Austrie

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Austrie
BandiereEmblem
Informazions
NomenanceRepublik Österreich
Lenghe ufiziâltodesc
A nivel regjonâl (par ordin alfabetic):
cravuât (dal Burgenland)
ongjarês
sloven
Ricognossude: lenghe dai segns
CapitâlViene
Politiche
Forme di guvierRepubliche federâl
Cjâf dal stâtAlexander Van der Bellen
Cjâf dal guvierKarl Nehammer
Indipendence27 di Lui 1955
Jentrade inte ONU14 di Dicembar 1955
Gjeografie
ContinentEurope
Fûs orariUTC + 1
Mape dal stât
Superficie
Superficie Totâl83.871
Intal mont115°
% di aghe1,3%
Popolazion
Popolazion totâl8.233.306 ab.
Intal mont86°
Densitât97 ab./km2
Economie
MonedeEuro
Consum energjie0,76 kWh/ab.
Domini di prin nivel.at
Prefìs tel. internazionâl+43
Plache automobilisticheA
Imni nazionâlLand der Berge, Land am Strome
Fieste nazionâl26 di Otubar
 

La Austrie e je un stât de Europe centrâl che e fâs part de Union Europeane dal 1995. La superficie de Austrie e je di cirche 83.858 km², cun 8 milions di abitants. La capitâl e je Viene. E confine a ovest cun Svuizare e Liechtenstein, a sud cun Italie e Slovenie, a est cun Ongjarie e Slovachie e par finî a nord cun Gjermanie e Republiche Ceche.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Ai timps dal Imperi Roman l'Austrie e jere part de provincie de Rezie. Daspò de fin dal Impero e fo invadude pi voltis di popolazion che vignivin di est; dal X al XIII Secul e fo sot dal domini de famee dai Babenberg, che a forin parâts vie dai Asburgo, che a àn governât chest paîs, deventât al centri di un grant imperi, fin al 1918. Dal 1867 l'Imperi al fo unît intune dople monarchie, formant l'Imperi di Austrie-Ongjarie.
Daspò de disfate inte Prime Vuere Mondiâl e fo ocupade militarmentri dai talians e da lis trupis da l'Intese a la fin dal 1918, si proclamà daurman Deutschösterreich "Austrie todescje" aspirant di unîsi a la Gjermanie sot il model dal principi di nazionalitât. Cul tratât di Saint-Germain tal novembar dal 1919 i fo proibide la denominazion di "Austrie todescje" e l'union al Reich todesc. L'esercit al fo ridot a 30.000 oms e e pierdè il Tirôl meridionâl (Trentin e Sud Tirôl), la Val Cjanâl (tocs de Carintie e dal Cragn), la contee di Gurize e Gardiscje (o Friûl orientâl, l'Istrie, Triest e il distret di Postumie (toc dal Cragn) a pro da l'Italie; Un toc dal Staiar, il Cragn e un toc de Carintie cu la Dalmazie e fo dade a la Jugoslavie. La Republiche democratiche austriache, e durà fin tal 1933, po e fo instaurade la ditature nazionaliste di Dolfuss, che al fo copât dai nazional-socialiscj. Tal 1938 la Gjermanie di Hitler si anetè l'Austrie arbitrariementri.
Daspò de Seconde Vuere Mondiâl l'Austrie e Viene a forin ocupadis e dividudis in 4 setôrs: francês, britanic, merecan e sovietic sicu la Gjermanie e Berlin. L'Austrie e tornà a vê l'indipendence dome tal 1955, a condizion che e restàs un paîs neutrâl. Cul crac dal Comunisim, il paîs jentrà in pôcs agns inte Union Europeane (1995) e inte zone dal Euro (1999).

Gjeografie[cambie | modifiche il codiç]

Il paîs al è scuasit dal dut montagnôs o colinâr; lis unichis planuris a son logadis a Nord-Est, intes zonis di Linz, Viene e al confin con Slovachie e Ongjarie.

Monts[cambie | modifiche il codiç]

Il mont plui alt de Austrie al è il Großglockner (3798 m), logât inte cjadene des Taurs.

Flums[cambie | modifiche il codiç]

Elenc dai principâi flums de Austrie:

Clime[cambie | modifiche il codiç]

Inte zone montagnose la clime e je crude in Unviêr, con tantis precipitazions e temperaduris dificilmentri parsore dai 0°; lis Istâts a son dolcis (20-25°). Inte planure (Linz, Viene) si regjistrin mancul precipitazions, e carateristichis di une clime plui continentâl.

Lenghe[cambie | modifiche il codiç]

Il todesc al è le lenghe ufiziâl, fevelade da scuasit ducj i abitants. Ancje la lenghe dai segns e je ufizialmentri ricognossude.

A esistin minorancis slovenis in Carintie e in Stirie e ongjaresis e cravuatis (dal Burgenland) intal Burgenland. Lis lenghis di chestis minorancis a son ricognossudis tant che lenghis ufiziâls a nivel dai rispetîfs stâts federâts austriacs dulà che a son feveladis.

Stâts federâts[cambie | modifiche il codiç]

Par aprofondî l'argoment viôt la vôs Länder austriacs.


L'Austrie e je une republiche federâl, dulà che lis nûf regjons (Bundesländer) a 'nd àn une vore di autonomie.

Stât (Bundesland) Capitâl Popolazion
Stâts de Austrie
1 Alte Austrie (Oberösterreich) Linz 1.399.226
2 Basse Austrie (Niederösterreich) Sankt Pölten 1.575.291
3 Burgenland (Burgenland) Eisenstadt 278.655
4 Carintie (Kärnten) Clanfurt 560.089
5 Salisburghês (Salzburgland) Solsburc 526.875
6 Stirie (Steiermark) Graz 1.199.489
7 Tirol (Tirol) Innsbruck 693.651
8 Viene (Wien) Viene (Wien) 1.637.772
9 Vorarlberg (Vorarlberg) Bregenz 362.258

Politiche[cambie | modifiche il codiç]

Il president federâl al è elet ogni 6 agns e al à di sielzi il cancelîr federâl, in gjenar rapresentant dal partît che al à cjapât plui vôts intes elezions.

Turisim[cambie | modifiche il codiç]

La Austrie e je frecuentade dai turiscj soredut par sport (schi e altris sports invernâi); lis citâts plui visitadis a son Viene (capitâl de Republiche in dì di vuê e capitâl dal ex-imperi) e Solsburc (citât di nassince di Mozart).

Viôt ancje[cambie | modifiche il codiç]

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]