Manià

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Manià
Emblem
Non uficiâl par talianManiago
ProvinciePordenon
Part[[Di là da l'aghe]]
Altitudin283 m s.n.m
Superficie69 km²
Popolazion11.471 ab.
Densitât170 ab/km²
FrazionsCjampagne, Dandul, Manià Livri, Frate
Comuns confinantsAndreis, Darbe, Fane, Frisanc, Montreâl, Sant Quarin, Vaiont, Vivâr
CAP33085
Prefìs telefonic0427
PatronSant Maur (21 di Novembar)

Manià al è un comun di 11.471 abitants e al fâs part de provincie di Pordenon. Al è innomenât par la sô produzion di curtìs.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Il teritori di Manià al è stât interessât za in timps antigons di insediaments uman, forsit Venit Ilirics o plui probabilmentri Carni.

Il non dal paîs al podarès lâ indaûr al periodi de ocupazion romane (tiere di Manlius), ocupazion favoride de crosere de strade che di Concuardie e passave par Manià, par lâ indenant viers Pofavri (dividintsi po dopo viers lis vals de Ciline e dal Plâf o dal Midune e dal Tiliment), cun chê che e unive lis fonts de Livence cu la strete di Pinçan.

A varessin di lâ indaûr za a che ete i prins insediaments di faris inte zone. Ancje se no fo metude te liste dai lûcs fortificâts scrite di Pauli Diacon, Manià e testemonee la presince dai Langobarts, pûr in forme margjinâl: di chel periodi a restin il non dât al Mont Fare (che al vûl di famee, cjasade), a cualchi frament di marmul, metûts inte façade dal domo, che a van indaûr al VIII secul. La storie documentade e comence cuntun diplome cu la date dal 12 di Zenâr dal 981, che l'imperadôr Oton II al ricognòs al Patriarcje di Aquilee Rodoalt il possès de cort di Manià, insiemi cul Mont di Manià (forsit il presint Mont Jouf, daûr dal paîs), e la plêf di Sant Maur.

Cualchi an dopo, Rodoalt al de lis difesis e il sfrutament di chestis tieris a un grup di cjâfs di famee; ai dissendents di une di chestis fameis cul "feut di ministeri" (invezit aes altris al spitave dome il feut di abitance) al vignarà plui tart cognossût il titul di siôrs.

Jenfri i scontris cui paîs dongje, la int di Manià a cjatave sigûr ripâr inte roche costruide viers il 1150 su lis ruvinis di une tor romane. Chest cjistiel al rivà a resisti a tancj assalts, devastazions e fûcs, ma al dovè cedi dopo 42 dîs di assedi, ae Serenissime il 5 di Jugn 1420. I siôrs di Manià a forin costrets a zurâ ubidience al Dôs. Ae lungje dominazion di Vignesie a vignarìn chê francese, plui curte, e chê austriache fin ae anession dal Friûl al Rein de Italie dopo la tierce Vuere di Indipendence.

Gjeografie[cambie | modifiche il codiç]

Il teritori di Manià al cumbine i panoramis tipics des montagnis cu lis viodudis de planure: i soi confins a son la Ciline e la Colvare, il Mont Jouf e i magrêts. A ocident, la Ciline e ven jù par 40 chilometris inte valade che e puarte il sô non, a trats lusorose, in altris scure e profonde. Daspò e rive inte planure, traviersant la dighe di Ravedis, e e continue sul teritori di Manià, cence mai razunzi lis cjasis parcè che e scor plui basse. A si viodin clarementri sui arzins lis teracis creadis dai deposits di materiâl e daspò sgjavadis de erosion de aghe.

Che altre bande dal paîs e je bagnade dal torent Colvare, cu la sô aghe limpide, che al è il risultât de confluence di doi riui che a vegnin jù des dôs montagnis par daûr dal paîs: il Mont Jouf (1224 metris) di calcâr cretacic e ancjemò daûr il massiç dolomitic dal Mont Raut (2025 metris). Il torent Colvare, lunc cirche 10 chilometris, al scor sierât jenfri altis muracis. La aghe e à roseât la piere in tantis formis e dissens, trasformant chest materiâl dûr e imobil e plasmantlu in formis plastichis e armoniosis. A son tantis lis marmitis, concjis grandis o piçulis sgjavadis de aghe che o podìn viodi sul fonts dal torent o parsore dal cjâf, la piere lisse o lavorade in formis insolitis, lis grotis, i arcs e lis voltis che a testemonein la ativitât di erosion de aghe e il nivel dulà che e scoreve timp indaûr, plui alt di cumò.

Dopo vê scorût in cheste aree tormentade la Colvare e divente plui lizadre, e e rive intune zone particolâr dite "Peschiere". E je ancjemò la roie che une volte e leve intun lâc plen di pes; cumò il flum al scor jenfri vignis, cjamps, prâts naturâi, arbui e baraçs plens di pomis e di bestiis salvadiis.

Une volte il Mont Jouf al jere une fonts di vite pai abitants di Manià: a fasevin lens di brusâ o pes cjasis, a cjapavin su jerbis medisinâl o di mangjâ, a gjavavin fûr piere, a cjaçavin, a puartavin lis bestiis a passon. Cumò i turiscj a puedin cjaminâ par discuvierzi trois che a van intes vals internis e par gjoldi di parsore la viodude fin al mâr, o par amirâ lis rosis e lis plantis in primevere o i svoi dai rapaçs che a vivin achì.

Plui a meridion, di là dal paîs, a son zonis platis e marsuris, ambients rârs, dits magrêts. Il tiermin al vûl dî teren puar, cence sostancis nutritivis. Ancje se il Friûl al è une des regjons plui ploiosis in Italie i magrêts a son un dai pôcs teritoris dulà che la aghe e va diretementri sot tiere, e a torne fûr chilometris plui a val, te zone des risultivis.

E je cressude une particolâr vegjetazion cuntun grant numar di speciis e di plantis, e une varietât incredibile di uciei a vivin achì. Par chestis resons i magrêts a son "Sît di impuartance europeane". Ancje la Ciline e la Colvare, cul Mont Jouf a son includudis tes "Areis protetis de Agenda 21".