Marziâl

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Marziâl

Marc Valeri Marziâl (par latin Marcus Valerius Martialis; Bilibilis, in Spagne, 1 di Març 38/41 - Bilibilis, 102/104) fo un poete roman antîc.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

Nassût in Spagne, a Bilibilis, tra il 38 e il 41, tal 64 al pensà ben di lâ a stâ a Rome par bati coculis e vivi cence fâ un clop di nuie: al faseve cont di campâle cjatant un protetôr fra la schirie di Spagnûi che a jerin te capitâl e lustrantji i stivâi cui viers. No i lè propite ben, parcè che, ancje se al rivà a vivi cence movi un dêt, le mangjà sutile par un biel to; al veve provât cun Seneche e la situazion someave di buine vignude, ma Neron i butà dut par aiar fasintlu copâ. Cuant che al murì ancje Domizian, si cjatà intune situazion imberdeade: sperant di otignî alc, lu veve esaltât in dutis li manieris e cumò la politiche veve cambiât vele e i sostignidôrs dal imperadôr recuie jerin in brutis aghis. Marziâl cjapà sù e tornà in patrie, di gnûf a Bilibilis, là che lu judà une vedue zintile, e podè continuà a vivi cu li mans in glove. Al continuà cussì fin a cuant al murì tra il 102 e il 104.

I epigrams[cambie | modifiche il codiç]

Il fin dai siei epigrams jere essenzialmentri chel di tirâ sù bêçs e par chest si avodà a meti in sene cun malicie ducj i vizis che al cjalave, che a rivavin a stuzigâ i letôrs cun stocadis e viers che a savevin ben becâ; la inspirazion pes sôs maliciis le cjapave plui di stereotips leteraris che no di situazions veris, tornant mil voltis a fevelâ des istessis robis cun piçulis variazions. Si cjate ca e là cualchi toc che al sugeris che Marziâl, se dome al vês cjapât un troi diviers, veve une indule puartade al intimisim. Dut câs, se no a son intims, i siei viers àn sigûr un caratar privât, come la lizere poesie di Catul, che cui siei epigrams e cu la sô rafigurazion de vite vere lu inspirà; dut divers al jere invezit di Orazi: ancje chel pinzeve in maniere concrete caratars e vizis, ma lu faseve par moralizâ, robe che a Marziâl no i impuartave un fregul.

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]