Zorç III dal Ream Unît

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Zorç III (Zorç Vielm Fidrì di Hannover; Londre, 4 di Jugn 1738Windsor, 29 di Zenâr 1820) al è stât re di Gran Bretagne e d'Irlande dal 25 di Otubar dal 1760 al 1 di Zenâr 1801 e da chê date sovran dal Ream Unît di Gran Bretagna e Irlanda; al è stât ancje duche di Brunswick-Lüneburg, princip eletôr di Hannover (che al è divignût un ream il 12 di Otubar dal 1814) e re di Corsiche dal 17 di Jugn dal 1794 al 15 di Otubar dal 1796.

Al è stât il tierç sovran britanic de cjasate di Hannover, ma il prin di chescj a jessi nassût in Ingletiere e a doprâ l'inglês come lenghe mari. Vie pal so lunc ream, il tierç de storie dal Ream Unît, a son sucedûts events di grande importance pe storie britaniche: il scomençament de rivoluzion industriâl, la vuere di indipendence dai Stâts Unîts e lis vueris napoleonichis. In plui Zorç III al è stât il prin sovran dal Ream Unît cussì clamât.

Tal 1765 al à scomençat a vê un scuilibri mentâl che cul passâ dai agns al è lât in piès simpri di plui. Te origjin de sô matetât a son stadis avançadis diviars ipotesis: cierts a an pandût la possibilitât che al podès jessi une risulte de porfirie, une malatie ereditarie dal sanc; secont il divulgatôr sientific canadês Joe Schwarcz, sintoms someants a chei di cheste malatie a puedin dipendi dal invelenament di plomp che, par lui, il re varès podût cjapâ mangjant craut cucinât in citis di plomp. Altri studis fats sui cjampions di cjavei dal re, publicâts tal 2005, a an cjatât une alte concentrazion di arsenic pandint la ipotesi di un invelenament. Daspò dal crol psichic del 1811, il fi grant dal re, Zorç August Fidrì, princip di Galles, al à governât come princip rezidôr fino ae muart dal pari.