Eni

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Eni

Quint Eni (par latin Quintus Ennius; Rudiae, 239 p.d.C. - 169 p.d.C.) fo un poete antîc roman.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

Caton il censôr, che al puartà Eni a Rome a cognossi i sorestants e al restà scuarnât cuant che lui si aleà cui siei riversaris

Al nassè, forsit di siôrs, tal 239 p.d.C. a Rudiae, dongje Lecce, là che a si messedavin lis culturis e lis lenghis osche, vadì de int italiche che e viveve in chê regjon, greghe e latine. Biel che al jere soldât te seconde vuere puniche in Sardegne, al cognossè Caton maiôr, che al tornave a Rome de Afriche; chest lu cjapà su e lu puartà a Rome par fâlu cognossi ai sorestants e ai leterâts de capitâl. Difat Eni vignì amì di patrizis, ma di chei de bande contrarie di Caton, chei dal partît dai riformadôrs, e soredut cui Sipions e cun Marc Fulvi Nobiliôr, che ur dedicà a Sipion l'african il Sipion, e a Nobiliôr une tragedie, la Ambracia: cuant che chest le a scombati cuintri dai Etolis, tal 189 Eni lu compagnà e scrivè il dram; robis cussì no jerin nancje inmaginabii pai Romans di tai antîc come Caton, che difat al cjapà scandul. Il fi di Marc, Quint Fulvi Nobiliôr, che i fo amì ancje a lui, i fasè vê la suditance e ancje un teren dongje Pesar. Al murì tal 169, juste dopo vê dât fûr la tragedie Thyestes (Tiest).

Il stîl e lis ideis[cambie | modifiche il codiç]

Eni fo unevore impuartant pal troi de leterature e ancje de culture latine, une vere svoltade: al veve supât plui di ducj il spirt de culture orientâl, vadì elenistiche, e mostrà chê vie al mont roman. Al jere il timp che la culture tradizionâl di Rome, chê incjarnade di Caton il censôr, scomençave a cjatâsi in pericul pe influence che e venive di jevât e la clape dai Sipions, cun Eni che al jere il prin, tirave di chê bande. La culture alessandrine che al veve tant supât Eni jere chê baroche de finece, dai artifizis, de elegance, de atenzion pal spirt dal omp come individui e no dome come membri de societât, dal esaltament dai individuis straordenaris e de identificazion dal stât cuntun omp, là che pai tradizionaliscj l'individui al veve di anulâsi al servizi dal stât e la rafinatece nol podeve implicâ che l'indebiliment dal omp, che al veve invezit di stâ simpri salt par fâ il ben di ducj.

Lis oparis[cambie | modifiche il codiç]

Ve lis oparis plui impuartantis di Eni:

Sipion l'african, che Eni i dedicà il Sipion

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]