Tibul

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Tibul

Albi Tibul (atôr dal 50 p.d.C. - 19/18 p.d.C.) fo un poete antîc roman.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

Lis pochis robis che o savìn de sô vite vegnin fûr di poetis dal timp che a fevelin di lui, come Ovidi e Orazi, e di une piçule biografie, che e ven forsit di Suetoni. Al nassè in Lazi di une famee passude e si leà a Marc Valeri Messale, che al veve un circul di poetis e che lu puartà plui di une volte a scombati cul so esercit: al partì tal 30 o tal 28 pe Galie, là che al veve di bonà un riviel di Aquitans, e tal 29 pal jevât, là che nol rivà, parcè che si inmalà dilunc dal viaç e forsit al fo ancje ae bataie di Azi tal 31. Il poete Domizi Mars scrivè che al jere muart zovin juste dopo Virgili, che al mancjà tal 19.

La poesie[cambie | modifiche il codiç]

Tibul a cjase di Delie

Te sôs elegiis Tibul cjante e comende la vite piçule e sclete, serene e sobrie, dai campagnûi: la pâs e l'otium di une vite fûr di man i plasin propite di plui dai travai, des vueris e dai negotia; in chel vivi ideâl al volarès meti dentri ancje la sodisfazion in amôr, che e je un element impuartant dal cuadri, come i afiets familiârs, ma, magaricussinò, la la femine che al ame, Delie, no i è fidêl e e tire mâl e Tibul si sfante. Par rifâsi un pôc, al va daûr di une altre (se par vêr o dome cu la fantasie no lu savìn), ma 'nd' cjate une, Nemesi (vadì Vendete) compagne di chê altre. Al amà ancje Marât, che al jere un fantât. Chestis figuris lis presente sfumadis e indefinidis, come dutis lis imagins de sô clare e semplice poesie: Tibul scomence a meti di bande la lampidece tipiche de leterature classiche. Cul so lengaç limpit e elegant, come lu judicà Quintilian, al instrece imagins evanessents intune admosfere fluide e insumiade, là che a regnin i sintiments stereotipâts de leterature elenistiche.

Dut chest si cjate tai prins doi libris dal cussiclamât Corpus Tibullianum, là che i studiôs a disin che il tierç, che al à dentri ancje viers de poetesse Sulpicie e di un ciert Ligdan, sigûr no lu scrivè lui, gjavadis fûr dôs elegiutis.

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957
  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]