Fidel Castro

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Fidel Castro in tal 1959

Fidel Alejandro Castro Ruz (Birán, 13 di Avost 1926L'Avane, 25 di Novembar 2016) al fo un rivoluzionari, politic, militâr e statiste cuban che a governât Cuba dal 1959 al 2008.

Grant protagoniste de politiche dal Nûfcent, al fo Prin Ministri di Cuba dal 16 di fevrâr 1959 fin a l'abolizion de cariche avignude il 2 di dicembar dal 1976, e dal 3 di dicembar 1976 al 18 di fevrâr 2008 President dal Consei di Stât e President dal Consei dai Ministris e Prin Secretari dal Partît Comuniste di Cuba.

Fidel Castro, insiemit a sô fradi Raul Castro, a Ernesto Che Guevara e a Camilo Cienfuegos, al fo un dai protagoniscj de rivoluzion cubane cuintri il regjime dal ditatôr Fulgenzio Batista, e daspo il falît sbac de Baie dai Purcîts de bande di cubans apoîats dal guvier dai Stâts Unîts di Americhe, definîs il caratar socialiste de Republiche di Cuba che, secont Castro e i sôi sostenitôrs, e je une republiche popolâr cence partîts, ma che i dissidents e une part dai analiscj politics internazionâl definîs un regjim totalitari.

Al a dispès zuiât un rôl internazionâl pui grant di cuant lassin pensâ lis dimensions geografichis, demografichis e economichis di Cuba ancje par vie de sô posizion strategiche e par no jessi masse lontane dai Stâts Unîts d'Americhe. Par i sôi detratôrs, ven considerât un nemî dai dirîts dal om, cuant che dai sôi sostenidôrs ven considerât un liberatôr dal imperialisim e metin l'acent parsore i progrês sociâi che a puartât a Cuba. Par chest ultims Castro al a gjoldût dal sosten des massis popolârs par dut il timp che al è stât al podê, e a puartât al paîs un miliorament des condizions di vite. I sôi detratôrs invezit fevelin di un manteniment repressîf dal podê.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

Fidel Alejandro Castro Ruz al nâs a Birán, in te provincie di Oriente, il 13 di avost dal 1926, tiarç di sièt fîs (trê fruts e cuatri frutis) di Angel Maria Castro y Argiz, un benestant paron di tiaris, e di Lina Ruz Gonzalez, une cubane origjinarie di une famêe des Canaris. So pari di estrazion sociâl contadine al jere emigrât di zovin a Cuba, dulâ in tal 1895, al ven coscrît tal esercit spagnûl, al timp impegnât sedi in te vuere di indipendence cubane, sedi in te vuere ispano-americane. Une volte finidis chestis vueris, lis Stâts Unîts cjapin il contrôl de isule caraibiche. Finide le vuere Don Angel al fâs fortune comprant tiaris par la coltivazion de zucar di canne dongje Biràn.
Ancje se le sô famêe gjoldeve di une buine situazion economiche, Fidel al crês dongje i fîs dai lavoradôrs che prestavin opare par le imprese di sô pari, tancj de cuâi jerin mirgrants economics di Haiti. Cheste esperience permet a Fidel di no vê contats cun la "culture borghese" e di cognossi la situazion dai lavoradôrs fin cuant al jere piçul. Cuant che Fidel al a sîs agns, ven mandât cun i sôi fradis Ramon e Angela e il lôr insegnant a Santiago di Cuba in condizions di povertât relative. A l'etât di vôt agns Fidel al ven batiât secont la religjion catoliche, ancje se daspo al sielçierâ di no crodi. Il batisim permet a Castro di frecuentâ il colegjio di La Salle dulâ Fidel varâ un comportament scorèt. Par chest al ven trasferît al Belen Jesuit Preparatory School. Ancje se i plaseve la storie e la geografie, Castro nol jere un grant student. Une buine part dal sô timp la doprarâ par praticâ sport.
Atôr dal finâl dal 1945 Fidel al tache a studiâ leç in te Universitât de l'Avane. Si unîs a lis protestis dal moviment dai students. Sot il guvier dai presidents Gerardo Machado, Fulgenzio Batista e Ramon Grau San Martìn ven atuade la represion dai students. Il malcontent gjenerât de repression al cjape simpri pui pît in te Universitâts, dulâ che bandis di students armadis si scuintrin cun lis fuarcis dal guvier. Anti-imperialiste e contrari al intervent merecan tai Caraibs, Fidel al jentre tal Comitât universitari par l' indipendence di Puerto Rico.