Burgenland

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Burgenland
Non ufiziâl: Burgenland
Burgenland - Steme Burgenland - Bandiere
Stât: Austrie
Cjâflûc: Eisenstadt
Superficie: 3.961,8 km2
Popolazion:
 - Totâl
 - Densitât
(2017)
291.942 ab.
74 ab./km2
Posizion
Sît istituzionâl

Il Burgenland (leteralmentri tiere dai cjiscjei - ongjarês Várvidék, Felsőőrvidék, Őrvidék o Lajtabánság, cravuat dal Burgenland Gradišće) al è il plui orientâl dai stâts federâts (tod. Bundesländer) austriacs. La capitâl (tod. Landeshauptstadt) e je Eisenstadt (12.000 ab. ce.). Al confine a setentrion cun le Slovachie, a Jevât cun le Ongjarie, a sud cun le Slovenie e a Bonât cui stâts federai di Stirie e Basse Austrie.


Gjeografie[cambie | modifiche il codiç]

La part setentrionâl dal pais al rientre tal bassopian panonic e achì a si cjate il lâc di Neusiedl. La plui grande mont dal Burgenland e je la Geschriebenstein (884 m).


Storie[cambie | modifiche il codiç]

L'imperadôr (1039-1056) Indrì III
  • 1043 – Tratât di pâs tra il re Aba Sámuel di Ongjarie e l'imperadôr Indrì III: il cjermin orientâl dal ream di Ongjarie al devente il flum Leitha (e cussì chel che in di di vuê al è il Burgenland al devente il confin orientâl de Ongjarie par plui secui).
  • XVI-XVII secul – Protestants todescs a rivin culì par salvâsi dalis vueris di religjon.
  • XVII-XVIII secul – Fameis catolichis (come, par esempli, le Esterhazy) al an un grum di podê sul teritori.
  • 28 di Avost 1921 – Daspò i tratâts di pâs di Saint German e di Trianon, in cheste date le regjon al varès di jessi anetude ae Austrie, ma formis di resistence, cun il jutori de Ongjarie, a fermin l'insediament dai gnûfs governadôrs.
  • Atom 1921 – La Ongjarie e disarme i tiradôrs in gambi di un referendum sule unificazion di alcuns teritoris. Chescj teritoris (8 comunitâts e le citât che e veve di jessi le capitâl dal Burgenland) a finisin cul restâ cun la Ongjarie.
  • 1922 – Primis elezions pal parlament de regjon.
  • 1925 – Eisenstadt e devente capitâl.
  • Periodi nazist – Il Burgenland al ven anetût a altris distrets (Niederdonau, Stirie) e i Ebreus e lis minorancis lenghistichis a vengnin perseguitâts.
  • 1 di Otubar 1945 – Il Burgenland al ven tornât a meti in vore e assegnât alis fuarcis sovietichis: chest periodi al è segnât da maltrataments dale popolazion locâl e al termine dome cun le firme dal Tratât di indipendence dale Austrie.
  • 1956 – Daspò la sconfite Rivoluzion ongjarês, une vore di sfolâts a rivin de Ongjarie.
  • 1957-1989 – La cortine di fier e isole il Burgenland dai paîs sovietics.

Minorancis[cambie | modifiche il codiç]

Tal Burgenland a son prudeladis plui minorancis. Consistentis a son chê di lenghe cravuate dal Burgenland (varietât avonde difarente de lenghe cravuate e scognossude come standard in chest stât federât - 29.000 personis seont il guvier, 45.000 seont i cravuats dal Burgenland) e chê ongjarese (5.000 seont il guvier, 15.000 seont i ongjarês dal Burgenland). Mancul a varessin di jessi chês di marilenghe rom (122 abitants a si son declarâts di marilenghe rom, ma il lor numar al è sicuramentri plui alt) e sinti.

Ducj chescj grops lenghistics a son scognossûts come autoctons; a puedin doprâ lis lor lenghis in situazions publichis e a son protezûts. Chest al vûl par esempli dî che in chês localitâts cuntune presince avonde consistente di une dalis minorancis a son instalâts cartei bilengai. Cheste situazion e ven viodude in Burgeland come une conseguence naturâl dal passât multietnic dal stât federât e nole ven sintude come controverse, a difarence di ce ch'al suced in Carintie.

Economie[cambie | modifiche il codiç]

Important pal stât al è le produzion vinicole. Par chest al si pues dividilu in cuatri regjons produtivis: Neusiedlersee, Neusiedlersee-Hügelland , Mittelburgenland e Südburgenland.


Organizazion aministrative[cambie | modifiche il codiç]

Il Burgenland al è dividût in 2 citâts statutariis (tod. Statutarstädte) e 7 distrets (tod. Bezirke):


Citâts statutariis Targhis
Eisenstadt E
Rust E


Distrets Targhis
Eisenstadt-Umgebung EU
Güssing GS
Jennersdorf JE
Mattersburg MA
Neusiedl am See ND
Oberpullendorf OP
Oberwart OW

Situazion politiche[cambie | modifiche il codiç]

Dal 2019 il governadôr (tod. Landeshauptmann) dal Burgenland al è Hans Peter Doskozil, dal SPÖ (tod. Sozialdemokratische Partei Österreichs, voltât: "Partît sociâldemocratic dale Austrie").



Länder austriacs

Burgenland Carintie Alte Austrie Basse Austrie Salisburghês Stirie/Staiar Tirol Vorarlberg Viene