Macôr e Fortunât

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
(Indreçât ca di Sant Ramacul e Fortunât)

Sant Macôr[1] al fo il prin vescul di Olee (Aquilee).

Nassût dongje la metât dal III secul, la devozion viers chest sant, e je une vore difondude in dute la regjon. Lis notiziis che o cognossin a son vonde pocjis, ma une liende vonde difondude e conte che Sant Marc l'evangjelist, mandât da Sant Pieri a convertî la alte Italie, une volte rivât a Aquilee, al cjatà un om che si clamave Macôr (Hermagóras). Une volte convertît al cristianisim, Macôr al deventà il vescul de citât.

Une version de liende e conte che al fo Sant Pieri in persone a consacrâlu. Sant Pieri al mandà Sant Marc in Egjit intant che Macôr al vignì mandât a Aquilee, indulà che Fortunât al deventà il so diacun. Une volte difondude le peraule di Idiu, e forin martirizâts ducj doi sot dal imperadôr Neron mediant decapitazion. La liende e vûl che vegnin tignûts inte Cripte Mesenziane de Basiliche di Aquilee.

San Macôr e San Fortunât a son i patrons de regjon Friûl-Vignesie Julie e des citâts di Udin, Buje, Grau e Hermagor, in (Austrie). A son anche i protetôrs de Arcidiocesi di Gurize e co-protetôrs de Arcidiocesi di Lubiane (par sloven al è Mohòr).

Ducj doi a vegnin ricuardâts ai 12 di Lui.

Macôr, daûr dal cult dal Sant, al jere un non di batisim fra i plui tipics e unevore difondût tal Friûl medievâl e fintremai il '600ː nus a lassât il cognon omonim e cetancj derivâts tanche Macoratti, Macorutti, Macoritto, Macorig e similârs.

  1. Vocabolario friulano (Jacopo Pirona, 1871) pagjine 644