Glesis di Teramo

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Un ringraziament al va a cui che al à scrit chest articul.

Dut câs il test nol è scrit inte grafie normalizade; se tu puedis, modifiche la pagjine seont lis regulis che tu cjatis ca.

Duomo di Teramo - facciata di Piazza Orsini

Cheste pagjine e je su lis glesis di Teramo,inte Omonime Provincie ,inte regjon dal Abruç.

Lis cjasis dai barons storics[cambie | modifiche il codiç]

Parrocje dal Carmine[cambie | modifiche il codiç]

Il teritori al coincide cun chel dal baron di San Leonardo,inte periferie.

Duomo di Santa Maria Assunta
  • Duome, dedicât a Santa Maria Assunta.
  • Sant Agostin (cent XIV). Glesie e conventu costruîts su un edifici sacri precedent intitolat a San Jacum. Al à apartignût ai parons agostinians, dopo ae Confraternitât dai Disciplinâts de Morte e in fin ae confraternitât de Madone de Cinture. In chê attigua Cappella dei Cinturati si conservin pitturis setantecents di Storie di Maria Vergine e frescs che a rapresentin la volte e i pennacchi cun La Vergjine che e consegne la cinture a Santa Monica in presince di Sant Agostin e i Cuatri Evangeliscj, dipinte tal 1853 di Bernardino De Filippis-Delfico. Intal secont e il diesim novesim secul, la glesie e à ospitât la Confraternitât di Sante Marie de Cinture. Tal prin secul dal XIX secul, il conventu al fo riadattât par ospitâ la preson provinciale. Tal 2010 a son stadis finidis lis lavôrs di ristruturazion e i spazis a son stâts destinâts definitivamente ae sede dal Archiv di stât di Teramo.

Glesis storichis no esistentis plui[cambie | modifiche il codiç]

  • San Matieu, situade tal atuâl spazi di omonim, in front dal palaç de Prefetture. Demolide intal 1940 par fâ puest a une piaçot (dome Largo San Matteo) in front dal Palaç de Prefetture. La piaze e varès di cjapâ la masse che e plaseve il discors di Mussolini, di inviâ in ocasion de fieste de "Vitorie" dopo la ipotesi vuere fulmine.
  • San Giorgio, situade su la atuâl via Cerulli Irelli. Citade tai cronics setim e otante secui di Angelo De Jacobis come abitazion di un eremit. Al fo demolidu te prime metât dal secul XIX.
  • Sant'Anna a San Giorgio, dilunc dal cors, dopo sede de Scuele di disegn di Della Monica. Demolide a la fin dal secul otâf.
  • Santa Maria degli angeli, situade tal flât a San Giorgio, vuê piaze Garibaldi. Demolide intal 1832 dopo oportuns permès, insieme al so romitori parcè che, come che al racconte Niccola Palma, ⁇ rupse a diestre la viste jenfri l'interior e l'esterni stradone ⁇ , o sei jenfri lis dôs vielis paralelis dal atuâl Viali dei Tigli. L'area che si è liberade, contà ancjemò Niccola Palma che e je contemporane a chei lavôrs, e che e proieç al futûr il disvilup di chê zone di dedicâ a parc public, ⁇ al à ampliât il larg di plui parsore di Teramo: e al darà impulsi ae erezion di curvilinis sediis, e ae formazion di une strade fiancade di arbui (cuant si vûl rincalzâ il fossât, che però al reste di chê bande) viers nord, in simmetrie corrispondence ai sediis za di un peç plantât, e ae strade une vore inoltrade viers ostro ⁇ (est).
  • Cjaç di San Carlo, une volte capele dal Conservatori des orfanis di San Carlo. Intal 1878 e je deventade tribunale e, di pôc timp, muse civic dedicât a Francesco Savini.
  • Cappelle di San Rocco, intal bienni 1527-1528 une pericolose peste che e tocjà l'Abruzzo, e salvà Teramo che e jere stade scjampade de epidemie. Come segn di ringraziament in chel stes an e je stade erete te piere "di sor" o "di bufs", assegnade al mûr ocidentâl dal Duomo, une capele in onôr di San Rocco. La capele, che e veve sul fronton la embleme dal vescop Chierigatto che lu veve fat edifiçâ, e fo demolide tal 1739 cuant che il vescop De Rossi al decidè di fâ costruî, sul cuarp de catedrâl, une file di casis par doprâ il Capitol Aprutino.
  • Sant Lucia, e jere une piçule capele, une volte situade in rive di San Giorgio (o dal teatri comunâl). Al dave il non ae atuâl via D'Annunzio, prime clamade "via lunga a Santa Lucia". Al fo demolidu a la fin dal secul XIX.

Parrocje di Sant Antoni[cambie | modifiche il codiç]

Il teritori de parrocje al coincide cun chel dal omonim barcon de citat

  • Sant Antoni, in precedence dedicade a sant Francesc (parrocchie), costruide tal 1227. Dopo un secul e fo ampliade e ristruturade. In principi al jere univât unic, cun grandis arcs di diviers che a firin come colegament ai fiancâts. In plui, dentri e fo costruide une piçule glesie tal stil barocc che e cambià la semplice architeture iniziâl. Par lassâ filtrâ la lûs viers la glesie barocche a forin fatis grandis aperturis sul alt, sacrificant un preziôs cjâf metût tal mûr alt. Di chê corete si pues osservâ dome une trace dongje de torre campanarie. La atuâl facade e à un portale gemâl a chel de glesie di San Francesc a Campli, cun elegante decorazion in piere. A la part alte e je une finestre circolâr cun cuadri calcâr.
Il Santuari de Madone des Grasis
  • Madone des Grazie, santuari, za monastîr di Sant'Angel des Donne: tal 1153 un no miôr identificât Teodino, secont ce che al rive fûr une lapide scrite dai Savins, al fevele edifiçâ la glesie e il conventu di Sant'Aingel des Donnes, dopo clamât "de Madone des Grassi" vuê protetore de citât di Teramo. Al conserve dentri une statue di len che e je dal secul XV e che e je atribuide a Silvestro de Aquile. La statue e je simpri stade il centri de devozion popolâr dai teramans che e je testimòni de imponente coleczion di preziôs ex voto. L'edifât al è stât rinovât tal ultin decenn di Nûfcent par Francesco Savini che al à fat demolidi la antiche glesie in stil romanc par sostituîle cun une ricostruzion moderne. Inte int vuê si viodin freschis di Cesare Mariani e pitturis di Gennaro Della Monica, Pasquale Celommi e Giacinto Stroppolatini. Al è salvât l'antic claustri dal conventu.
  • Sant'Anne, dite "de' Pompetti", cognossude une volte come San Getulio: capele superstite de antiche catedrâl di Santa Maria Aprutiensis.
  • Sant Antoni Abate, situade dentri dal Ospedâl psichiatric, sot dal arc de puarte Melatina. Legât ae tradizionâl cerimonie di benedizion dai animâi che e si ten anuâl, il 17 di Zenâr, dì dedicât ae fieste dal Sant.
  • Glesie di San Luca, capele dedicade al protetôr dai artiscj; restaurade intal secul noven.
  • Anunziât, cjançon barocche cun altâr dal secont secul. La glesie e je sede de Confraternitât che pal cors dai secui e à organizât la procesion dal Venerdì Sant.

Cappelis privadis[cambie | modifiche il codiç]

Glesie di Santa Caterina,cjapele privade - IX secul
  • Sant Caterine, costruide ator dal IX secul e documentade cun certece intal XIV secul, e je dedicade a Sant Caterine di Alessandrie. Al conserve dentri altars di len e di pentiments. Tal exterior, su la piere, a son rapresentâts i emblemis di une antiche corporazion, magari chê dai carars e dai mugnins e la ruede lusintant che e ricuardis il mût cui che la Santa e fo martirizade.
  • Cappelle privade dal palaç Savini, inaugurade tal 1899, cun freschis dal pitôr roman Cesare Mariani.

Glesis storichis no esistentis plui[cambie | modifiche il codiç]

  • Lis cjasis di San Lorenzo e de Madone dai Sete dolôrs, fin a metât dal secul Otto a jerin situadis tal largjo de Madone de Grasie dongje de strade che e menave al Ponte a catene.
  • San Marc, che ancjemò te prime metât dal secul diesim novesim al jere locât dongje de glesie di Sant Antoni Abate.

Parrocje dal Sant Spirit[cambie | modifiche il codiç]

Il teritori al coincide cul barcon di Sant Marie a Biteti.

La glesie dal Spiritu Sant
  • Sant Spirtu (parrocjiâl). La glesie e je dal secul XIV. In principi affiancade a un Ospedâl, magari il prin che al è stât istituît a Teramo, legât a la glesie e al Ospedâl di Sant Spirit a Sassie di Rome che al à par embleme la dople croce, come chê metude su la facade, inte part alte dal portal. In passât la glesie e jere sede di une confraternitât che e jere ocupade dal funerari di personis muarts in preson o executadis par colpe di crimini. Dentri une pale di altâr dal secul XVI, di autôr anonim, che al mostre la discience dal Spirtu Sant sui apôstulis. Di particolâr valôr e originalitât al è il campanile "a vela", element carateristic dai panoramis storichis de citât di Teramo.
  • Glesie e conventu dai Cappuccins (dopo di San Benedetto), cun altâr di len barocc, opare dal fradi cappuccin Giovanni Palombieri.
  • Glesie e conventu di San Domenic. Il periodi di costruzion al ven tornât a lâ vie ae prime metât dal secul XIV. Dentri di jê, sot dai intonacs, a son stadis cjatadis di pôc timp freschis dal cuart secul, che a si crodevin pierdudis, che a rapresentin lis scenis de vite di San Domenic. La costruzion e je di un'unica nave. A diestre dal altâr plui grant, dentri di une edicule dal periodi rinassimentâl, a son colocadis trê statuis di terracotte; la Madone al centri cun ai lats Sant'Anne e San Gioacchino, dal secul XV o XVI. Di impuartance particolâr e je la Cappelle dal Rosari dal setim secul, legade ancje ae devozion de confraternitât omonime. Intune cjase a son conservadis lis restis dal storic teraman Francesco Savini trasferît li tal 1950. Intant dai agns trent, in ocasion dai lavôrs che a interessarin il Duomo pe restaurazion a pristinum (che al eliminà ogni superfetzion barocche fate realizade dal episcop De Rossi), la glesie di San Domenic, date lis sôs grandis dimensions, e fo elevade al rang di vicari de Cattedrale e e deventà duncje, dopo il Duomo, la glesye principâl de diocesi.
  • San Giuseppe (secol XVI), cun eleganti portâi in piere sormontâts di un timpan. Inte int un altâr di len cun pituris dal pitôr Sebastiano Majewski, soffit di len piturât, rests di un organ dal secont secont secul e, te sacrestie, furniments sacri di preç.

Glesis sotscrits[cambie | modifiche il codiç]

  • Sant Marie de Misericordia, cumò la cjase dal Mutilato. E je stade costruide dopo l'epidemie di peste dal 1348. Dal secul XVI al XVIII, in alternance cun la vicin capele de Madone di Loreto, al fo il lûc dulà che si guardave il Carro allegoric che al rapresentave il barcon di Sant Spirit inte annuale Festa dai Trionfs. A la fin dal secul XIX e fo dade in vore ae Associazion de Fraternitât artigiane e e fo doprade come sale di conferencis. Dal 1928, dopo un restaurament diretât dal architet Pio Ferretti che al ricostitui cuasi dut il edifici in stili rinassimentâl, e fo clamade "cjamare dal Mutilaç" e e fo adotade a sedi de Associazion mutilats e invalits di vuere. Inte int si conservin ancjemò i affrescs dal secul XV, atribuîts a Jacomo da Campli, che a rapresentin "Madone sul tronom e Santi". In ocasion dal ristorât dal diesim secul il pitôr Ceasre Averardi al à fat in sale des riunions un grant afresc che al mostre "Il Sacrificio".
  • Santa Maria del Riparo, proprietât privade, in dì di vuê sierade. E je stade costruide a metât dal secul otante in sostituzion de antiche Cappelle demolide intal 1863. Al conservava pitturis dal pitôr teraman Gennaro Della Monica e al jere al centri de tradizionâl Festa de Madone dal Riparo, sentade tant dai abitants dal barcon di Porta Romana.

Glesis storichis no esistentis plui[cambie | modifiche il codiç]

  • Madone di Loreto, situade in piaze Dante dulà che vuê si cjate la citât Palma.
  • Antica capele de Madone dal Riparo, costruide tal secul XVI e demolide intal 1863 par liberâ la caregjade de gnove strade che de Puarte Roman e vave viers Penne; la capele e je rapresentade tes visions di Teramo di Francesco Cassiano de Silva (Pacichelli, 1703) e in une fotografie dal cors di Puarte Roman tirade di Gianfrancesco Nardi ator dal 1861.
  • Capelle rurale di Santa Maria degli Angeli, une volte esistente inte zone Midanotte e sede di une feste campagnarie in vore fin al secont secont secul.
  • San Pieri a Portam Vetulam, une vore antiche glesie che e je viers de puarte dal Spirtu Sant. Al è stât sdrumât te volte dal Palme.

Parrocje dal Domo[cambie | modifiche il codiç]

Il teritori de parrocje al coincide cun chel dal barcon di San Giorgio,intal centri storic .

  • Santa Maria del Carmine o Madone dal Carmine. Ancjemò clamât di S. Croce, al jere part dal monastîr benedettin. Secont un document citât dal Palme, datât l'11 di Març dal 1357, al rive fûr che tal 1329 il monastîr al jere za esistût. No son documents che a furnissin il timp precîs di costruzion de glesie. Il 8 di Zenâr 1477 la badesse dal Monastîr di S. Gjon in Teramo al cjapà il monastîr di S. Cros. Cros. E je une vore biele. Cun l'at dal 11 di Jugn dal 1578, lis monagjis di S. Gjon al à cedût il monastîr di S. Croce al P. Errici, provincie dal Abruzzo dai Carmelitans. Il document al mostre che la glesie e jere abandonade e e jere anexade a abitazions e ai orts dongje. Di chê volte il vec Monasterio al fo dedicât a la Madone dal Carmel e al restà in possession dai Carmelitans. Niccola Palma al riferìs che tal 1761 i Carmelitans a àn metût la man a ricostruî il conventu e la glesie ancje se i lavôrs a jerin a prossim. I Carmelitans a tignirin il complès monastic fin al 1809, epoca de soppression muratiane. Al devente plui tart un quartier de gendarmerie e ancjemò vuê, dongje de glesie, al sedi il Caserma dei Carabinieri che al occupe la aree dal antic conventu. Dopo la soppression muratiane, la glesie e je stade conservade de "Confraternitât di Marie SS. del Carmine e de SS. Sacramento" che ancjemò vuê e mantene la proprietât. dongje de glesie, in plui dal Caserma dai Carabinieri, al è ancje la cjase parocje. La glesie, ancje se e conserve il titul di Madone dal Carmine e je sede de parochie di S. Marie a Bitetto.
Intai agns dal 1987-1988 la glesie fo sotmetude a lavôrs di rifinament dal tet, di "restorament de facade, cun consolidament dai elements decorâi e rifinament des tinis".
  • San Bartolomeu (sègjo XVI), situade dongje dal teatri roman. Inte int di freschis dal pitôr Ugo Sforza (XX secul), che a rapresentin il stes San Bartolomieu, i cuatri evangeliscj e la Fuga in Egjiit. Une volte al à dât il non al largjo antistant, vuê scomparît dopo i lavôrs di restaurazion dal teatri roman. Di 1988 a 1989 e fo sotmetude a intervents di restauro e consolidament.
Glesie di Sante Marie a Bitetto

Glesis sotscrits[cambie | modifiche il codiç]

  • Santa Maria a Bitetto, za teatri popolâr, vuê in vore al liceo musical Gaetano Braga.
  • San Giovanni, cjasse e conventu costruît presumibilmente tal secul XII. Il conventu al è vuê in vore tal liceu musicâl Gaetano Braga.

Glesis storichis no esistentis plui[cambie | modifiche il codiç]

  • Carminello, piçule capele che e je situade a l'impegn de strade lungje a Sant'Anna (di vuê via Savini). Demolide tai agns sessante.
  • Sant'Anne, situade su "Via lunga a Sant'Anna" (di vuê Via Savini). Demolide a la fin dal secul otâf.
  • San Nicolau, situade dilunc dal cors de Porta Reale, a la altece de cjase De Albentiis. Esistint ancjemò tal 1888, indicadade inte Gjude di Teramo di Giacinto Pannella. Demolide a la fin dal secul otâf.

Lis cjasis dai baronâts no medievâi[cambie | modifiche il codiç]

Parrocje dal Cuarp Immaculât di Marie[cambie | modifiche il codiç]

Si identifiche cul teritori dal baron dal Cjastic.

  • Glesie dal Cuarp Immaculât di Marie. I lavôrs pe costruzion de gnove glesie, metude in Piazza Garibaldi, fûr di Porta San Giorgio, a son stâts iniziâts intal 1958 par servî un barcon in plene espansion e cence glesie dongje, dopo la smonde de glesie vieri di San Matteo tal cors San Giorgi intal 1940. Il pastôr di chê volte Don Giovanni Iobbi al à continuât i lavôrs fintremai a completâ, tal 1962, la struture rustic de glesie. In plui a son stâts fatis lis lavôrs di rifinî interni e esterni.[1]

Parrocje de Madone de Cune[cambie | modifiche il codiç]

Si identifiche cul teritori dal baron de Cune, e lis zonis circondanti di Piano Solare, Fonte Baiano, Ponte Messato e Roiale Magerino.

  • Madone de Cone, situade su la strade par Montorio al Vomano. Cappelle erete ator de icone dal secul XV che e mostre La Vergjine cun il frut e San Bernardino. Al conten doi tâls dipints di Gennaro Della Monica tal 1876.
  • Glesie gnove inaugurade ai 7 di Dicembar dal 2007 in presince dal Bisop mons.Michele Seccia e dal pastor don Gianni Di Bartolomeo.

Parrocje di San Berardo[cambie | modifiche il codiç]

Catedrale di Santa Maria Assunta

Al cjape dentri il barcon di nome e la zone de Gammaran dal centri storic.

  • San Berardo (parrocchiale), costruide tal inizi dai agns cincuante. Al à vût par tancj agns une sale dedicade al cine e al teatri e un asilo.

La glesie e je stade consacrade il 11 di Fevrâr dal 1950 dal mons.Gilla Gremigni, alore vescop di Teramo e provincie, assistût dal capitâl e dai Superiôrs dal PP. Oblits. Oblits Tal mieç dal stes dì e seteanee je stade une solemne procession puartant il bust di San Berardo de Cattedrale ae gnove glesie dedicade a San Berardo di Magnesie, dulà che al è restât par dut il timp de Sacre Mission (12 - 26 di Fevrâr) overosie la fieste comunal di Teramo.

Tal decennâl dai agns novante, la glesie e je stade modificade dentri: a son stâts rimovûts i doi altârs metûts dongje lis parets laterâls; il vec altâr Magjôr al è stât sostituît cuntun marmôr metût cuasi tal inizi dal presbiteri; a son stadis muradis lis dôs finestris dal abside par lassâ dut il spazi al gnûf mosaic dulà che al domine il Crist risurtât. Ancje i mûrs laterâi a son stâts arricjâts di mosaics che a rapresentin lis tapis de "Via Crucis". Al è stât cambiât il paviment; al è stât rimovût il vecjo batisimâl di piere massicce e sostituît cun un metal liger e trasportabil.

Il tierrament dal 6 di Avrîl 2009 al à causât lesions diffus e distacaments di elements di travertino sul part di sinistre de facade de cjançon. Dopo l'intervent dai Vigili dal Fuoc e dal ordin sindical, si à metût in vore di cirî l'intere aree sfermade impedint l'ingressament al puest di culte. Mancjant la copertura finanziarie pe ristruturazion, par garantî l'acès ae glesie si à metût in vore un palc di protezion in front de ingressade e une dentri, sul matroneo, dulà che al è il piçul organ a canis inaugurât tal 1957 e che al è stât dismenteât par decenis par incurie. Al è stât metût in orden in Zenâr dal 2007. Cun la realizazion des oparis prescritis, cun ordin sindacal e je revocade la inaugjenbilitât de glesie il 16 di Dicembar 2009. Dal dì dal tiaramont fin ai 18 di Dicembar dal 2009, lis celebrazions liturgjis a si son svoldis tal salôr parocjiâl dongje de glesie. Ai 19 di Dicembar dal 2009 e je stade preparade la glesie pes celebrazions.

La palche protetore e à permetût, par diviersis mês, l'ûs de glesie par dutis lis celebrazions. Cun la coperte finanziarie, il 6 di Otubar 2010 a àn scomençât i lavôrs di ristruturazion: demolizion de part lesionade dal mur di ciment, fate pericolose dal tierramont, e ricostruide gnove; smontament de impalcature protetore e montament di chê gnove par permetî i lavôrs ae glesie. Ai 5 di Novembar i lavôrs sul mur a son stâts finîts e a son continuâts chei de glesie, deteriorade te fasade. I lavôrs a son stâts fatis cence interruzion par dut il mês di Novembar. Ai 9 e ai 10 di Dicembar al è stât dismantelât il palc par finî i lavôrs di ristruturazion.

Parrocje di San Gabriele[cambie | modifiche il codiç]

Al corispuint al barcon Colleparco.

  • La Glesie di San Gabriel, di gnûf costruide, e à une sale di conferencis e laboratori oratori e e je il plui grant puest di incontri dal barcon.

Parrocje dal Sacr Cuore[cambie | modifiche il codiç]

Al cjape dentri il vicin de Stazion e lis zonis di via San Marino e de Acquaviva.

Operazions[cambie | modifiche il codiç]

  • Il mosaic su la presbiterie che al mostre il Sermon de Monte.
  • Il mosaic de Via Crucis[2].
  • Il vetri dal portâl che al mostre il fondadôr dai padris Oblatis di Marie Vergjine il venerabil padre Bruno Lanteri.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Introduczion de reliche di San Gjon Pauli II[cambie | modifiche il codiç]
  • Il 22 di Otubar dal 2019 te celebrazion solene presiedude dal Cardinal Becciu, prefet La Congregazion pe cause dai sants, e je stade intronade la relichie di San Giovanni Paolo II.

Celebritâts invitadis e intervintis te parrocje[cambie | modifiche il codiç]

  • 9 di Jugn 2018: Simone Riccioni;
  • 29 di Dicembar dal 2019: Costanza Miriano.

parrocje di Santa Maria in Cartecchio[cambie | modifiche il codiç]

Al cjape dentri il barcon di Villa Pavone, cun lis zonis di Cartecchio, Colleaterrato Basso e Casalena.

  • Santa Maria in Cartecchio.[3]

La sô architeture e je di grant interès storic e artistic. E je stade costruide tal 1512 magari su un edifici fortificât preesistent, come atestât la presince dentri dal campanile di une struture circolâr interpretade come une antiche torri di difese. Cualchidun al crôt che la glesie e sedi nassude sul antic complès benedettin di Santa Maria in Carterulis. Di interès particolâr e je la legende che une dì i popui dal puest a àn viodût une femine celeste che e je apparide su la cercone (la grande cjargne) di Cartechi. La femine e domandà in test al popul: ⁇ Al è dongje che si alce la gnove glesie de grande mari di Diu!! ⁇ Alore la figure e sparì e un fulmin al colpì l'arbul sul teren dal che dopo e fo costruide une gnove glesie. Secont la tradizion, il non di Cartecchio al pues derivâ di une crete scartade, o ancje scartade. Il quercione e lis tradizions a lui ligadis a son stadis studiadis di Pannella che a chest cont al à publicât un sagne su la Riviste Abruzzese[4]. E je invezit grazie al pitôr Salvatore Di Giuseppe che al è rivât fin a nô un dipint che al mostre la glesie e la "ceriche".

  • Capel di Basse Classe

Struture prefabricade situade dongje dal zardin public di quartier.

Parrocje de Madone de Sante[cambie | modifiche il codiç]

Al cjape dentri il barcon di Villa Mosca e la zone dal ospedâl Giuseppe Mazzini.

  • Glesie de Madone de Sante.
  • La capelâl dal ospedâl.

La parochie dal Buin Pastôr[cambie | modifiche il codiç]

Al cjape dentri il barcon di Collurania, Specola e il bivio di Miano.

  • Glesie dal Bon Pastôr.

Parrocje di Santa Rita[cambie | modifiche il codiç]

La glesie parocje dedicade a Sante Rita tal baron Piano della Lenta di Teramo

Al cjape dentri il baron Piano della Lenta.

  • Glesie di Sante Rita.Santa Rita. La sô cjase e je Santa Rita.

La parochie di Santa Rita, in localitât Piano della Lenta, e je stade istituide cun decret biscovâl n. 139 dal 16 di Jugn dal 1986, separant chel teritori de parochie di San Felice in Putignano. Si è fat di sigûr di fâle sù une glesie doprant un teren dât de aministrazion comunâl di Teramo.

Tal 1990, sot il pastor de parocje Don Arturo Mazza, a son stadis iniziadis lis proceduris burocratichis. A la fin di Jugn dal 1991, te sala Nervi a Rome, il Papa Gjon Pauli II al benedì la prime piere. La imprese sielzude e je stade la Edilcostruzions di Montorio al Vomano.

I lavôrs a àn scomençât tal mês di Jugn dal 1991. Ai 24 di Novembar dal 1991 e je stade inaugurade une prime part dal edifici, il salôr parocjiâl. In chê ocasion e fo benedite ancje la campane. Dopo un interruzion, i lavôrs a rivarin a finî tal 1992 la struture de glesie e de cjançon. In ocasion de fieste di Sante Rita, ai 23 di Mai 1993 e fo inaugurade la glesie in presince dal vescop mons.Abele Conigli di Teramo, dal sindac di Teramo Pietro d'Ignazio, dal progjetôr arch.Giulio Mazza, dal sorestant dai calculs dal cement armât ing. Roberto Giovanni, dal diretôr dai lavôrs geom.Domenico Mazza e il cjâf de imprese di costruzion rag.Maurizio Polisini. Il Signôr al è stât vuarît. In plui a son stadis fatis lis lavôrs di finî e il metisi in vore dai furniments.

Parrocje di San Vincenzo Ferreri[cambie | modifiche il codiç]

Al cjape dentri il barcon di Colleaterrato Alto.

  • Glesie di San Vincenzo Ferreri.

Lis glesiis des frazions di Teramo[cambie | modifiche il codiç]

  • Caprafic
    • Glesie SS. SS. Al è stât un om. Emidio e Colombe. Inaugurât ai 21 di Mai dal 1961. A navade uniche, al presente sul portâl di ingressade panelis di maioliche dal maestro Pierino Gizzi de scuele di Castelli. La torre di campanarie e à une forme cuadrianguâl e no a coperte piramidiche. Lis campanis a son trê: lis dôs plui piçulis a vegnin de vecje glesie e la plui grande, che e pesà cinccent chilogramis, e je stade fondude a Torre de' Passeri e e à incise la scriture Campana dell'emigrante.
    • Glesie SS. SS. Al è stât un om. Emidio e Colombe (no esist plui). La vecje glesie e je stade demolide intal 1960 parcè che e presentave vistôs lesions su un mur di perimetri e sul volant di vela causadis de esplosizion di cualchi bombe fate esplodi dai Gjermans par rivendicazion. In timp de demolizion a forin scovudis dôs grandis fossas comunis cun centenârs di scheletris ampilâts un cul altri.
  • Cjarte di cjarte
    • Glesie Marie dal Carmine
    • Glesie di San Nicolau, dentri un orgjin dal secul XVIII.
  • Cjarte di cjâf
    • Glesie di San Lorenzo martiri, costruide tal secul XVII. A son conservadis tôs tessis di valor.
  • Cîl di Sant Marie
    • Glesie S. Marie Assunta (memorade tai mieçs midiâi come S. Marie a Porcilianum). Dentri a son lapidis cun datazion dal 1764 e telets dal secul setante.
  • Furcje
    • La Glesie dal Anunziât
    • Glesie di San Martin
  • Furlan la scjampade
    • Glesie parocjali di S. SalvadôrS. S. S., S. S Salvadôr
    • Glesie La Madone di Gracie
    • Glesie di San Josef
    • Glesie di Santa Maria di Ponte a Porto, o "ad pontem". Si siede te frazion di Frondarola, dongje dal flum Tordino. Il non al mostre presint la presince di une antiche gabele dai dâts. La glesie e je sù ator di une antiche icone dal secul XVI, che e mostre la Madone sul tron cun frut. Il quadri al è stât restaurât di pôc. Il portâl de glesie al date dal 1640.
  • A cjantin in alt
    • Cjaç di Santa Maria a Melatinum (o di Melatin, metude jenfri G. bas e G. alt).
  • Mian
    • Glesie di San Silvestri, dal secul XIII. Cun altârs dal secont secul, palât di altâr che al mostre la Ultime Cena.
  • Cjalant
    • Glesie di Santa Maria di Praediis. Vuê clamade cjançon di Santa Marie dai Angui. La glesie e va dal secul XIII.
  • Cjargne di Conte
    • Glesie di S. AnastasiuS. S. S., S. S Anastasiu
  • Pagjinis che a son leadis a:
    • Glesie di S. VitorieS. S. S., S. S Vitorie
  • Putignin
    • Parrocje e glesie di San Feliç
  • Furlan il rapît
    • Glesie di Sant Stêfan, antiche glesie magari medievâl. Crucifissi di len dal secul XV.
    • Glesie di Sant Marie, costruide tal VI secul.
  • San Nicolau a Tordino
    • Glesie di San Francesc di Assise
  • San Pieri di Lacum
    • Glesie di Sant Pieri a Lacum, che al dà il non ae frazion. Citade tantis voltis dal Palme inte sô storie.
  • Sant Atât
    • Glesie di Sante Croce, setim secul, vuê completamentri ristruturade.
    • Monastîr di clausure feminine, istituît tal cors dai agns novante dal secul vincjesim.
  • Scapriane
    • Cjançon di San Gjon (no esist plui)
    • Glesie di San Martin
    • Cjançon di San Silvestri (no esist plui)
  • Spionâ
    • Glesie di S. Marie AssuntaS. S. S., S. S Marie Assunta
    • S. S. S., S. S Maria ad balneum (no plui esistente)
  • Tofo-Sant'Eleuterio
    • Cjarche de Immacolade Concezion: il edifici al è modest ma al è stât costruît tai agns 1966-67, grazie al contribût economic e al lavôr dai tofesians. Une part dal materiâl e je stade cjatade di une cjase coloniâl fatiscje propriade de curie vescovale. Il siôr Mario Cerino di Monticelli al donà il teren e il gjeometre Giovanni Di Felice al realizzà il progjet e al fo il diretôr dai lavôrs.
  • Val di San Giovanni
    • Glesie S. Marie de NeveS. S. S., S. S Marie de Neve
    • San Giovanni a Pergulis[5], cjançon aneçade al conventu ducj i doi cumò semidiroccâts. Dentri a son freschis dal 1458.
  • A son di bande
    • Glesie des SS. SS. Al è stât un om. Trinitât e S. Antonio di Padova
  • Villa Gesso
    • Glesie di San Michêl ArcangeliSant Michêl Arcàngjêl
  • Villa Ripa
    • Glesie di San Martino di Tours
  • Villa Turri-Ferretti
    • Glesie S. Marie AssuntaS. S. S., S. S Marie Assunta
    • Glesie di S. Marie in Turrim de Summosan (o Sumosian), cumò sparide.
  • Bivio Miano
  • Caneis
  • Cjasis di cjasis
  • Cjastignût
  • Castrogno
  • Cerreture
  • Cjargne
  • Colôr Caruno
  • Cuile di Mari
  • Fonte dal lat
  • Galeotti
  • Garran Basso
  • La Tore
  • Magnanella
  • Monticelli
  • A son impuartants
  • Orciano
  • Plan di acès
  • Puarte Vezzola
  • Ponsan
  • Rocciano
  • Rupo
  • Sardinari
  • Cjarte di cjarte
  • Sant Egidio
  • Cjarte di cjarte
  • A scjampin
  • Soreladôrs
  • A sparissin
  • Torre Palombe
  • A lavorin
  • Val di Soprana
  • Villa Butteri
  • Villa Falchini
  • Villa Pompetti
  • Villa Romita
  • Villa Rossi
  • Cjasis di cjase
  • Villa Stanghieri
  • Villa Taraschi
  • Villa Tordinie
  • Villa Viola
  • Villa Vomano

Notis[cambie | modifiche il codiç]

  1. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.
  2. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.
  3. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.
  4. Giacinto PANNELLA, Il Quercione di Cartecchio e la tradizione popolare, Anno XII, (1897), Fasc. IX Settembre, p. 401 e ss.
  5. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Niccola Palma, Storie di Teramo, vol.IV, dedicât a lis cjasis e ai conventi de Diocese di Teramo e Atri, I edizion, 1832, III edizion Teramo, Tercas, 1978;
  • Edificis sacri te province di Teramo. Jubileu 2000, di Nicolino Farina, Sant'Atto di Teramo, Edigrafital, 2000, (realizât cun il contribût de Associazione Teramo nostra)
  • Alida Scocco Marini, Lis cjasis tal baron di Teramo, Teramo, Emigrafica, 2001;
  • Teramo e la Val del Tordino, Teramo, Fondazione Cassa di Risparmio della Provincia di Teramo, 2006, 2 volums, (de serie "Documenti dell'Abruzzo teramano", colane direte di Luisa Franchi del Orto, vol. VII-2), cfr in particolâr "Dizionari topografic e storic";