Scheme di Propp

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Par Vladimir Propp lis flabis, o flabis di peripezie o flabis di magjie, a presentin elements costants, che a restin avonde fis di là de storie contade. I elements costants a son lis funzions, o ben l’operât di un ciert personaç, dal pont di viste dal so significât pal davuelziment de storie, cence tignî cont de sô identitât e dal mût di esecuzion. Lis funzions a son i components fondamentâi de flabe, a àn un numar limitât (par Propp 31).

Lis funzions

  1. Slontanament: un dai membris de famee si slontane di cjase par lavôr, par un viaç o al mûr.
  2. Improibizion: al eroi e je imponude une inibizion o al à un ordin.
  3. Infrazion: la improibizion no je ubidide; funzion cubiade cun chê prime.A chest pont al jentre te conte l'antagonist, che il so rûl al è rompi la pâs de famee, provocâ cualchi disgracie, dam, pierdite e v.i.
  4. Investigazion: l'antagonist al prove di otignî informazions su dulà che si cjatin personis o ogjets; o e je la vitime che e interoghe l'antagonist.
  5. Delazion: l'antagonist al à informazions su la sô vitime.
  6. Ingjan: l'antagonist al prove di ingjanâ la vitime par imparonâsi di jê o di robis sôs. Prime si trasforme di aspiet, po dopo al fâs cul ingjan, cu la magjie o cu la persuasion.
  7. Conivence: la vitime e cole intal ingjan e cussì e favorìs cence volê l’antagonist.
  8. Dam: l'antagonist al puarte dam o menomazion a un dai membris de famee. Biel che lis funzions di prime a son preparatoriis, il dam al fâs inviâ la azion narative vere e proprie. Al pues presentâsi in tantis formis: rapiment, robarie o eliminazion dal mieç magjic, pierdite de mangjative, sparizion di une persone, sotrazion di un cualsisei ogjet...
  9. Mediazion, moment di conession: la mancjance e je ven pandude; si domande al eroi di intervignî, si lu mande o si lu lasse lâ.Cheste funzion e introdûs l'eroi, che al pues jessi di doi gjenars: ciridôr - intes flabis là che l'eroi al jude un altri personaç; vitime cuant che al è lui che al à vût il dam.
  10. Principi de reazion: l’eroi al decît di meti fin ae situazion di dam o di mancjance.
  11. Partence: l'eroi al va vie di cjase cuntun fin precîs o par scomençâ une serie di peregrinazions cun tantis aventuris.A chest pont al jentre in sene il donadôr.
  12. Prime funzion dal donadôr: l'eroi al è tirât a ciment, tant che preparazion al otigniment di un mieç o di un aiutant magjic. E je une funzion di grande impuartance che e pues presentâsi intai mûts plui diviers: domande di aiût o di un servizi de bande di creaturis debilis o in dificoltât; propueste di scambi dal ogjet magjic cuntun altri ogjet; domande di servizis stranis o dûrs cence ricompense...
  13. Reazion dal eroi: l'eroi al reagjìs al operât dal futûr donadôr, in gjenar passant la prove.
  14. Otigniment dal mieç magjic: il superament de prove i permet al eroi di jentrâ in possès dal mieç magjic, intes modalitâts plui diviersis: in maniere direte o par vie di istruzions o racomandazions dal donadôr; o il mieç magjic si presente in maniere casuâl o personaçs diviers si metin a disposizion dal eroi...Se l’eroi nol passe la prove (da râr) al rive un cjastì.
  15. Trasferiment dal eroi intal spazi:l'eroi si trasferìs, al è puartât sul lûc là che si cjate l'ogjet des sôs ricercjis, di solit intun altri puest tant lontan.
  16. Lote: l'eroi e l'antagonist a lotin cu la fuarce o cun inteligjence fine.
  17. Marcjadure: al eroi i ven lassât un segn particolâr o tal cuarp (une feride par esempli) o cuntun ogjet (façolet, anel...)
  18. Vitorie:l'antagonist al è vinçût (copât, parât vie...), eliminât inte sô funzion negative.
  19. Rimozion de disgracie o de mancjance.
  20. Tornade:l'eroi al torne.
  21. Persecuzion, inseguiment: l'eroi al è persegutât o i corin daûr o al à di scjampâ di pericui...
  22. Salvament:l'eroi si salve de persecuzion scjampant o cun trasformazions. Tantis flabis ca a passin ae funzion 30 l'antagonist al ven punît e 31 l'eroi si maride.Altris voltis la flabe e torne a taca in maniere modulâr cuntune gnove serie di funzions.
  23. Rivade dal eroi in incognit.
  24. Il fals eroi al à pretesis infondadis.
  25. Al eroi i ven imponude une prove dificile.
  26. Il la prove e je puartade insom.
  27. L'eroi al è ricognossût.
  28. Il fals eroi al è scuviert.
  29. L'eroi al cjape un aspiet gnûf.
  30. Punizion dal antagonist o dal fals eroi.
  31. L'eroi si maride e al devente re.