Salusti

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Salusti

Gai Salusti Crisp (par latin Gaius Sallustius Crispus; Amiternum, 86 p.d.C. – atôr dal 35 p.d.C.) fo un storic e politic antîc roman.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

Nassût a Amiternum, dongje L'Aquile, tal 86 p.d.C. al scomençà il cursus honorum tal 54, forsit come sostignidôr dal triumvirât e soredut di Cras, ma po al passà de bande de Juli Cesar, tacant a lâ cuintri chei dal partît dai aristocratics: tal 52, che al jere tribun de plebe, cuant che Clodi fo copât di Milon, al dè la tache a lui e a Ciceron, che lu difindeve al proces. Sielte azardose, parcè che tal 50, stant che i aristocratics lu vevin aromai in asse, fo parât fûr dal senât probri causa, vadì sot cuvierte de indegnitât morâl; dut câs, cu la protezion di Cesar, al fo riabilitât l’an seguitîf. Tal 47 al partì pe Campanie, là che al tentà di bonâ un riviel di soldâts che si refudavin di jevâ la ancure pe Numidie par scombati cuintri il re Jube, che si jere aleât cun Pompeu, ma la spedizion i scrocà; tal istes an al le lui in Numidie, daûr di Cesar. Finide la vuere tal 46, si cjapà il ream e si metè su une gnove provincie, cul non di Afriche gnove, che e fo dade di guviernâ a Salusti. Al somee che al vedi cjapât il bon par incamerâ un grum di bêçs, parcè che al tirà su un lussuosissin palaç a Rome, cun tant di zardin, al cuistà une vile a Tivoli e al fo acusât di vê intacât la casse, sghindant la condane pe favorevole intervenzion, ancjemò, di Cesar; chest fat, adun cu la muart dal protetôr tal 44, i çoncjà la cariere politiche. Alore, tirantsi tal comut palaç roman, avodà i ultins agns de vite a scrivi di storie. No o savìn ben cuant che al murì, ma probabilmentri atôr dal 35 p.d.C..

La storiografie[cambie | modifiche il codiç]

Juli Cesar, che al dè a Salusti plui di une buine ocasion di vêi agrât

Stant che, dal timp che dal forest no a rivavin menacis di nemìs verementri insiliôs e che e invadè Rome la borse dal Manin, vadì de distruzion di Cartagine, la politiche jere deventade, al scriveve, dome une maniere di inricjîsi e di dispiticâ lis albasiis plui ingordis e une perniciose seneosetât, Salusti crodeve che la miôr robe di fâ par servî il stât fos avodâsi al otium e, aromai stomeât di chel mont corot, cussì al fasè, tacant a scrivi di storie, dopo che la sô cariere politiche jere stade çoncjade des acusis e dal scandul dai ladroneçs in Numidie. Difat la storiografie i dave la pussibilitât di ricuardâ cuai jerin i mâls che a afligevin il stât, vadì la lovetât di avê e l'egoistiche ambizion de schirie di chei che a tratavin la republiche dome come alc di sfrutâ miôr che a podevin pai lôr interès, e lis virtûts dai Romans di une volte, che si varès di imparâ di lôr a lâ daûr de concordie e no dai interès personâi. Bisugne dî che nol jere propite imparziâl tal contâ i acadiments, parcè che al tirave l'aghe al mulin dai sustignidôrs di Juli Cesar.

Il stîl che al dopre è dut il contrari di chel di Ciceron (paraltri, i doi no lavin par nuie d’acuart): frasis curtis e dispes ancje nominâls e elitichis, variatio, lessic arcaic, construzions insolitis o gjavadis de lenghe poetiche, passaçs bruscs e brevitas, par dâi plui espressivitât (I plasevin lis senis d’efiet). La sô storiografie le podarìn definî tragiche, parcè che al centri al meteve i omps cu la lôr psicologjie e la lôr interioritât. Al cjapà a model Tucidide, cu la sô maniere di scrivi sintetiche e fisse di concets e par nuie slisse e armoniose, e Caton il censôr, che al dave dignitât e impuartance a ce che al contave cui arcaisims.

Al scrivè il De coniuratione Catilinae, su la conzure di Catiline, il Bellum Iugurthinum, su la vuere cuintri Jugurte, e lis Historiae, par completâ il lavôr che al veve fat Sisene scrivint une storie fin ae ditature di Sile.

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]