Pedagogjie

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Guixant a une pizare

La Pedagogjie e je la art di insegnâ. La vision tradizionâl e pensave ae Pedagogjie come a un procès unidirezionâl, val a stâi il mût in cui si à di impartî la educazion. A zornade di vuê si à une mentalitât plui interdissiplinâr doprant ancje la psicologjie e la sociologjie.

Etimologjie dal tiermin[cambie | modifiche il codiç]

Pedagogjie al vien dal grêc, paidagogos (παιδαγωγία), che al è stât il esclav cal à acompagnât i fruts al scuele. La peraule paida o paidos si riferìs a chics, chest al è il motîf di il cual cualchiduns a distinguin tra "pedagogjie" (insegnâ a chics) e andragogjie (insegnâ a adults). La peraule latine par riferîsi ae pedagogjie, educazion, e jè much plui doprade e, a menût, ambis si dopran de forme indistinte.

Istorie de pedagogjie[cambie | modifiche il codiç]

La pedagogjie al esiste da che la educazion al à pasât a jessi considerade un asunt soziâl e no suels fameâr. Di sto i prins escrits teorics a aparecin a Grece, aes polis democratics dónde la insegnament al à facilitât il acces ae politiche. Rome al à eredât cheste preocupazion.

Ae Ete di Mieç, la educazion al è stat une vore atade ae Glesie, puest che la uniche educazion che si à considerât di provech al è stât la riligjiose cal permitie logrâ la salvazion. Cun di plui, la culture al è stat ai monasteris e daspò aes universitâts, dominadis di i teólocs. Il Renacimiento, cun la so afan de ricuperazion dai classics e la ansie di saber e di tener culture, dio un gnov impuls ae pedagogjie. Cun la Ilustrazion si à atât` definitivamentri ae idee di progres, puest che cence educazion un popul nol puess adelantâ (di acui lis campagnis de alfabetizazion).

La pedagogjie ae atualitât[cambie | modifiche il codiç]

Atualmentri, la pedagogjie al à evoluzionât une vore da il suyo origjin etimologjic. Al dì di vuê, la pedagogjie no e jè la sience che si al ocupe des tecnics de insegnament, sto al è compit di altre sience pedagogjiche denominade Didatiche. La pedagogjie e jè un complès di saberes che si ocupan dal educazion tant che un fenomin tipicamentri soziâl e specificamentri uman. Al è, di il sedi, une sience di carater psicosoziâl cal à di ogjet il studi de educazion cul fin di cognosserla e perfezionarla. Ancje e jè une sience di carater normatîf porche nol si dediche a scribî il fenomin educazionâl sin a stablecer lis pautis o normis che debemos seguî par puartâ bon tiermin chest fenomin.

Pedagogjie ancje si riferìs al coret ûs di strategjiis di insegnament (véase teorie istruzionâl). Di esempli, il brasilegn Paulo Freire, un dai educadôres plui significatîfs dal secul XX, si riferìs a il so métod di insegnament par adults tant che "pedagogjie critiche".

La Scuele Catalane de Pedagogjie al ere su maxim rissò ai añs 30 dal secul XX, intal timp de Republiche.


Pedagocs innomenâts[cambie | modifiche il codiç]


Icono de esbozo
Icono de esbozo
Cheste vôs al è un aboç, che al è stât juste scomençât e al conten dome pocjis informazions.
Se tu puedis, zonte alc cumò e judinus a fâle deventâ simpri miôr seguint lis convenzions de Vichipedie. Par vê une liste complete des vôs in cheste condizion, cjale la rispetive categorie. Graciis di cûr!