Basse furlane

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

La Basse furlane (o ancje in curt dome Basse o Bassa in cualchi varietât dal furlan) e je une regjon dal Friûl che e je par solit delimitade de Mar Adriatic a sud, a nord da la linie des risultivis, a ovest la Livence e est il confin il Cjars e la bocje dal Timau. In chestis zonis lis aghis filtradis inte plane plui alte a vegnin fûr, creant un grum di roiis e di torents; par vie de pendence basse, spes la aghe e reste ferme, e si formin cussì palûts e sfueis; tal mieç, graziis al teren ric di arzile e savalon, a cressin boscs.

Sudivisions[cambie | modifiche il codiç]

Jenfri de Basse, a si podin fâ ancje altris divisions; la plui cognossude al dì di vuê e je chê tra Basse orientâl, Basse centrâl e Basse ocidentâl. La prime e je chê aree che e je plui leade a Çarvignan e la Bisiacarie, par vie de lungje permanence sot dal Imperi Asburgjic, ta la seconde invezit a son in gjenar includûts i paîs fra la Ausse e il Tiliment come Tisane, Sant Zorç di Noiâr e plui a nord Codroip; la tierce invezit a je includude fra il Tiliment e la Livence, o ben la zone dal ex Mandament di Puart cumò sot Vignesie.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Chestis tieris a forin bonificadis za ai timps dai Romans, ma dutis lis oparis a larin pierdudis tai timps sucessîfs; la riprese dai tentatîfs di cambiâ la struture dal teritori e fo dome dal XIX secul, cuant che si scomence a viodi il paisaç agricul che al reste ancjemò vuê, cui cjamps e ator stradis e canâi drets, dispès cun a flanc filis di pôi. Chest, pûr miorant lis condizions de int, al causà une disparide dai antîcs boscs, che a restin dome in pôcs puescj. Cun la creazion dai colegaments stradâi, inte Basse e scomence ancje un disvilup industriâl, sei leât ae agriculture (par esempli tal câs di Tor di Zuin, cu la lavorazion de celulose), sei no leât (par esempli inte aree industriâl dal Ausse-Cuar, dulà che si à la pussibilitât di vê trê mieçs di comunicazion, ferovie, strade, puart). Purtrop dut chest al à ancje puartât problemis come l'incuinament.

La Basse vuê[cambie | modifiche il codiç]

Vuê 2/3 la Basse a son une regjon centrâl inte gnove regjon Friûl-Vignesie Julie. Çarvignan al è un impuartant centri feroviari, cuntun voli sul cumierç cui paîs de Mitteleurope; impuartant al è ancje il rôl dal turisim: Aquilee al è un dai plui famôs centris di origjin romane, e la basiliche e je un des testemoneancis plui fuartis de epoche paleo-cristiane. Grau e Lignan a son metis turistichis di rilevance internazionâl, e la lagune di Grau e Maran e ufrìs un esempli di ambient naturâl incontaminât e Monfalcon al à un puart e dai cantîrs navâi in continue cressite. E no si pues dismenteâ la fuartece di origjin veneziane di Palme, grandiôs esempli di urbanistiche dal Rinassiment, e simpri plui spes sede di mostris in gracie ae posizion centrâl inte regjon. Il restant 1/3, zone di Puart, al fâs invezit part dal Venit, di marcâ la mete turistiche di Bibion e la voe confermade di referendums di bande di comuns come Cint di sei part da la regjon F-VJ.