Gardiscje

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Gardiscje
Non uficiâl par talianGradisca d'Isonzo
ProvincieGurize
Altitudin32 m s.n.m
Superficie10 km²
Popolazion6.445 ab.
Densitât645 ab/km²
FrazionsMercaduzzo, Borgo Viola, Borgo Basiol, Gerusalemme, Borgo Molamatta
Comuns confinantsFare, Foian Redipulie, Marian, Morâr, Romans dal Lusinç, Segrât, Vilès
CAP34072
Prefìs telefonic0481
PatronSant Pieri e Sant Pauli

Gardiscje o Gardiscje Imperiâl (loc. Gardiscja, Gradisca d'Isonzo par talian, Gradišče par sloven) al è un comun di 6.445 abitants e al fâs part de provincie di Gurize.

Il toponim al è di origjin slovene medievâl e al fâs riferiment a un centri fortificât.

Il prin document, ancjemò vuê conservât, che al fevele de vile al è dal 1176 e al descrîf Gardiscje tant che che une vile agricule di siet fameis subordenadis ae jurisdizion dal Patriarcje di Aquilee.

Po dopo par scuasi tresinte agns no son documents, tal lunc procès li che la Republiche di Vignesie e anet il Patriarcjât di Aquilee: Gardiscje e je ocupade dal stât venezian dal 1479 al 1511, e tignude come fuartece cuintri dai imperiâi e cuintri dai turcs. La Republiche di Vignesie, di fat, al veve di pôc ocupât il Friûl e si preparave a organizâ il teritori in difese dai propris dumiestiuts. Al somee che, intal 1500, Leonardo da Vinci al les propit a Gardiscje (par incarghe dal Senât Venit), par meti a pont gnovis armis e sistemis di difese.

Intal 1511, i lanzichenecs di Massimilian I a cjapin possès de fuartece: di chest moment Gardiscje e reste imperiâl. Dal 1615 al 1617 Vignesie e prove di ricjapâ il control dal teritori, fasint tacâ la Vuere di Gardiscje: i austriacs a rivin a resisti ai atacs venezians e ae fin de vuere Gardiscje e devente capitâl de gnove Contee di Gardiscje, che plui indevant al sarà vendude di Ferdinant III, par fâ front aes spesis de Vuere dai Trente Agns, al princip Zuan Antoni di Eggenberg.

Tra il 1647 e il 1717, sot dai Principis di Eggenberg, Gardiscje e vîf il so periodi di aur: l'abitât si inricjìs di palaçs e di istituzions publichis. Il piçul Stât, aministrât di oms di valôr come Francesc Uldarì de Tor (dissendent de famee dai Torians, siôrs di Milan), al à une sô autonomie ancje in materie legjislative, monetarie e di misure. Intal 1717, cu la estinzion de linie masculine de cjasade dai Eggenberg, la contee e tornà a jessi asburgjiche.

Intal 1754, sot dal guvier di Marie Taresie di Austrie, la citât e il so teritori a vegnin fondûts ae Contee di Gurize, vignint a formâ une gnove entitât statâl: la Contee Principescje di Gurize e Gardiscje.

Intal 1855, il feldmaressial Radetzky, al permet che si buti jù part des muraiis de fuartece, daûr de domande dai citadins che a volevin dâ plui respîr ae citât: intal 1863 al ven cussì creade la "Splanade", un biel puest che dal principi dal secul XX si inricjirà di cafês une vore fins e locâi di mode.

Intal 1914 e sclope la Prime vuere mondiâl: i gardiscjans a servissin l’Imperi, in gjenar sul front orientâl. Dopo de vuere, ai 6 di Zenâr dal 1921, la citât e ven anetude ae Italie.