Michêlagnul

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Michêlagnul Buonarroti

Michêlagnul (Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni), (Caprese Michelagnul (AR), 6 di Març 1475 - Rome, 18 di Fevrâr 1564 ) al fo un pitôr, scultôr, poete e architet talian dal Rinassiment.

Al è di sigûr un dai artiscj pui impuartants di chest periodi. Al è stât l'artist ch'al à influençât di pui i artiscj dal sô timp, tant che il so mût di piturâ al è stât une vore studiât par i artiscj che son vignûts subit daspò di lui e cognossût sot il non di "Manierisim".

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

La formazion[cambie | modifiche il codiç]

Nassût ai 6 di Març dal 1475 a Caprese, dongje Arezzo, fi di Ludovîc di Leonart Simoni Buonarroti e di Francesca di Neri del Miniato del Sera. La famee e jere origjinarie di Florence, ma il pari si cjatave là parcè che al jere potestât, une impuartante cariche publiche.

Za da cuant ch'al jere piçul, Michêlagnul al mostre une grande passion artistiche, soredut pal disen. Il pari nol jere content di chest, par lui al jere miôr se il fi al varès studiât gramatiche. Par un pôc al studie gramatiche cul mestri Francesc da Urbin, ma il 28 di Jugn dal 1488, lant cuintri la volontât dal pari, al va te buteghe dal Ghirlandaio, al timp il pitôr florentin pui impuartant, in tal 1490 cul mestri Bertolt di Zuan, al studie lis statuis dal Zardin des Statuis di San Marc. Al jentre in contat cu i pui grancj oms de culture dal so timp: Pico della Mirandola, Marsilio Ficino e Angelo Poliziano. Al studie lis oparis di Masaccio e di Giotto.

La Madone de Scjale (1490-91)[cambie | modifiche il codiç]

La Madone de Scjale e je di chest periodi, jenfri il 1490 e il 1492, e si cjate a Florence in tal museu di Cjase Buonarroti. Il Vasari al scrîf che il nevôt dal artiste Leonart Buonarroti le à regalade al duche Cosim I dai Medici. In cheste opare si pues viodi la influence dal Donatello. La Madone, sentade parsore un clap scuadrât, viodude di profîl, e cjale lontan. Dongje di je, il Frut al duar e a çampe si viôt une scjale - che da il non ae opare - cun doi agnui.

Bataie dai Centauros (1491-92)[cambie | modifiche il codiç]

Daspò de Madone de Scjale e je la Bataie dai Centauros (jenfri il 1491 e il 1492) Cheste opare e ven fate par Laurinç I dai Medici e il sogjet lu veve proponût Agnul Poliziano. Semee che Michêlagnul par cheste opare sedi stât influençât ancje de art romane.

Atôr par l'Italie (1492-95)[cambie | modifiche il codiç]

San Petroni a Bologne

Cu la muart di Laurinç dai Medici, Michêlagnul al lasse la cort dai Medici, e si cjate cence cjase. Al cjate ospitalitât in tal convent dal Sant Spirit dulà che il priôr al lu lasse studiâ la anatomie dai cuarps dai muarts in tal Ospedâl che si cjatave dongje il convent. Par ringraziament, Michêlagnul al fâs il Crist in crôs di len (1493). Jenfri il 1493 e il 1494 al compre il marmul par une grande statue di Ercul, mandade in France e lade pierdude. Il 20 di zenâr dal 1494, il duche Pieri dai Medici, al ordene une statue di nêf. Michêlagnul al torne par un pôc in te cort dai Medici, ma tal stes an i Medici a vegnin parâts vie de citât. Michêlagnul al va cussì prime a Vignesie e daspò a Bologne, dulà al lasse par la glesie di San Domeni un San Procul, un San Petroni e un agnul. Al cîr di tornâ a Florence, ma al scjampe di gnûf par vie dai disordins.

La influence dal Savonarola, il Cupido e il Bacco[cambie | modifiche il codiç]

Jenfri la fin dal 1495 e il mês di Jugn dal 1496, Michêlagnul al torne a Florence. Al reste une vore impressionât de predicje dal Savonarola, tant ch'al reste cunvinçût che la Glesie a bisugne di jessi riformade. Cambie ancje di opinion parsore al significât di dâ ae art: di chest periodi al è il Cupido ch'al duâr une opare influençade de art romane, tant che Michêlagnul al cîr di vendile al cardinâl Rafaêl Riario come se al fôs une opare origjinâl de epoche romane. Ma il cardinâl si inacuarç dal truc e nol vûl comprâle, ma al reste impressionât tant ch'al clame l'artist a Rome il 25 di Jugn dal 1496, il 4 di Lui al scomence il Bacco cjoc conservât cumò al Museu dal Bargello. Cheste opare e je un cjâf di opare, al semee pardabon une statue greche. Michêlagnul al rapresente un zovin cjoc cu une tace in man. Sot dal diu ch'al bêf un zovin ch'al mangje un pôc di ue. Cheste figure e je realizade cun une realtât impressionante. Il cardinâl Riario nol vûl vêle, e la opare reste in cjase di Jacopo Gallo, un mecenât dal artiste.

Pietât (1497-99)[cambie | modifiche il codiç]

La Pietât

In tal mês di novembar dal 1497, il cardinâl Jean de Bilhères Langlos, ambassadôr dal re di France Carlo VIII, al ordene al Michêlagnul une statue de Pietât, cumò conservade in te Basiliche di San Pieri cu un contrat scrit in tal mês di avost dal 1498. La statue e a une struture piramidâl cu la Madone a plomp e il Crist muart par lunc mitût sui zenoi de Madone. Par cheste opare, Michêlagnul al cjape l'ispirazion da lis Vesperbilder lis statuis de Madone de liturgjie dal Vinars Sant.

La Madone cul Frut e i cuatri Sants (Florence, 1499 - 1501)[cambie | modifiche il codiç]

Tornât a Firenze in tal 1499, al fâs une Madone cul Frut par la catedrâl di Nôtre Dame a Bruges. Tal mês di Jugn dal 1501 il cardinâl Francesc Todeschini Piccolromini i ordene la realizazion di cuindis statuis par la catedrâl di Siene. Michêlagnul al rivarâ a fâ nome cuatri: un San Pieri', un san Pauli, un San Piu e un San Grivôr.

David (1501)[cambie | modifiche il codiç]

Il David

In tal 1501, la corporazion de Art de Lane dâ a Michelagnul la comission de sô opare plui cognossude: il David. Cun cheste opare, Michêlagnul al gambie la tradizion iconografiche. La statue e je scuasit perfete, dut il cuarp dal zovin al va dongje de perfezion. Cheste statue al a doi significâts: la fede ebraiche, e la figure dal podê republican. Une robe di cjalâ ben: il cjâf dal David al è un pôc pui grant dal normâl. Michêlagnul al à tignût cont ancje dal pont di viste de persone che cjale la statue da sot. Piçule curiositât: cuant che l'opare e jere scuasit finide, il gonfalonîr de Republiche Florentine Pieri Soderini al fâs notâ che - par lui - il nâs dal David al jere masse grant. Michêlagnul al va su, cuntun pôc di polvar di marmul e cualchi colp di martiel, al fâs fente di regolâlu. Tornât ju, al domande al gonfalonîr s'al leve ben. Content, il gonfalonîr al dîs di si.

Lenart e Michêlagnul[cambie | modifiche il codiç]

Michêlagnul al reste impressionât dai studis e da lis ideis in fat di piture di Lenart da Vinci. Al studie e al copie cun atenzion i cartons dal grup dal Sante Ane cu la Vergjine, il Frut e san Zuan Batiste frut. Il carton, cumò lât pierdût, al influençarà lis oparis di Michêlagnul dal timp. Jenfri il 150 e il 1501 al fasarà il Funerâl dal Crist.

Il Tondo Taddei (1502) e il San Mateu (1503)[cambie | modifiche il codiç]

Dal 1502 al e' il Tondo Taddei; in cheste opare, une vore influençade da Leonart, il Frut al scjampe viodint un gardelin, simbul de Passion, inte man dal San Zuan Batiste picinin. Ai 24 di Avrîl 1503, i ven ordenât di fâ dodis statuis dai apuestui pal Domo; al rivarâ a fâ dome une, il San Mateu, conservade in tes Galariis de Academie.

Tondo Pitti e Tondo Doni (1503-04)[cambie | modifiche il codiç]

Dal 1503 al e' il Tondo Pitti, opare dulà le Vergjine a strenç il Frut, cjalant lontan par mostrâ il destin al Frut.Daûr,simpri la figure dal San Zuan picinin. Jenfri il 1503 e il 1504, Michêlagnul al fâs une ' Sante famee ' cognossude cul non di Tondo Doni come regâl par lis gnocis dal marcjant Agnul Doni. Cheste invezit,no je une sculture,ma e je une taule piturade cu la tempare. In cheste opare,la Madone passe il Frut a San Josef che si cjate daûr. Di cjalâ ancje i agnui cence alis.

Une curiositât: Agnul Doni,il marcjant ch'al veve comissionât le opare, al cîr di paiâ di mancul la taule. Michêlagnul, al cjape indaûr la taule, disint che, se al voleve la taule, di dâi il dopli. A chest il marcjant, al paie trop che i veve domandât, cence dî nuie.

La Bataie di Cascina (1504)[cambie | modifiche il codiç]

Jenfri l'Avost e il Setembar dal 1504, i ven dade le ordenazion par une bataie di piturâ in te Sale dal Consei di Palaç Vecjo. Il sogjet e je le Bataie di Cascina, une bataie vinçude dai florentins cuintri i pisans. Michêlagnul al prepare il carton, lât pierdût e il fresc nol sarâ mai fât. Di chest carton, si cognòs nome le bande centrâl, da une copie fate dal pitôr Aristide da Sangallo.

A Rome, sot Juli II[cambie | modifiche il codiç]

In tal 1505, Michêlagnul al torne a Rome, par lavorâ su la tombe dal pape Juli II. Al va a Carrare, par sielzi il marmul, ma cuant che al torne a Rome, Juli II al à biel za gambiât di idee. A Michêlagnul nol reste che tornâ a Florence, dulà al torne a lavorâ tal San Mateu. Ma Juli II al gambie une altre volte e, cul jutori de Signorie di Florence, al fâs la pâs cul artist. Ducj e doi si cjatin a Bologne, citât apene cjapade dal esercit dal pape. Michêlagnul al fâs une grande statue dal pape, ma cheste opare, pôc amade de int, e sarà doprade in tal 1511 par fâ canons.

La Capele Sistine (1508-1512)[cambie | modifiche il codiç]

Diluvi Universâl
Creazion da lis Stelis


Jenfri il mês di Març e chel di Avrîl dal 1508, l'artist al ven clamât dal Pape Juli II par i lavôrs di decorazion de Capele Sistine, terminâts in tal 1512. Par vie dal assest dai mûrs, si jere formade une sclapadure che il Bramant veve comedât, rinfuarçant i mûrs cun cjadenis metudis tai locâls parsore de Capele. Une volte comedât il dam, la Capele e veve di jessi piturade di gnûf. Il 8 di Mai al ven butât ju un prin progjet che al viodeve i dodis apuestui e decorazions gjeometrichis. Ma Michêlagnul, no content, al gambie idee e oten cjarte blancje pal progjet. Al puest dai apuestui, al met siet Sibillis e cinc Profetis sentâts, al divît il spazi in mût di meti ancje senis de Gjenesi, metudis in ordin cronologjic, scomençant de parêt dal altâr. Lis senis de Gjenesi son:

La separazion de lûs dal scûr, Creazion de lis stelis e des plantis, Separazion de Tiere de aghe, Creazion di Adam, Creazion di Eve, Pecjât origjinâl e Adam e Eve parâts vie dal Paradîs, Sacrifici di Noè, Diluvi Universâl.

In tai cinc scompartiments che si cjatin parsore dai trons, il spazi al devente simpri pui stret, lassant il puest a figuris crotis cu ramaç e sfueis di rôl par fâ riferiment a la famee dal Pape (i Della Rovere). Michêlagnul al met ancje i antenâts di Jesu Crist e senis de Biblie jenfri i cuâi: Gjudite e Oloferne, David e Golie, La punizion di Aman e il Sarpint di bronç. In chest progjet, nassût de colaborazion jenfri l'artist, il Pape e i studiôs di teologjie de cort papâl, al è la plui grande rapresentazion de opare di Diu, l'om. L'om viodût come le plui grande opare di Diu, e la figure dal om come ancje le figure di Jesu Crist, deventât om ancje Lui par salvâ la umanitât e puartâ dute la umanitât pui dongje di Cui che le a fate. Duncje, l'om tal mieç di dut. Cheste e je le celebrazion che Michêlagnul al fâs dal cuarp uman.

Montade le impalcadure, Michêlagnul a scomence a piturâ lis trê storiis di Noè plenis di personaçs. Man man ch'al va indenant, Michêlagnul si concentre simpri di plui sul colôr e su i cuarps dai personaçs stant atent a jessi plui essenziâl. I frescs son stâs netâts in tal 1994, metint in mostre il lôr colôr origjinâl.

Il Mosè, i Presonîrs e la Resurezion dal Crist (1513-1515)[cambie | modifiche il codiç]

Mosè di Michêlagnul

Daspò de muart dal pape Juli II in tal Fevrâr 1513, si decît di cjapâ in man il progjet de tombe monumentâl pal Pape. Michêlagnul al ven di gnûf clamât e al fâs il Mosè e i Presonîrs. Dal stes periodi son i doi Sclâfs: un ch'al cîr di scjampâ da cualchi alc ch'al cîr di tignîlu fer, un altri ch'al semee ch'al sedi apene sveât, ducj doi son conservâts tal Museu dal Louvre. Par Metel Vari, in tal 1514, al fâs une statue de Resurezion dal Crist, bandonade par vie di une vene tal marmul.

La façade de glesie di San Laurinç (1515-1519)[cambie | modifiche il codiç]

Le façade de Glesie di S.Laurinç

Intal 1515, il Pape Leon X al visite Florence. Par cheste ocasion, si decît di finî la façade de glesie di San Laurinç. I lavôrs a vegnin fats da Jacopo di Sansovino e Dree del Sarto, ma il lavôr nol jere definitîf. Il Pape, alore, al decît di sielzi l'architet par dâ in man i lavôrs par vie di un concors. Michêlagnul, ch'al veve za un contrat cu le famee dal vecjo pape, Juli II, al jere lât a Carrare par sielzi il marmul par le tombe dal Pape. In tal 1517 al vinç il concprs, a cui vevin partecipât ancje Rafael, Jacopo Sansovino e Julian da Sangallo. Par cheste glesie, Michêlagnul al veve pensât di fâ un frontâl cun statuis di marmul, bronç e rilêfs. Al veve ancje pensât di fâ une glesie cu la tipiche struture des basilichis cristianis dai prins secui dal cristianisim. Cundiplui, al veve za prontât ancje il model in len e fât tancj disens dal progjet, ma i lavôrs fasin fadie a lâ indenant e dut al salte. In tal mês di març dal 1520, il contrat al ven anulât, e Michêlagnul al torne a lavorâ ai Presonîrs par la tombe dal pape Juli II. Doi vegnin completâts, cuatri invezit restin di finî. Dal stes an e je ancje la statue de Vitorie, conservade a Palaç Vecjo a Florence, e une gnove version de Resurezion dal Crist par Metel Vari, puartade a Rome in tal 1521.

Sagristie Gnove (1519-1529)[cambie | modifiche il codiç]

In tal 1519, Michêlagnul al ven incjariât di prontâ une seconde capele dai muarts par la famee dai Medici in te glesie di San Laurinç a Florence. La opare e ven al tacade in tal 1525, Michêlagnul al va daûr l'esempli dal Brunelleschi a plante cuadrade. Di particolâr impuartance son lis statuis dai monuments funeraris: Parsore a chei dai Cjapitanis Laurinç e Julian si cjatin lis statuis de Alegorie dal Timp, il Crepuscul e l' Aurore parsore chê di Laurinç, il Di e la Gnot parsore chê di Julian. Invezit par Laurinç il Magnifico e so fradi Julian no si cjate il timp par prontâ i monuments, che a vegnin soterâts sot dal altâr. Par chest progjet, Michêlagnul al fâs ancje une Madone cul frut mitude tal mieç de capele, in mût che vegnin cjaladis da lis statuis dai Cjapitanis. Dongje de Madone si cjatin ancje lis statuis dai Sants Come e Damian, protetôrs de famee dai Medici, fatis su progjet di Michêlagnul dai scultôrs Rafaêl da Montelupo e Zuan Agnul Motorsoli.

I progjets par lis fortificazions e la Biblioteche Laurençane (1529-1534)[cambie | modifiche il codiç]

In tal 1529 Michêlagnul al partecipe a la insurezion republicane cuintri la famee Medici, lavorant a lis fortificazions de citât tacadis dal esercit imperiâl, ch'al jere de bande dai Medici, parâts vie in tal 1527. Di chest periodi a restin i progjets da lis fortificazions, studiadis in mût di jessi ancje un strument di atac. Ma in tal setembar dal stes an, Michêlagnul al scjampe a Vignesie, al reste par cualchi dì, ma al torne, daspò vê paiât une fuarte multe. Daspò de colade de citât ai 12 di Avost dal 1530, Michêlagnul al scjampe di gnûf par platâsi dal priôr di San Laurinç par scjampâ ae vendete de famee Medici. Il pape Clement VII lu puarte vie in mût definitîf da lis mans dai Medici e i ordene la realizazion de Biblioteche Laurençane.

La Biblioteche Laurençane e je une biblioteche publiche dongje de glesie di San Laurinç: par la sale, Michêlagnul al cjape la ispirazion dal lavôr dal Michelozzo par la Biblioteche di San Marc. Michêlagnul al progjete ancje i bancs di len e il scjalon, realizât in piere serene par volê di Cosim dai Medici. In tal mês di avrîl dal 1532 al à un altri contrat par i lavôrs ae tombe di Juli II.

I lavôrs dal Judizi Universâl (1534-1541)[cambie | modifiche il codiç]

Judizi Universâl

In tal 1534 Michêlagnul al va a vivi in mût definitîf a Rome, sedi par finî i lavôrs de tombe dal pape Juli II, sedi parcè che, une volte tornâs i Medici a Florence, par lui nol jere pussibil vivi lavìe. Il pape Clement VII i ordene la decorazion de parêt di font de Capele Sistine cul sogjet dal Judizi Universâl, sogjet confermât ancje dal pape Pauli III, de famee dai Farnese, lavôr scomençât in tal 1536, e terminât in te sierade dal 1541.

Tal mieç dal fresc si cjate la figure dal Crist judis, cu la Madone dongje che cjale i beâts. Lis figuris dai beâts a son mitudis in mût di lâ daûr al moviment de figure dal Crist. Sot si puedin viodi figuris di sants, patriarcjis e profetis. I agnui a son rapresentâts cui struments de Passion. La rapresentazion sielzude da Michêlagnul al sarâ tal mieç di une fuarte discussion: I sants son rapresentâts cence la aureole,il Crist al è zovin e cence barbe. Chest al voleve dî che ducj i oms son compagns di front dal Judizi. Soredut i cuarps crots e lis figuris di Sant Blâs e Sante Catarine al fasaran scandul tant che, un viaç muart l'artist, si decît di clamâ un scuelâr di Michêlagnul, Denêl da Volterra par piturâ parsore dai cuarps une sorte di 'mudandis'. Par chest, Denêl da Volterra al sarâ clamât "Braghettone" (chêl de braghessis).

Il "Crist in crôs" (1541)[cambie | modifiche il codiç]

Il "Crist in crôs" de catedrâl di Logrono,Spagne

In chest periodi Michêlagnul al devente amì di Vitorie Colonna, femine dal marchês di Pescare e persone di grande culture. Vitorie lu mene in tal cercli di inteletuâi dal cardinâl Regjinalt Pole. Lis ideis di chest "cercli" di inteletuâi a jerin soredut par une riforme de Glesie Catoliche, par un miôr rapuart cu la cristianitât. Chestis ideis influençaran une vore Michêlagnul. Par Vitorie Colonna, Michêlagnul al fâs un Crist in crôs, ma di cheste tele a son restâts nome i disens. Il plui famôs al è chel che si cjate in tal British Museum di Londre, e e reste ancje une copie conservade in te catedrâl di Logroño, in Spagne.

I frescs de Capele Paoline (1542)[cambie | modifiche il codiç]

Intal 1542, il pape Pauli III al jere vonde gjelôs e secjât dal fat che il lûc dulà che Michêlagnul, il plui grant artist de epoche, al veve cjatât il miôr de sô espression, al jere dedicât al pape Sist, al comande a Michêlagnul i lavôrs te so capele privade in Vatican (la Capele Paoline). Michêlagnul al fâs doi frescs: il prin la Conversion di Saulo (sarès a dî San Pauli) e il Martiri di San Pieri realizât daspò vê finît la tombe di pape Juli II. Ma daspò dal 1542, la tombe di pape Juli II e ven spostade te glesie di San Pieri in Vicoli (clamade cussì parcè che dentri di cheste glesie si cjatin lis cjadenis — vicolae' in te lenghe latine — di San Pieri), cu lis statuis dal Mosè, chê di Lie e chê di Rachele. La disposizion dal pape, cu le Madone cul Frut, un Profete e une Sibille al mostre la influence dal cercli inteletuâl di Vitorie Colonna. Mosè, om di fede e scossât de vision di Diu, al è dongje da doi mûts di jessi: la vite ative rapresentade par Lie, e le vite contemplative, rapresentade par Rachele.

Palaç Farnese e le Basiliche di San Pieri (1546-1550)[cambie | modifiche il codiç]

Il progjet di Michêlagnul

Cu la muart di Antoni da Sangallo il Zovin in tal 1546, vegnin fidâts i assums di finî i lavôrs di Palaç Farnese e de Basiliche di San Pieri. Jenfri il 1546 e il 1550 Michêlagnul al complete la façade e il curtîl di Palaç Farnese, gambiant alc dal progjet dal Sangallo, alçant un pôc il secont plan e mitint une grant curnîs e un steme colossâl parsore dal grant barcon centrâl.Par la Basiliche di San Pieri al sielç di tornâ al progjet dal Bramante, ae plante cu la crôs greche drenti dal cuadrât, lassant pierdi lis variazions puartadis da Rafael. La statue romane dal imperadôr Marc Aureli e ven mitude tal Campidoglio. Pape Pauli III al domande a Michêlagnul di studiâ la ristruturazion de place, divignude il centri de vite sociâl di Rome.

Une Pietât cjapade a colps di martiel (1550-1550)[cambie | modifiche il codiç]

In tal 1550,Michêlagnul al tache la Pietât de Opare dal Domo clamade cussì par vie de sô colocazion in tal Museu de Opare dal Domo a Florence. E veve di jessi une statue dal monument de sô tombe, ma ven bandonade daspò un colp di rabie dal artiste che a colps di martiel, al romp un braç e une gjambe dal Crist, crevant ancje une man de Vergjne. Un scuelâr di Michêlagnul, Tiberio Calcagni al comede il braç e al finîs ancje la Madalene, lassade incomplete da Michêlagnul. Chest grup di statuis e à une disposizion piramidâl. Forsit Michêlagnul veve lassât incomplet apueste par completâ nome la figure dal Crist. Il Josef di Arimatee al puês jessi un autoritrat di Michêlagnul.

La Pietât scomençade e no finide (1552-1564)[cambie | modifiche il codiç]

La "Pietât "Rondanini" e je une altre opare tacade e no finide. Forsit Michêlagnul e veve ancjemò di modificâle, ma in tal 1561, al regale cheste opare a Antoni del Francese.

La Puarte Pia e il progjet di Sante Marie dai Agnui e dai Martars (1561)[cambie | modifiche il codiç]

Statue di Michêlagnul a Florence (Museu dai Ufizîs)

I ultims progjês de sô vite son: il disen dal progjet de Puarte Pia, opare impuartante, e il progjet de glesie di Sante Marie dai Agnui e dai Martars.

La muart[cambie | modifiche il codiç]

Ai 18 di Fevrâr dal 1564, a otante vot agns, Michêlagnul al mûr. Al polse te Glesie di Sante Crôs a Florence. AL fo Zorz Vasari a progjetâ il monument de tombe cu lis tre figuris che vain, che a rapresentin la piture, la sculture e l'architeture.

Michêlagnul poete[cambie | modifiche il codiç]

Ancje se par lui la poesie jere une fufigne,Michêlagnul al a scrît poesiis za dal 1500-1505. Di sigûr influençât dal Petrarca e di Dante, cognossûts ae cort dai Medici, lis sôs poesiis a an come sogjet il sô lavôr, ma ancje amôr e l'amistât. Si sa che cuant al scriveve di amôr, lu faseve par un om, il zovin Tomâs de' Cavalieri, ma al jere ancje une vore leât a Vitorie Colonna. Cul vignî vecjo, al devente simpri pûi religjôs, e la sô religjositât si cjate ancje tal sô pinsîr e tes sôs poesiis: al fevele dal pecjât e de salvece, fin a deventâ ancje une vore amâr.

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]


Su Wikimedia Commons al è disponibil contignût multimediâl relatîf a:

Michêlagnul