Sociologjie

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Icono de esbozo
Icono de esbozo
Cheste vôs al è un aboç, che al è stât juste scomençât e al conten dome pocjis informazions.
Se tu puedis, zonte alc cumò e judinus a fâle deventâ simpri miôr seguint lis convenzions de Vichipedie. Par vê une liste complete des vôs in cheste condizion, cjale la rispetive categorie. Graciis di cûr!

La sociologjie e je une sience sociâl che e studie lis societâts umanis e i compuartaments dal om tes sôs relazions sociâls.

Argoment dal studi a son lis interazions fra lis personis di un stes grup no cjapâdis dome ugnulis ma come elements di un grup, di une clape o di une istituzion ven a stâi come elements di un grup sociâl. Cussì si cirin di capî lis dinamichis dai rapuarts e lis regulis che a nassin tal grup.

Storie de sociologjie[cambie | modifiche il codiç]

La sociologjie e je une sience sociâl avonde zovine jessint nassude tal 1839 cul “Cors di filosofie positive” dal filosof francês Auguste Comte. La sô idee e jere che di fâ un “studi positîf dal insiemit des leçs fondamentalis dai fenomenis sociâi”.

La peraule positîf e ven a sotlineâ la voie di studiâ la societât come un fenomeni naturâl cun lis sôs leçs naturalis par cui cheste prime sociologjie e je clamade positivistiche.

Chest mût di pensâ al ven dal iluminisim dal secul prin dai studis di Montesquieu, Condorcet, Turgot, Hobbes e dal pensîr dai prins economiscj classics Adam Smith e David Ricardo.

Une grande influence sui prins sociolics e je stade la nassite de teorie de evoluzion di Malthus e Darwin par cui si viodeve la societât umane movisi in une direzion di evoluzion. Chest al è par esempli ae fonde de opare di Herbert Spencer, di Tarde e di Vilfredo Pareto.

Te seconde metât dal ‘800 si fâs sintî fuarton ancje il pensîr plui sociâl di Karl Marx.

Cui prins dal ‘900 la sociologjie e gambie direzion sore dut cu la opare di Ferdinand Tönnies, Max Weber e Émile Durkheim e i lôr dissepui Joseph Alois Schumpeter, Karl Mannheim, Georg Lukács, Marcel Mauss, Lucien Lévy-Bruhl.

Cul periodi des ditaturis la sociologjie in europe si ferme, in paîs come la Russie e la Gjermanie e ven proibide e i pensadôrs plui grancj a scjampin in Americhe.

La sociologjie merecane, deventade neopositivistiche, a comande bessole la sene mondiâl fin almancul ai agns 70 cuant che in europe al torne a davuelzisi un pensîr autonim che al puarte a la ricjece dai studis plui modernis.

Cualchidun dai tips di sociologjie[cambie | modifiche il codiç]

Modei teorics[cambie | modifiche il codiç]

Sociolics famôs[cambie | modifiche il codiç]