Ovidi

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Ovidi

Publi Ovidi Nason (par latin Publius Ovidius Naso; Sulmone, ai 20 di març dal 43 p.d.C. - Tomis, in Sizie, 17 d.d.C.) fo un poete antîc roman.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

Ce che si sa de sô vite si gjave fûr soredut dai ultins viers dai siei Tristia. Nassût a Sulmone di une famee di siôrs tal 43 p.d.C., al lè a studiâ a Rome e po, par un an, a Atene; prin di tornâ te capitâl, al pensà ben di visitâ ancje la Asie minôr e la Sicilie. Di gnûf a Rome, al bandonà in curt la cariere politiche, vint miôr vivi a la beade tai circui de mondanitât, come chel leterari di Valeri Messale, e componi viers, paraltri otignint un grant sucès e vignint di gran mode. Al lè indenant cussì fin al 8 d.d.C., cuant che al intopà intun biel berdel: August lu relegà te lontane e salvadie Tomis, sul mâr Neri. No si sa ben lis resons, ma Ovidi dà la colpe a un so cjant e a un fal; il prin al è probabilmentri la Ars amatoria, che, stant che e dave conseis par fâ adulteris, al imperadôr, che al jere pluitost moralist, no podeve plasê masse e e fo fade disparî des bibliotechis publichis, il secont cualchi mistereose implicazion dal poete tai scandui de fie, Julie maiôr, o de gnece di August, Julie minôr, che propite in chel an e fo parade vie ancje lei, tes Tremitis. Di Tomis Ovidi invià a Rome un grum di viers rivilîts là che si lamentave de sô condizion e al blandive August e il sucessôr, Tiberi, cence mai pierdi la sperance di convinciju di fâlu tornâ indaûr, ma nol gjovà a nuie, parcè che sul mâr Neri al vè di restâ fin ae muart, tal 17 d.d.C.; al desiderave di jessi almancul infossât in patrie, ma nol otignì nancje chel e chê tiere barbare i dè acet ancje te sapulture.

Il stîl[cambie | modifiche il codiç]

Masse zovin par viodi e vivi lis vueris civîls che a vevin stampât il judiziôs spirt di Virgili e di Orazi, Ovidi jere unevore plui frivul, vint supât il gnûf aiar de Rome imperiâl, passude e, cence pericui o preocupazions masse urgjents, dute cjapade a gjoldi la gaiarine superficialitât dal svagament e dai plasês; propite lui al scrivè che Venus Aeneae regnat in urbe sui: cumò Venere (la diesse dal amôr) regne te citât dal so Enee (Enee, fi di Venere, jere un salt e fuart vuerîr). Cussì il struc, e il valôr, de sô poesie al è dut te superficie, te fine contemplazion des bielis formis, cence interès pal profont des robis ni de vite. Difat si cjatave ben tal circul di Valeri Messale, là che i poetis jerin unevore mancul impegnâts di chei che si tirave dongje Mecenât, che al spartive a plen la politiche culturâl di August. Al cjapave a model di galantarie la tradizion elenistiche e soredut Calimac.

Lis oparis[cambie | modifiche il codiç]

Sitis cjalin la tombe di Ovidi: nol rivà a tornâ a Rome nancje di muart.

I trê periodis[cambie | modifiche il codiç]

Par solit si divît lis oparis di Ovidi in trê categoriis, seont il periodi che lis scrivè:

Il periodi des elegiis d'amôr[cambie | modifiche il codiç]

Orazi avodà il prin periodi soredut a elegiis d'amôr. Al scrivè:

Il periodi epic[cambie | modifiche il codiç]

Al scrivè doi poems:

  • i Metamorphoseon libri (Libris di metamorfosis), che a cjantavin episodis di mitologjie là che a jerin transformazions, cun cjatadis, leandis e artificis tipics dal elenisim;
  • i Fasti, che nol completà, là che al esponeve cun erudizion tradizions romanis.

Il periodi dal esili[cambie | modifiche il codiç]

Tal ultin slambri de vite, dopo jessi stât relegât a Tomis, in scuasit dutis lis robis che al scriveve al vaive la situazion e al cirive di otignî il permes di tornâ a cjase blandint e suplicant August e po Tiberi. Al componè:

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957
  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ovidi, Opera, Vignesie, Bettinelli, 1789, l. I

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]