Caton il censôr

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Caton il censôr

Marc Porci Caton, sorenomenât il censôr, maiôr e il vieli (par latin Marcus Porcius Cato Censor, o Maior; Tuscul, 234 p.d.C. - Rome, 149 p.d.C.) fo un politic, scritôr, storic e gjenerâl roman antîc.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

Nassût a Tuscul, vuê Frascati, tal 234 p.d.C. tune famee là che no jerin ancjemò mai stâts politics, al scombatè cuintri Anibal e Asdrubal. Sostignût dal nobil conservadôr Luci Valeri Flac, al scomençà il cursus honorum tal 204; in chel istes an al cognossè Eni in Sardegne e lu puartâ a Rome par introdussilu tai circui centrâi de vite politiche e culturâl de capitâl, là che si aleà a chei plui contraris al reazionari Caton. Tal 195 al rivà al consulât, cirint di mantignî la leç opilia, che e improibive aes matronis bilisiis d'aur e vistîts di lus, linie che al seguità ancje cuant che al vignî censôr, la carghe che i dè il sorenon pe severitât adotade: par dî, par concjâ il lus al instituì une tasse pe ogni galantarie di dîs voltis il so valôr; intant al veve cidinât un riviel in Spagne (194) e dât une gruesse man ae vitorie cuintri Antioc il grant (191). Al continuà simpri a difindi la culture tradizionâl, rivant a parâ fûr di Rome i filosofs grêcs che a jerin lì a insegnâ lis lôr dotrinis: tal 173 chei epicureus, tal 161 ancje ducj i altris e tal 154 Carneade, Critolau e Diogene stoic, che a jerin vignûts di Atene come imbassadôrs. Tai ultins agns de so vite si smanigà pe distruzion di Cartagine, che però nol rivà a viodi, parcè che al murì prime, tal 149, propite l'an che e scomençà la tierce vuere puniche.

Il pinsîr[cambie | modifiche il codiç]

Carneade, un dai filosofs ateniês che Caton parà fûr di Rome par pôre che il pinsîr grêc si infiltràs te ideologie tradizionâl dispodestant il mos maiorum

Caton jere unevore tacât ae morâl e ai valôrs tradizionâi romans, vadì al mos maiorum: ogni omp al veve di anulâsi par impensâ dome al ben di ducj e par vodâsi al servizi dal stât e al veve la sante scugne di mantignîsi salt e virtuôs par colaborâ miôr che al podeve; par chest coventave sbandî il lus e dutis lis altris robis che a dismolin i spirts. A Caton ducj i ricognossin di jessi simpri stât inreprensibil, integri e dut fidêl a chestis ideis. Si visave ben che la sô ete e jere come une beorcje: Rome supave la culture dal jevât elenistic a glutadonis e, se no si voltave vele in curt e cun fermece in direzion dal mos maiorum, la vecje culture romane, chê eroiche dai dûrs servidôrs de republiche, si sarès pierdude e sarès lade daûr de ideologie elenistiche. Nassevin in chel timp l'individualisim, il cult dai grants personaçs invezit che dal stât, il lus, che al dismolave i spirts dai massepassûts e al svariave la int de virtût e de saldece, e l'umanitât, al puest dal rigôr. Al difindeve la tradizion romane e i siei valôrs, ma nol vûl dî che nol cognosseve ancje chê greghe, che e jere chê dominante tal Mediterani: al jere un studiât che al veve sielzût la culture tradizionâl cun cussience, no un ignorant che le difindeve par jessi masse mus par cognossi e acetâ altris manieris di vivi, e atacave chê greghe soredut parcè che al sintive che e menaçave chê che lui le crodeve la miôr.

Lis oparis[cambie | modifiche il codiç]

Ve la liste des oparis di Caton. Dut chel che al butà fûr lu scrivè par difindi chei valôrs che si inacuarzeve che si stavin sfantant.

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]