât e picjât a public pai pîs a Milan.

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]