Vivâr

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Vivâr
Non uficiâl par talianVivaro
ProvinciePordenon
Altitudin138 m s.n.m
Superficie37 km²
Popolazion1.272 ab.
Densitât34 ab/km²
FrazionsBasandiele (loc. Basangjela), Tesis
Comuns confinantsDarbe, Cordenons, Manià, Sant Zorç de Richinvelde, Sant Quarin, Spilimberc
CAP33099
Prefìs telefonic0427
PatronSan Zuàn

Vivâr al è un comun di 1.272 abitants e al fâs part de provincie di Pordenon. Tal comun di Vivâr a si cjatin lis frazions di Tésis e Basandiele (loc. Basangjela). A Tesis si cjate il famôs museu di archeologjie cun reperts romans e langobarts.

Magrêts (Magreis)[cambie | modifiche il codiç]

Tal comun di Vivâr a son la gran part dai Magrêts Furlans (Magredi) un teritori speciâl jenfri i torints da la Miduna, da la Cilina e da la Còlvera. Da agnorums si sperarès che chescj teritoris a podedin jessi tutelâts magari jentrant te aree protezude dal Parc da lis Dolomitis Furlanis che al podarès cussì deventâ il Parc da Lis Dolomitis Furlanis e dai Magreis.

Tai Magreis si podin cjatâ une vore di jerbis e flours di derivazion continentâl e alpine. Lis orchideis a son vonde comuns e ciertis jerbis si cjatin dome ca parcè che si conte che lis samencis a sedin rivadis sot i çocui dai cjavai dai concuistadôrs rivâts di est. Chi, a àn cjatât il teren just par regnâ. In efiets, chestis plantis si podin cjatâ dome chi e tai prâts da Ongjarie e via indenant.

Gjeografie[cambie | modifiche il codiç]

Fintremai pôcs agns indaûr il comun al jere isolât da li aghis da la Midune e da la Ciline par diviers mês al an. Doi gnûfs puints a àn peât il teritori cul rest dal mont: chel su la Midune viers Spilimberc e Udin, pa la Cilina, viers Pordenon. Sicheduncje Vivâr al è diventât ce tant centrâl par la planure e par la mont dal Friûl di soreli a mont.

Robis di viodi e di fâ[cambie | modifiche il codiç]

  • il Museu de Archeologjie di Tesis di Vivâr. (clamâ il comun)
  • il vecjo Mulin da la Miuta a Vivâr
  • zîr pai Magreis ( partint da Vivâr prima da la Cilina o da la frazion dal Dandul di Manià daûr la ex base militâr su la strade vivarine. La floridure e partìs da Març, indenant. Se si à fortune si pues ancje smicjâ i zovins acuilots che ca vegnin a passonâ besteutis salvadis (jeurs, surîs, farcs e v.i.) rivant jù da li monts da la Val Cilina.
  • lis Glesis di Vivâr, Basangjela e Tesis
  • zîrs in biciclete ator dai paîs, soredut dilunc la Colvare e la Midune. Conseade la biciclete da montagne.
  • safaris fotografics dilunc i Magreis.