Normans

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Normans, o ancje vichincs, al è il non coletîf di variis popolazions scandinavis, che a àn fat impresis militârs, comerciâls e esplorativis tra l'IX e il XII secul.

I Danês a àn batût soredut tra IX e secul X la cueste inglese dal Mâr dal Nord, intant che i Svedês a jerin impegnâts tal cumierç tra Mâr Baltic e Mâr Neri su la rêt fluviâl de future Russie: i vuerîrs e marcjadants svedês, messedâts cu lis popolazions slavis autoctonis, a àn contribuît a chê che e sarès deventade dopo la civiltât russe; i Norvegjês infin si son impegnâts te esplorazion dal Ocean Glaciâl Artic, ancje in graciis di un aument des temperaduris che al à fat pussibile la navigazion intes aghis che prime a jerin glaçadis, tocjant tra X e secul XI Islande, Groenlande e ancje lis cuestis dal Labrador. Dal norvegjês dai colons in Islande al è nassût il noren, la lenghe leterarie des grandis liendis nordichis.

I normans, soredut danês, si àn dedicât aes scorsadis tacant dal principi dal IX secul. Dotâts di nâfs lizeris cence puint e cence rems (drakkar al ven a stâi "dragons", dal sarpint di mâr intaiât sul gavon) a àn batût lis cuestis de France, de Ingletiere, fin ae penisule iberiche, ae Italie (a restarin cuasi di liende i sacs di citât tant che Luni e Fiesole) e aes isulis dal Mediterani ocidentâl, passant dome intun secont moment al insediament. Pagans in principi e usâts ae vuere di rapine, dopo dal stanziament in France si àn convertît al Cristianisim e si àn dedicât ancje ae agriculture. Vuerîrs otims, specializâts intai combatiments a cjaval, a dopravin prin di dut la spade, a metevin cjamesots in maie di fier e a dopravin un scût a mandule. A vignivin domandâts tant che mercenaris, fin ancje tal Imperi bizantin.

La culture normane, tant che chê di tancj altris popui migratoris, e jere une vore vierte al gnûf. Par un ciert periodi, cheste carateristiche ju à puartâts a cjapâ teritoris europeans tra di lôr eterogjenis. Dopo l'insediament in Normandie (910), intal XI secul a àn invadût la Ingletiere (1066), altris zonis de France e la Italie meridionâl, costituint il ducât di Calabrie e intal 1130 il ream di Sicilie.