Frico

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Il frico (cul non origjinâl in marilenghe, doprât fin ae fin dal votcent, che al è fricò[1]) al è un plat tipic furlan fat cul formadi. Par solit si metin dentri diviers gjenars di formadi, insieme a cevole e cartufulis (patatis).

Frico (o fricò) fof

Il frico al è, cence dubis e pardabon, il vêr plat furlan. Si po cjatâlu nome di formadi (ma di plui cualitâts), cu lis patatis, cu la cevole, fintremai cui miluçs. Al è un plat tipic des monts furlanis e e je une version par ogni valade. La recipe pe polente e je chê (plui o mancul mole), ma chê dal frico e à miârs di variazions locâls. Ûs propon la classiche recipe, une di chês che si tramandin di une gjenerazion a di une altre. Intal mê câs mi rive de mame di une mê cjarissime amie che e ven de val Cjanâl.

Par fâ un bon frico si doprin diviers gjenars di formadi e strissulis di formadi fresc (miôr se di Montâs). Si scomence cuntune base di cevole e un fîl di vueli; cuant che le cevole e tache a rosolâ, si butin dentri 3-4 cartufulis fatis a tocuts e si fasin cuei par un pôc, fin che no son molis. Dopo si zonte il formadi a tocuts piçui cuntun pôc di sâl e si messede fin che il formadi no si cuei e nol devente brustulît, scuasit come une fertaie. Dispès il frico si mangje cuntune fete di polente. Si pues ancje fa cussì: cence cevole, si dopre nome formadi latarie e cartufulis. E cence vueli, parcè che il formadi di bessôl al bute fûr un grum di ont.

Il Frico di Martin[cambie | modifiche il codiç]

Casi in patelecte dal mestri Martin da Como, cogo dal Patriarcje di Aquilee, dal Libri 'de arte coquinaria' (1450)

Cjol dal casi gras, o che nol sedi masse vecjo, ni masse salât e tu taiarâs in fetulutis o bocons cuadris, o cemût che ti plâs, et che tu vedis dalis padielutis fatis par chel mistîr. e sul font, tu metarâs un toc di spongje, o pûr di saìn fresc, metintlu a scjaldâ su lis boris e dentri tu metarâs i tocuts di formadi che o ven dit, e come che ti plâs, che al sedi fat tenar, tu i darâs une voltade, metintgj parsore dal zucar e canele, e mandilu subite in taule, che si vûl mangjâlu daûr dal past, cjalt, cjalt.

Recipe[cambie | modifiche il codiç]

Par i solits dôi plens di fan i vuelin:

400g di patatis farinosîs 200g di formadi di chel di latarie o Montâs (miscliçât, un pôc fresc e un pôc plui vecjo): al so puest si po doprâ un altri formadi di malghe di preference di chei a paste cuete. La robe di tignî di cont e je che il formadi nol fasedi il fîl cuant che al si disfe (la mozarele, il emmenthaler o pareli no van ben, ma ad esempli o podês meti un pôc di formadi vecjo o parmigjan) un fîl di vueli di ulive extravergine.

Peladis lis patatis si lis taie a fetutis finis (plui finis a son e mancul timp staran a cuei). Si fasin rustî te fersorie intun fîl di vueli, cence cjariâ parcè che il formadi al è za gras di so. Dôs peraulis su la fersorie: larès benon la vecje padiele di fiâr, ma une buine che e no tache larà ben compagn, ancjemò miôr se fos tignude e doprade nome par chel, di fat al sarès miôr no lavâle ma netâle passantle cun cjarte che supe.

Cuant che lis patatis a son ben rustidis, si scomence a zontâ aghe taponantlis cuasi dal dut, si va indenant a cuei, messedant di tant in tant e zontant aghe se al covente. Lis patatis a àn di disfâsi fruçantsi (i volarà une orute).

Infratant si prepare il formadi taiantlu a dadui e cuant che lis patatis a son cuetis lu si zonte a la preparazion. Si messede cuntune sedon di len fintant che nol si disfe e duncje si lasse cjapâ, spacant la fersorie par no lassâlu tacâ sul font.

Daspò un cuart di ore, de bande sot al sarà ben rustît crustulint: si à cumò di voltâlu sot sore (tant che la fertaie), judantsi cuntun plat, miôr se prin al è stât scjaldât parcè che no tachi. Si va indenant a cuei di chê altre bande par altris dîs minûts simpri spacotant la fersorie.

Curiositâts[cambie | modifiche il codiç]

Fin a la fin dal votcent il non di chest plat veve l'acent su la finâl "o": si clamave duncje fricò. Tacant da la seconde metât dal votcent la pression da lenghe taliane je stade simpri plui fuarte sul furlan fevelât e, viodût che il talian à ben pocjis peraulis cun l'acent tes ultimis vocâls/silabis, biel planc l'acent l'è stât puartât su la i; un pôc come al sucêt a svariâts nons, toponims o cognons tipics furlans (picolìt→pìcolit, Cormòns→Còrmons, Tomât→Tòmat e v.i.) che vegnin in dî di vuê simpri plui dispès falâts.

  1. Sandri Carrozzo - Frico, un plat furlan cuntun non di origjin foreste (Tiere Furlane n. 10, pagjinis 42-47) http://www.regione.fvg.it/rafvg/export/sites/default/RAFVG/economia-imprese/agricoltura-foreste/tiere-furlane/allegati/TIERE_FURLANE_N10_LR.pdf