Sante Luzie

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Colabore a Wikiquote
«Sante Luzie benedete

la canaie usgnot ti spiete: cjape sù il façoleton

e la crassigne e il baston.»

In Friûl, il timp des fiestis che a puartin a Nadâl, scomençât tai paîs di mont cun San Niculau, al va indenant soredut pai fruts cu la fieste di Sante Luzie, che e cole ai tredis di dicembar. A Udin e tes vilis de planure furlane, cheste sante e cjape il puest di San Niculau tal puartâ sops e zugatui ai fruts, massime chei plui piçui. Une volte tal cjâf lûc dal Friûl par cheste date si metevin sù bancuts di dolçs e di zugatui fûr de glesie dal Redentôr, dulà che justeapont e ven venerade la virgjine di Siracuse.

Oltri che in Furlanie si sa che sante Luzie e ven festezade in cierts paîs dal Cjadovri, tai contôrs di Trevîs e di Verone e a Vignesie. Plui a soreli bonât ancje in Valsugane e tal rest dal Trentin, dulà che i fruts a mètin sui balcons i plats e lis scudielis cun dongje la semule pal mus, e a spietin i dons de martare siciliane, che ai plui triscj ur distine une scorie.

Inmò une altre regjon dulà che la martare, rapresentade di une fantate vistude di blanc, e je cetant popolâr parvie che e puarte dons ai fruts e je la Lombardie. Tai contôrs di Bresse, di Milan e di Bergum i fruts a mètin une scarpe sui balcons la sere de vegle. Chei dai paîs de Valcamoniche a zontin il fen pal mus, che al va daûr a la sante cun la cjampanute picjade al cuel.

Di là de lejende, al semee che Sante Luzie e sedi muarte pardabon ai 13 di dicembar, cemût che al ven purpûr ripuartât tal «Martirologi Gerominian». Cheste date, che te prime mitât dal secul diesim-cuart e colave propit tal solstizi di Invier par colpe de difarence tra l'an dal soreli e il calendari julian, e fasè in mût che la sante e jentràs te tradizion popolâr (un proverbi al pant che la zornade di Sante Luzie e je la plui curte di dutis lis zornadis da l'an).

La fieste di sante Luzie[cambie | modifiche il codiç]

La fieste di sante Luzie e je diventade popolâr par fats che a àn pôc a ce fâ cu la figure storiche de martare. Luzie e fo veramentri marturizade a Siracuse dilunc lis persecuzions di Dioclezian, ma cemût e parcè no si lu sa. Une liende e pant che e jere une zovine siore di Siracuse, che e veve di maridâsi cuntun zovin di chê citât. Ma dilunc un piligrinaç al sepulcri de martare Agate, a Catanie, dulà che e jere lade par domandâ la gracie de vuarison par sô mari, la sante i comparì in sium e i disè che ancje jê e sarès stade marturizade. Tornade a cjase, Luzie e decidè di rinunziâ aes gnocis e a dè fûr ducj i siei avês ai puars; e par no cedi 'es suplichis dal morôs si gjavà i vôi. Denunziade e puartade denant dal judiç no rinunzià a la sô fede, e cussì e vignì condanade a muart.

Preade di cui che al veve dafâ cui mâi dai vôi, il cult par Sante Luzie si slargjà te ete di mieç par dute la Italie. In Emilie, in Lombardie, in Venit e in Friûl. E inmò in ciertis regjons da la Austrie, in Cechie e in Slavuachie, dulà che e cuistà ancje funzions solstiziâls - come Jesù Bambin, San Niculau e la Befane - puartant dons ai fruts.

Une volte, par dai il benvignût, si ufrivigi piçui dolçs, no plui grancj di un carantan, che si leavin ai cordons des scarpis poadis su la bancje dal fogolâr o su la basse dal balcon de cusine. E tes zornadis denant de sô fieste scjaps di fruts a lavin sunant sampogns par nunziâ la sô vignude.

Fintremai tes riformadis Danimarcje e Svezie il 13 di Dicembar al è festezât cu la elezion di une "virgjine savie" che, compagnade di altris fantatis cun viestis blancjis e furnide sul cjâf di une corone che e ten adun siet cjandelis impiadis, e va pes stradis e pes cjasis a racuei dons. Chescj regâi a vignaran po daspò puartâts ai fruts des scuelutis e a vielis che a son sotetâts tai institûts che a asistin i puars.

Contis e puisiis[cambie | modifiche il codiç]

SANTE LUZIE

Sante Luzie benedete,
àò di dile propri sclete?
Jo i vorès dal to bon cûr
un plasej …devantdaûr!

Ce mi zovie mai la viste
su la tiere cussì triste?
Ce ào di fâ mo' dai miej voj
quan'che il mont al è un imbròj?

Ce biel viodi chês maséris,
chest ledàn, chestis tristeris,
chestis tantis robarîs
par chel mostro di paîs!

Viodi musis rabeòsis,
onglis lungjs e cragnôsis,
balarìns e cjocheljs
ch'a blestemin sot lis stelis!

Ce biel gust viodi frutatis
sgherlis, sòcis, sfazzadatis;
o fantàz cussì dordei
ch'a no san cjatâ di miej!

Sante Luzie benedete,
ào di dîle propri sclete?
No saréssial miej sèi vuarp
e pa l'anime e pal cuarp?

Pre Bepo Marchèt 1946