Seneche

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Seneche

Luci Aneu Seneche (par latin Lucius Annaeus Seneca; Cordove, atôr dal 4 p.d.C. - Rome, 65 d.d.C.) fo un filosof e poete roman.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

Fin al esili[cambie | modifiche il codiç]

Nassût atôr dal 4 p.d.C. dal innomenât retor Seneche, al lè a vivi ancjemò di frut a Rome, là che al studià te scuele dai Sestii, che e veve un implant stoic inflessibil e rigorôs, insegnant a fâ ducj i esamps di cussience e rinunciis, a no mangjâ cjâr e a praticâ une vite assetiche (al ve come mestris Papiri Fabian e Atal, doi stoics, Demetri, un cinic, e Sozion). Chê vite severe, se i contribuì a stampâ la morâl e il spirt, i lambicave la salût e Seneche par ripiâsi pensà ben di lâ a respirâ l'aiar san dal Egjit, là che sô agne jere maridade cul governadôr, che al jere de bande di Seian, il prefet dal pretori, ma dopo che chest fo fat fûr di Tiberi la ruede scomençà a zirâ e i trê, barbe, agne e nevôt, cjaparin sù çus e vergons e si imbarcjarin par tornâ in Italie. Cundiplui naufragarin e il barbe lassà la piel. Di gnûf a Rome, Seneche tacà a scrivi libris di filosofie e si butà su la oratorie, rivant a fâsi un non, simpri judât dal parintât, e a insedâsi ben tai circui de cort imperiâl; a no jessi cuntent jere propit chel plui periculôs, parcè che, al somee che tal 39 Caligule, invidiôs de sô abilitât te elocuence, decidè di condanâlu a muart e al voltà vele dome cuant che une amante i marcà che tant al jere picagnât e za cul pît te buse e al sarès colât dentri di bessôl in curt. Cussì al scjampà e Caligule murì prin lui, ma no i passà slisse cuant che Claudi, il gnûf imperadôr, lu incolpà di adulteri cu la biele Julie Livile; sigûr al jere dut plantât par un dai mil maneçs de cort dal timp e forsit a machinâ dut chel imbroi jere stade Messaline, la dissolude e machiaveliche femine di Claudi, che scrupui no e veve e e invidiosave la biele Julie. Seneche fo condanât e confinât in Corsiche (al jere il 41).

Di gnûf a Rome[cambie | modifiche il codiç]

Neron, rilêf problematic

Claudi, copade Messaline, si jere compagnât a Agripine minôr, che e brigave par fâ deventâ so fi Domizi, vadì Neron, sucessôr dal imperadôr e e faseve di dut par fâ viodi a ducj che al jere il candidât plui bulo e par vuadagnâsi i patrizis; tal 49 j saltà sù ancje la pensade di fâ tornâ indaûr Seneche, che al veve un grum di amiradôrs che 'nd' voleve clamâ la simpatie, e di sielzilu come institutôr pal fi, par mostrâ che i dave une educazion cun ducj i flocs. Seneche, che nol fidave la ore di lâ vie di chê isule salvadie, cjapà la bale al sbalç e lassà la Corsiche. Cuant che Claudi lè sot il bâr e Neron sot dal diademe, Seneche pensà ben di profitâ par vuidâ il gnûf imperadôr, che al jere ancjemò zovin, a guviernâ seont i principis de sô filosofie e tai prins agns al rivà ancje a fâlu, tant che i storics antîcs fevelin di chel slambri dal principât di Neron in maniere unevore positive. Neron però, ancje pe influence de mari e dal triston ambient de cort, jere butât aes tramis e ae violence e, di man in man che al vignive plui indipendent, al mudà ben politiche; no si sa ben ce rodul vès Seneche tai tîrs plui torgui dal imperadôr, come cuant che al copà la mari. Sta di fat che tal 62, stomeât de maniere che a lavin lis robis, dopo che al jere ancje muart, forsit velenât, il prefet dal pretori Afrani Bur, che al jere chel che le pensave come lui e i dave une man, ind' veve fin vonde e si tirà vie de torbide vite de cort; Neron, che si profitave dal rapuart e voleve lâ indenant, nol agradì.

La muart[cambie | modifiche il codiç]

Seneche, dai e dai, al fin al è muart

Ve la muart seont Tacit. Tal 65 l'imperadôr burì fûr i complotants de conzure dai Pisons, che cualchidun di lôr voleve rimplaçâlu cun Seneche, e al ordenà di fâ fûr il vecjo mestri. Cuant che a rivarin a cjapâlu, al jere a cene intune vile in campagne cu la femine e doi amìs; stant che a jerin ducj avilîts par chel che a stave par sucedi, i amìs, che vaint a fasevin viodi che si jerin desmenteâts dai principis dal domini di sè che ur veve insegnât, ju costumà ben e la femine le consolà, racomandantj di umiliâ la dulìe cu la virtût. Chê però e diseve che e veve miôr murî cun lui, alore si faserin taiâ lis venis dal braç ducj e doi; Seneche jere mastin e no dave sclops, sichè si fasè taronzâ ancje lis polpetis e lis gjambis, ma nuie. Mandade vie la femine, par no faj viodi chel orôr, al tacà a indetâ robis e po al domandà a un amì un tic di ciute par distrigâle, che aromai e jere ancje ore, ma nol combinà nuie nancje cussì. A provarin a spesseâ l'afâr metintlu tune vascje plene di aghe cjalde, che lui al scomençà a butâ a chei che i jerin atôr, disint che al voleve libâ a Jupitar liberadôr; po lu puartarin intun bagn, là che, a fuarce di dai, al fo finalmentri copât dai vapôrs sbrovents. Intant la femine jere stade salvade, par ordin di Neron. Il cadavar fo brusât cence ceremoniis ni funerâi, come al veve disponût lui.

La filosofie[cambie | modifiche il codiç]

La filosofie di Seneche je une vore condizionade dal ambient turgul e tormentât che al viodeve te cort: al è une vore interessât aes cuestions morâls e ae interioritât; si capìs che la morâl le cjape di une bande plui privade di Ciceron, che al resonave di omp impegnât te vite politiche. Al jere un stoic, tal sens che i principis che al tignive fers pes sôs valutazions morâls ju cjapave soredut dal pinsîr di chê dotrine, ma no si fasè problemis a parâ dentri ancje di altris corints, par esempli di chê epicuree, soredut cuant che in fin dai fats a disevin l'istès e lis diferencis no jerin tes conclusions ma tai ponts di partence; dal stoicisim al cjapave il convinciment che il savint al reste salt te sô morâl e te cuietece no cate i fats contingjents che i tocjin, come une crete masse alte par jessi pocade des frecis. Al cjalave il mâl plui come dolôr che come erôr e duncje al veve miôr judâ chei che a falin che no cridâur e condanâju; sigûr di chest, no i interesave nuie che nol coventàs a miorâ i omps o a gjavâur dolôrs e fastidis e no si imbragave in cuestions masse teorichis.

Lis oparis[cambie | modifiche il codiç]

Lis scrits di filosofie[cambie | modifiche il codiç]

Di bon Roman dal timp di Neron, Seneche parave dentri aes prosis un grum di efiets, metint sù, seont il stîl asian, une lenghe dute fruçonade e svariade, cence i periodis luncs, verbôs, articulâts e armoniôs di Ciceron; al vignive fûr un stîl unevore dramatic, che ti cjape dentri il resonament. Lis frasis, che a son curtis e incisivis, e ancjemò di plui cuant che a àn di puartâ insomp un discors, no a son leadis, come tantis butadis.

Al scrivè dîs dialics, ma dialics par mût di dî, parcè che al fevele dome lui:

Il puar Claudi, sbeleât di Seneche

Di filosofie al scrivè ancje:

Lis tragediis[cambie | modifiche il codiç]

Lis tragediis di Seneche, inspiradis al trist ambient de cort, son oridis, scûrs, turgui e truculents. Lis frasis, come te prose son curtis e unevore incisivis, judin a meti sù chê admosfere e la staticitât de azion zove ae ricercje de psicologjie dai personaçs; il fin jere di solecitâ i omps ae virtût fasint viodi ce bestiis che a podevin deventâ. No si metevin in sene, ma si scoltavin in leturis coletivis.

Il Ludus de morte Claudii[cambie | modifiche il codiç]

Daspò la muart dal imperadôr Claudi, che lu veve confinât in Corsiche, Seneche al è dut cuntent e i torne pan par fuiace cun chest librut, là che lu sbelee par ben.

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957
  • Tacit, Gli annali, Vignesie, Giunti, 1582

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]