Guido Pasolini

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Guidalberto Pasolini (Belun 4.10.1925 - Purçûs, 7 di Fevrâr 1945), dit Guido, fradi di siet agns plui piçul di Pieri Pauli, al colà copât "di man di fradis e nemîs" intal ecidi di Purçûs. Jenfri i 20 patriots copâts a Purçûs al jere Guido Pasolini, iscrit al Partît d'Azion, arolât inte Brigade Osôf, non di bataie Ermes, nassût a Belun di Carlo Alberto Pasolini, di mistîr militâr e da Susane Colussi, mestre. La figure di Guido, sedi pe tragjedie de muart in zovine etât, sedi parcè fuscade da la gruesse personalitât di di Pier Pauli, vuê e ven ricuardade nome pal ecidi di Purçûs.

Cuant che sô mari e à vude la notizie de muart oribile une zornade di mai di chel an, cun Pier Pauli, "a restarin abraçâts par oris e oris e, a lunc, vaint, in chel liet di sfolâts di Versuta. "I fiis dai contadins, come che si use des nestris bandis, puartavin cualchi regâl funebri, cui ûfs, cui farine. E fo la lôr uniche consolazion", al ricuarde Nico Naldini, cusin dret dai dôs zovins Pasolini.

Guido nol leve a la scuelute di so fradi Pier Pauli, e no nome par rasons di etât: al veve sielzût la matematiche, forsit par vê un ecuilibri in une famee dulà che al veve grant spazi il gust umanistic di Susane e di Pier Pauli. Cun di plui, finût il liceu sientific, intai ultins dîs dal mai 1944, Guido al à decidût di lâ in montagne a scombati pe liberazion de sô tiere, bandonant la cove di Versuta. Al puartave cun se un zainut plen di bombis a man taponadis di un cors di panins prontâts di sô mari, i "Canti orfici" di Dino Campana, e une pistole platade dentri a di un libri. Guido al leve a cjace e a pes. I plaseve lâ a tirâ inte barachis dal tîr a segn. Al jere un fantat di azion cuntune sô vite inteletuâl diferente di chê di so fradi Pier Pauli. I plaseve la musiche classiche, al steve par oris a scoltâ dongje la radio i concierts dal Eiar. Une gnot, prin di là partigjan, Guido fo cjapât inte sô cjase di une bande di fassiscj, prin di lâ vie al à dite alc sot vôs a so agne: al veve platât armis intune buse dal paviment, so cusin al à scugnût platâlis tal ledan. Tornât a cjase, dopo zornadis di preson e pachis al à cjolt cun altris amîs pinei e piture jemplant, vie pe gnot, Cjasarse di scritis: "Viva Mazzini, abbasso Mussolini", o pûr "L'ora è vicina". In cualchi vecje cjase al è ancjemò il segn.

Mês dopo, ai 21 di avost dal 1945, Pier Pauli al scrivè al so amì Luciano Serra peraulis fuartis sul dolôr che i veve schiçât la anime e sul sens di colpe che al veve: "Chel fantat al è stât di une gjenerositât, di un coragjo, di une inocence che non si puedin crodi. E ce tant miôr di ducj nô che al è stât: jo cumò o viôt la sô muse vive, cui soi cjavei, la sô gjachete, e mi sint cjapâ di un ingôs che no si po dì, cussì no umane". Une biele spacade no dismenteade.

Pier Paoli cussì al conte di so fradi: “Lu ai compagnât al tren cu la sô valisute dulà che e jere scuindude la pistole dentri un libri di poesie. Si sin abraçâts: e jere la ultime volte che lu viodevi… Al murì in une maniere che a no mi ten il cûr di contâ: al varès ancje podût salvâsi in chê zornade: al è muart par cori in aiût dal so comandant e dai soi compagns. La sô muart mi conferme inte convinzion che nuie al è sempliç, nuie al ven cence complicazions e patiments: chel che al conte al è soredut la luciditât critiche che e sdrume peraulis e convenzions, lant a font intes robis, dentri la lôr segrete e no alienabile veretât."