Radio Onde Furlane

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Radio Onde Furlane e je une emitent radio comunitarie logade a Udin. La “radio libare dai furlans”, come che dîs un dai slogans plui frecuents, e trasmet par une buine part de sô programazion in marilenghe (plui dal 60%) e si ocupe di atualitât, informazion e culture furlane oltri che di musiche e intrateniment. Diretôr responsabil e de programazion al è Mauro Missana. De radio e je parone la Cooperative di Informazion Furlane. La radio trasmet su dute la planure furlane e in Cjargne. Si cjate il so sît su la rêt e si pues scoltâ in dut il mont in "streaming".

I fondadôrs[cambie | modifiche il codiç]

De int che inte istât dal 1979, si cjatà cul obietîf di fondâ un gnûf imprest di informazion indipendent e fasevin part autonomiscj, dissidents dal Moviment Friûl, militants de çampe, int che vignive dai Coordenaments dai paîs dal taramot, catolics cjapâts de culture e de lenghe furlane. Par fâ cualchi non si pues visâsi di Federico Rossi, Sergio Venuti, Silvano Pagani, Mauro Tosoni, Giorgio Cavallo. A tignî dongje chescj oms a jerin i argoments de autonomie regjonâl, la difese de identitât furlane, la valorizazion de lenghe come imprest di "emancipazion" dal popul. Onde Furlane vie pai agns otante, sot la direzion di Federico Rossi, e je deventade la vôs uficiâl da lis lotis popolârs e imprest di sburte e contestazion a lis fuarcis dal guvier. Il grant puest dât a lis associazions, al volontariât, a la difese dai dirits civîi e je rivade a meti in discussion la unitât dal grup dai fondadôrs, come tal câs de nassite dal fenomen Leghe Nord e de jessude di Federico Rossi a metât dai agns otante.

Vincjecinc agns di radio[cambie | modifiche il codiç]

Il lunis ai 31 di Zenâr dal 2005 Radio Onde Furlane e à tornât a vivi i siei vincjecinc agns di radio cuntun speciâl che al à fat scoltâ lis vôs che a àn segnât la sô storie. Tun panorame radiofonic regjonâl che tai ultins agns al è mudât in maniere penze, fâ fieste pai 25 agns di trasmissions al è stât un risultât che pôcs a puedin svantâ. La radio e à intai soi archivis une schirie di speciâi, là che si puedin sintî tocs di trasmissions che a àn fat la storie de radio, a tacâ dal 1980, an cuant che il so segnâl al è stât trasmetût pe prime volte. Ta chescj agns centenârs di personis a àn fevelât pai siei microfons fasint di Radio Onde Furlane un spazi libar, viert a cui che nol veve mût di fâsi sintî. In pratiche un toc di storie resinte di un Friûl partît dal daspò taramot cun tantis sperancis di rignuvîsi. E di fat Radio Onde Furlane e je stade la uniche emitente che e à dât spazi ancje aes vôs dismenteadis, dal Centri Sociâl ai moviments ecologjiscj, dai coletîfs artistics ai grups musicâi locâi, metint sù une sorte di rêt che e à dât vite a iniziativis tant che Usmis, i Trastolons, il "Premi Friûl", e po a produzions discografichis, imprescj informatics, concierts, colaborazions cun manifestazions tant che Festintenda, dibatiments e altris ancjemò, in graciis dal lavôr de cooperative che le gjestìs.

Il Furlan tai imprescj di informazion[cambie | modifiche il codiç]

Oltri a la informazion, che e reste l'aspiet plui cualificant, a cirin di doprà di plui il furlan tal sport e tal intrateniment, gjenars che a tirin dongje in mût particolâr i zovins. Parcè che la nestre fevelade, e pues vê un avignî dome se e passe il testemoni ai zovins. Il compit dai imprescj di informazion al è ancje chel di judâ i furlans a passâ dal vernacul ae lenghe studiade e insiorade tal lessic. In veretât, lis televisions e soredut lis radio privadis a son daûr a doprâ il furlan za di timp, cualchi volte in mût masse episodic, cuntune cierte pôre di olsâ a crodiji fin insom. Tant par fâ cualchi non, a àn vût trasmetût o a trasmetin par furlan (cui plui cui mancul): Radio Onde Furlane, Radio Spazio 103, Radio Riviera che no je plui, Telefriuli, Luxa tv, Telepordenone, Tele Alto Bût, Telemare

Mauro Missana, diretôr de programazion di Radio Onde Furlane, al à vût dit che: "Cundut che noaltris o lin in onde par furlan di agnorums, tal ore presint si sintìn pluitost escludûts. O vin finanziaments publics che nus judin a lâ indenant, ma simpri inte precarietât di mieçs e di risorsis cence ricognossi la nestre continuitât intal timp".

I operadôrs[cambie | modifiche il codiç]

I operadôrs di Radio Onde Furlane par plui a son volontaris, une cuarantine in dut. Tancj i students, i zovins che dispès a tachin a fevelâ par furlan propit vignint in radio. Tancj colaboradôrs dai prins agns cumò a fasin i avocats, i parlamentârs, i gjornaliscj professioniscj, e vie indenant. Propit parcè che no rivin a paiâju e a creâ cussì colaborazions plui professionâls il personâl al zire un grum. Ancje i veterans de radio a son dute int che e scugne lavorâ trê voltis tant par rivâ insom dal mês. Radio Onde Furlane al è un mieç di informazion fat dai zovins, la sô redazion e à une etât medie di cirche trente agns e il sô public al è par di plui chel dai zovins. La lenghe e je vivude come chê che si fevele ogni dì dongje dal talian e dongje di chês altris lenghis che a si doprin in Friûl tant che chês dai gnûfs imigrâts.

Tam Tam[cambie | modifiche il codiç]

Tal 1995 al è nassût il notiziari Tam Tam, forsit il prin notiziari plurilinguistic in Italie. Radio Onde Furlane tal 1999 e à produsût un spot cuintri il razisim che al è stât sielzût pe la Campagne europeane "Radio contro il razzismo" dal Amarc (Organizzazione mondiale delle radio comunitarie). Chest spot, in plui lenghis, tra comprindût il furlan, al jere zuiât sul teme "blanc e neri". Par lis sôs carateristichis, Radio Onde Furlane e à un so puest tal panorame de informazion locâl: e cjale al locâl cuntune prospetive globâl.

Chescj agns[cambie | modifiche il codiç]

In chescj agns la radio e à cirût di dâi ai furlans chel “servizi public” inte lôr lenghe che inmò al mancje su la radiotelevision publiche. Dongje de bataie pe lenghe, te emitente a àn cjatât spazi lis lotis pal autoguvier dal Friûl, pai dirits civîi, pal ambient, cuintri des servitûts militârs, cence dismenteâ la informazion su chês altris nazionalitâts minorizadis, che “Internazionalitari” al è un dai esemplis. Di Onde Furlane a son jessûts il prin videogjornâl dut par furlan, il prin coretôr ortografic, ma ancje un dai prins spazis di servizi pai imigrâts clamât Tam-Tam (1995) e po Colôrs, e po il “Premi Friûl” e la golaine discografiche “Musiche Furlane Fuarte”. Trasmissions diferentis, sîs radio gjornai in dì, rassegne stampe, spazi informatîfs. Dal 2007 e va in onde "Furlan piturât di neri", puartade indenant di un zovin dal Camerun che al cjacare pardabon in furlan. Denant di un aument fuart de domande la radio e à dopleât la sô pussibilitâts e si slargje ai furlans de Americhe Latine. Il colegament par scoltâ la Radio in Friûl al è stât potenziât cuntune incressite de cualitât. Cun di plui al è ancje in vore un colegament par scoltâ la Radio in diferide di 5 oris (cul orari de Argjentine), sisteme che al jere za doprât di Radio FM Comunicar par trasmeti Onde Furlane a Colonia Caroya.

Referencis[cambie | modifiche il codiç]

  • “Un Friûl difarent. I 90 MHz di Onde Furlane”, di Max Mauro. Publicât dal Circolo Culturale Menocchio (cul contribût di Cooperative di Informazion furlane, Associazion Il Cantîr, Associazion El Tomat, Ovarock, Edizioni Kappavu)

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]

I mieçs di comunicazion par furlan
La patrie dal Friûl - Il diari - Radio Onde Furlane (60%) - Radio Spazio 103 (in part)