Salût

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

La salût e je il bon funzionament di un organisim cun dutis lis lis sôs funzions dal livel plui piçul (celulâr) al plui grant (sociâl). In cjamp sanitari, la salût e je chê che permet a un organisim che al funzione di rispuindi ai cambiaments par ripuartâlu a un stât belançât stabil cognossût come "omeostasi".

Une altre acetade definizion di salût e je chê de Organizazion Mondiâl de Sanitât (OMS) che e dîs che "la salût e je un stât di benstâ complet fisic, mentâl e sociâl e no nome mancjance di malatie o di infermitât". Intai ultins agns la definizion e je stade inzornade "par vê une vite sociâl, economiche e produtive". Cheste definizion, no cence cualchi fale, e à di jessi viodude tant che un procès inviât che al puarte a regolâsi tant che al è in vore daûr lis domandis di vite e i cambiaments di significât che nô o din a la vite. La definizion dal OMS e je viodude sedi che un obietîf ideâl che une proposizion realistiche.

La salût e ven considerade un dirit di ducj e al è da pît di ducj chei altris fondamentâi de int e che al dâ al Stât e a lis sôs aministrazions decentradis compits plui fuarts che no nome la gjestion di un sisteme sanitari: o varessin di viodi e cirî ducj chei fatôrs che sburtin cuintri la salût coletive e, tal stes timp, dâi cuarde a di chei che son a favôr. In chest cuadri, la salût e ven viodude plui un mieç che un fin e po jessi definide tant che une risorse di ogni dì che e fâs vivi a la int une buine vite a livel individuâl, sociâl e economic.

Si use zontâ che a son cuatri ponts gjenerâi di tignî di voli: "uman biologjic", "di svilup", "di stîl di vite" e "di organizazion da la salût". Cussì la salût e je mantignude cu la pratiche de medisine, ma ancje e pues jessi incressude dal jutori personâl. Ativitât fisiche, control dal pês dal cuarp, diete moderade, molâ di fumâ e altri abûs di sostancis, mancul tension cuotidiane a son esemplis di piçui pas par incressi la salût di ognun. Il bonvivi (p par inglês Wellness) e je une maniere doprade a lis voltis par descrivi il benstâ psicologjic.

La tradizion popolâr e viôt san cui che al è passût, cui che nol à dolôrs, fiere o altri discomuts, tant di no rivâi a lis sôs voris: chei impegns che a vegnin (simpri daûr la tradizion popolâr) plui cu l'etât e cui compits sociâi. Cheste e je une definizion di "bon sens" ma e je pôc misurabil.

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]