X flottiglia MAS

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
une esercitazion dai MAS (atôr dal 1918)


La X Flottiglia MAS pui cognossude ancje come Xª MAS, 10ª Flottiglia MAS, La Decima fo un cuarp de marine militâr taliane creât subît daspò de Prime Vuere Mondiâl cu l'obietîf di dâ cuarp a une unitât specializade.

Soredut tal principi, cheste unitât specializade no rive a otegni un bon sucês in tes sôs primis operazions.Tancj sôi soldâts muerin in tes primis operazions, come tal atàc di Malte . Ma cun lis gnovis tecnologjis, rivin i prins sucès, come a Suda (25-26 di març dal 1941) e a Alessandrie (19 dicembar dal 1941).Il risultât di chestis operazions puartin le Royal Navy dal Ream Unît a no vê pui a disposizion nâfs di vuere tal Mediterraneo par un lunc periodo.

Cul armistizi dal 8 di setembar dal 1943,cheste unitât reste blocade tal puart di La Spezie dulâ,cul stês nom ,ven riorganizade in un cuarp franc, jentrât te Marine Republicane. Une atre part, invezît, ven riorganizade cul nom di 'Mariassalto'. Cheste unitât, comandade dal Capitan Ernesto Forza, econtinue la vuere di flanc a lis fuarcis dai Aleâs.


In tal 1954, il grup ven ricostituît cul nom di Comsubin ("Comando Subaqueo Incursori").


Piçule storie de 'X Flottiglia MAS '[cambie | modifiche il codiç]

La prime vuere mondiâl[cambie | modifiche il codiç]

un SLC, pui cognossût cul nom di "maiale"

Lis primis operazions de X flottiglia MAS scomencin cul tacâ de Prime Vuere Mondiâl ,cuant che il cantîr navâl SVAN di Vignesie scomence le costruzion, par cont de marine militâr taliane, dai prins MAS ( motobarcje armade SVAN ).Cul timp,le denominazion MAS gambie di significât, par jessi clamât 'Motobarcje armade silurante'.

Lle Marine militâr taliane jere interesade a chest progjet za dal 1906, cu le prime idee di motobarcje a motôr.Ma chest progjet reste su le cjarte fin al 1914.Cul tacâ de Prime Vuere Mondiâl , le Mmarine ven costrinzude a cjapâ contat cui cantîrs par doi progjets talians: Il Maccia Macchini e il SVAN , ordenâs par le prime volte il 15 di avrîl dal 1915. Chests doi progjets vegnin produsûts ancje da doi atrîs cjantîrs come l' Isotta Fraschini e le FIAT.

Le utilitât strategjche di chestis barcjs sara' simpri pui determinante. Il MAS veve une grande velocitât e al jere armât vonde par mandâ ju une nâf di vuere. Lis operazions dai MAS a saran un sucês. Jenfri di lôr, si ricuardin l'atac dal puart di Pole e dal puart de isule di Buccari (Crauazie).

In tal 1935 ven formade la Prima Flottiglia MAS Cu i MAS, la marine met a pont une gnove arme: i siluros eletrics SLC (siluro a lenta corsa par talian), plui cognossûts cul non talian di 'maiali' (purcîts),clamâts cussì parcè che no vevin une grande velocitât. Pilotâts da doi oms, il 'maiale' al leve dogje dal obietîf sot de aghe par podê cussì tacâ une cariche di esplosîf, sot de nâf e scjampa' vie.

In tal 1941, la Prima Flottiglia MAS e cambìe denominazion par deventâ le Decima Flottiglia MAS, une unitât speciâl. Il non al ven sielzût in riferiment de legjon preferide di Juli Cesar. Cui armaments speciai par la vuere sot de aghe, fasin part de unitât une scuadre di specialiscj: i uomini gamma oms preparâts par la sot des barcjs par tacâ l'esplosîf. Cheste sarà une particolaritât dute taliane.

In te Republiche sociâl taliane[cambie | modifiche il codiç]

la X flottiglia MAS daspo dal 8 di setembar 1942

Une part di cheste unitât,in te confusion che si jere vignude a creâ daspo dal 8 di setembar dal 1943,sielç di continuâ a combati a flanc dai nazifassiscj,cuintri i anglomerecans. I nons e le simbologje vegnin utilizâs da Junio Valerio Borghese, za alt uficiâl di cheste unitât, par meti dongje une unitât militâr indipendent che continue la vuere sot de bandiere de Republiche di Salo e di flanc dai todescs intai combatiments dal 'Sbarco di Anzio' e ancje in operazions cuintri i partigjans, torturis sui presonîrs, fusilazions, soredut tal front Orientâl, ativitât indulà che i militârs de Decime a àn mostrât dute la lôr crudeltât. Tancj di lôr son deventâts criminâls di vuere. La Decima di Borghese al a ancje combatût a Anzio cuintri i anglomerecans, difendint la Linee Gotiche, a Lugo e in tal Polesine.

Tal front Orientâl la Decime je impegnade sedi in operazions di contrast ae invasion jugoslave (come in te batae di Taranova), sedi come afermazion dal dirît talian su chês tiaris, cintri i tentatîfs dai naziscj todescs di puartâ vie a l'Italie le sovranitât dai teritoris dal Friûl e de Vignesie Julie , aministrâs dai todescs cul non di (Operationzone Adriatische Küstenland) .Di fât, i todescs vevin intenzion di puartâ vie a l'Italie chestis tiaris, par zontalis al Tiarç Raich.

Daspo dal 8 di setembar, i rapuarts jenfri la Decima e la Marinassalto dal Ream d'Italie restin boigns, soredut par evitâ di scuintrasi jenfri di lôr, par la gjestion dai presonîrs cence fâ savê nuje ai todescs e ai anglomerecans, e par jessi pronts par difindi lis tiaris de Vignesie Julie , in câs di un atàc dai partigjans di Tito.