Nicolò Canussio

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Nicolò Canussio (o ancje Niccolò Cannusio) al fo un storic furlan dal Cuatricent, di cui savìn dome la date de muart, ai 16 di Març dal 1500 o forsit tal 1501. Lui al faseve part di une famee nobile di Cividât, e come tancj nobii dal so timp al preferì dedicâsi ae ativitât notarîl, par vie de crisi de ativitâts tipichis de nobiltât, al servizi dal Patriarcje di Aquilee, dal comun di Cividât e di altris ents.

Canussio al è cognossût soredut pe opare De restitutione patriae, che e nas tal clime di contrast tra Cividât e Udin par vê il control dal Friûl; difat, dal Trecent, Udin e veve scomençât a cjapâ simpri plui impuartance prime in cjamp economic, daspò ancje in chel religjôs e politic.In chest ambient, il studiôs Marco Antonio Coccia, cognossût come Sabellico, al ven insegnâ retoriche a Udin; culì al componè oparis dedicadis a la citât che lu ospitave, fra lis cuâls ancje tal 1482, De vetustate Aquilejae, dulà che al scrivè tra lis altris robis, che la citât di Udin e cjapave il non dai Uns, di cui il non Hunnium che al sarès po deventât Udin. Canussio al vûl rispuindi a cheste opare dal Sabellico, che al veve ancje sostignût che Cividât nol veve lidrîs romanis, ma che la viere Forum Iuli e fos di identificâ propite cun Udin, une tesi che fo daspò neade de storiografie.

De restitutione patriae[cambie | modifiche il codiç]

Cheste opare e je dividude in doi libris, il prin cun disenûf cjapitui, il secont cun disevot cjapitui. L'autôr no si limite ae storie plui resinte, ma al partìs de storie di Cividât romane, par dopo dedicâsi a la storie langobarde e rivâ a chê sucessive; come par ducj i autôrs di chescj timps, Canussio si ispire un grum a la Historia Langobardorum di Pauli Diacun, pûr eliminant par esempli i riferiments a lis predizions, o ai fenomens naturâi come segnâi di sventure. La opare e je ancje impuartante par jessi un dai prins lûcs in cui a vegnin dopradis i reperts archeologjics come provis dal passât.

Dal pont di viodude politic, il storic nol samee vê une comprension complete dai acjadiments dal timp, ancje parcè spes al difint Cividât, atribuint ae citât rôi che no forin siei inte realtât. Interessant ancje il sintiment che al lee l'autôr al Friûl, considerât la puarte de Italie.

Referencis[cambie | modifiche il codiç]

Sulle concezioni etniche e sociali dello storiografo cividalese Nicolò Canussio, Ce fastu? LXXXII, 1