Federalisim

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Il federalisim politic al è une filosofie politiche dulà che un grup di membris a son leâts insieme (latin: foedus) cuntun cjâf di rapresentance dal guvier. La peraule federalisim e je ancje doprade par descrivi un sisteme di guvier dulà che la sovranitât e je dividude pe costituzion tra une autoritât centrâl e plui unitâts politichis (par esempli stâts o provinciis). Il federalisim al è il sisteme dulà che il podê di guvier al è condividût tra i guviers nazionâi e statâi, creant cussì ce che al è spes clamât une federazion. Chei che a puartin indevant cheste idee a son in gjenar clamâts federaliscj.

In Europe, "federalisim" al è spes doprât par descrivi chei che a sostegnin un guvier federâl plui fuart (par esempli aumentâ i podês de Union Europeane) e guviers provinciâi plui debui. Intai paîs federâi de Europe (come Gjermanie, Austrie e Svuizare) o de Americhe dal Sud (come Argjentine e Brasîl), il tiermin "federalisim fuart" al vûl dî che i stâts sub nazionâi a àn plui podês dal guvier nazionâl (federâl), in oposizion cuntun sisteme centralist.

In Canadà, cun federalisim si intint la oposizion ai moviments sovraniscj (in gjenar chel dal Quebec). Chest al vâl storichementri ancje tai Stâts Unîts. Chei che a son par un guvier federâl plui debul e guvier statâi plui fuarts a son in gjenar in favôr de confederazion, e a vegnin spes clamâts "anti-federaliscj". I guviers regjonâi a lotin par colaborâ cun dutis lis altris nazions.