Vuere di indipendence merecane

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Il gjenerâl George Washington al passe il flum Delaware su di une barcje. Cuadri di Emanuel Leutze 1851

Par vuere di indipendence americane si intint le barufe divignude vuere jenfri il Ream Unît e lis sôs tredis colonîs jenfri il 1776 e il 1783 e che viôt la nassite di un gnûf stât indipendent: i Stâts Unîts di Americhe.

Lis causis de vuere[cambie | modifiche il codiç]

Tal finâl de Vuere dai Siet Agns, il mont viôt il Ream Unît come il stât pui potent dal mont cognossût, soredut jessi la pui fuarte potence navâl de epoche, ma il guviâr inglês al scuen fâ front a lis spesis di manteniment da lis vueris sostignudis e al manteniment dai teritoris concuistâts in Americhe. Par cirî di fâ casse, il Parlament inglês al ordene un gnûf impuest parsore i documents legâi, licensis, contrats, e ancje gjornâi grancje piçui, e cjartis di zuc stampâts in tiare merecane. Cheste decision cjate une fuarte oposizion de bande dai colonizadôrs Di fât, jerin i consei locâls a decidi in materie fiscâl e sigurece interne, chestis leçs vegnin viodudis come un tentatîs di meti man jenfri lis cuestions locâls.

Tal mês di otubar dal 1765, i delegâts di nûf colonîs si reunissin a New York par fâ cognossi lis lôr resons. Tal mês di març dal 1766, il Parlament al gjave lis tassis, no tant par lis motivazions dai colonizadôrs ma par vie dal intervent dai mercjadants inglês, che vevin vût dam de proteste dai colonizadôrs.Ma il parlament nol veve regolât ancjemò le cuestion finanziarie e scuen alore meti gnovis tassis parsore il veri, le cjarte, il plomb, lis vernîs e il tè e par fâ rispietâ lis leçs al mande ancje l'esercit. Le reazion no tarde a fâsi sintî.

Une lungje cjadene di barufis cjatin il lôr pont pui alt tal massacri di Boston tal mês di marçdal 1770, cuant che l'esercit provocât, al cope cinc colonizadôrs. Ancjemò une volte il parlament si vîot costrenzût a gjavâ lis tassis. Ma daspo di trê agns, il parlament al dispon il monopoli dal cumierç dal tè in Americhe. Le reazion dai colonizadôrs e je fuarte tant che a Boston par reazion, il caric des nâfs ven butât tal mâr. Cheste volte il parlament inglês al ordene disposizions cun chê di mostrâ la sô autoritât: in tal 1774 il puart di Boston ven siarât e ven ridote ancje l'autoritât dai consei locâls.

Il 16 di dicembar par proteste, colonizadôrs locâi guidâts da Samuel Adams butin tâl mâr i carics di tè che jerin rivâts. Tal mêss di setembar dal 1774 il consei di dutis lis colonis ten une reunion dulâ ven stabilide le linee di azion, le definizion dai dirits des colonis merecanis e limitât il podê dal Parlament di Londre. In une declarazion dai dirits scrite, i colonizadôrs stabilissin il rèfut di paiament dis tassis e le fin dal cumierç cun l'Ream Unît fin cuant che l'esercit iglês no sarâ ritirât.