Ludovico Ariosto

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Ludovì Ariosto cu la corone di orâr dai poetis

Ludovì Ariosto, par talian Ludovico Ariosto, (Reggio Emilia, 8 Setembar 1474Ferare, 6 Lui 1533) al fo un poete talian.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

Nassût a Reggio Emilia tal 1474 di une famee siore, al si trasferì a Ferare tal 1484, dulà che che so pari al lavorave. Chi al studià jurisprudence dal 1489 al 1494 te universitât, ma cence volêlu. Dal 1497 al fo sot il servizi dal duche Ercul I d'Este; in chel periodi Pieri Bembo, so amì, al jere a Ferare, difondint ancje là la mode di imitâ la poesie di Francesc Petrarca e influençant ancje il zovin Ariosto. Doi agns plui tart, pe muart dal pari, al ve di scomençâ a viodi dai fradis plui piçui, di un fradi paralitic, dal patrimoni de famee e, pe sô cundizion di cjâf di une famee nobile, di diviersis altris incombencis pal stât di Ferare. Dal 1503 al scomençâ il servizi pal gardenâl Ipolit, che al i segnà un grum di assums, tanch che nol veve timp a vonde pe leterature; salacor il servizi par un omp de Glesie al à convinçût il poete a deventâ un cleric, cun di fat cussì al acjadè. Tal 1505 al scomençà la sô opare mestre, l'Orlando furioso, par furlan Orlant furiôs. Tal 1513 al professà il so amôr a une femine, Alessandre Benucci (Alessandra Benucci), ma, parcè che lui al jere cleric e jê maridade, a gnoçarin secretementri plui tart, dopo che l'om di lei al jere muart, tra il 1528 e il 1530.

La tombe

Tal 1516 e fo mandade fûr la prime edizion dal Orlant furiôs, dedicât al so protetôr Ipolit, ma l'an seguitîf, par vie dal dinei di Ariosto di lâ daûr dal gardenâl in Ongjarie (lis resons di cheste sielte a son scritis tes Satire, Satiris), dulà che al veve di fâ il vescul, il rapuart tra i doi oms al finì, di mût che il poete al scomençà a vore pal duche Alfons I d'Este, fì di Ercul I. Tal 1521 e fo stampade une gnove edizion dal Orlant furiôs, cun corezions dal autôr. Sint stât comisari ducâl dongje di Lucca, tra il 1522 e il 1525, simpri bramant di vê plui timp pe leterature, al fo contentât: tornât a Ferare, al si dedicà al teatri, scrivint la comedie la Lena e preparant la ultime edizion dal Orlant furiôs, slargjât e comedât secont i criteris linguistics fissâts di Pieri Bembo tes Prose della volgar lingua, Prosis de lenghe volgare. Stampade cheste edizion tal 1532, al murì l'an seguitîf.

Lis oparis[cambie | modifiche il codiç]

L'Orlando furioso[cambie | modifiche il codiç]

Viôt la pagjine dal Orlando furioso.

Lis altris[cambie | modifiche il codiç]

Te sô zoventût Ariosto al scrivè poesiis sedi latinis sedi talianis; tes componimencj di amôr par talian al doprà un lenguaç ancje plui svolât di chel di Petrarca e al cirì un rapuart seren e cuiet cu le femine. Tes siet Satiris, par talian Satire, Ariosto al justificà lis so sieltis e difiets, cirint la semplicitât e creant un distac tra se e la societât. Al scrivè ancje cualchi comedie, che a forin modei pe oparis seguitivis; la plui innomenade e je la Lena.

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Giulio Ferroni, L'esperienza letteraria in Italia, Einaudi scuola, 2010, vol. 1