Fermentazion

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

La fermentazion a è un procès biochimic, cognossût za prime di Crist par produsi il vin e la bire. Durânt la fermentazion a aumente la cuantitât di diossit di carboni. I efiets dal diossit di carboni a si son scuvierts dome in tal 17m secul, e ducj i particolârs a son stâts scuvierts di Louis Pasteur in tal 19m secul. Pasteur al à scuviert, che durânt la fermentazion – in condizions anaerobichis - il zucar al forme alcul etilic e diossit di carboni.

A si è scuviert tai agns vincj che cuant che il glucosi si trasforme in acit latic tai muscui, al forme dalis sostancis similis a chês de fermentazion dal forment. Chest al dimostre che il levan a nol è indispensabil par la fermentazion. La scomposizion dal zucar – il glucosi – a è stade descrite in mût esaurient pe prime volte in tai agns trente.

Al dì di vuê a si sa che la fermentazion a no è atri che un procès par produsi energjie intune celule. Durânt chest procès i materiâi plens di energjie a si trasformin, mediânt procès anaerobics, in moleculis a bas valôr energjetic. I enzimis catalizâts di solit a si cjatin tal citoplasme de celulis. Il prodot primari di cheste reazion al è l'adenosin trifosfât (ATP). Un atri prodot al è il piruvât.


A si po produsi cule fermentazion:

  • dal zucar cul levan al ven fûr alcul, glicerine e diossit di carboni
  • cui bateris: alcul butanic, aceton, acit latic e asêt
  • culis mufis: acit citric, atris acits e in piçulis cuantitâts antibiotics come la vitamine B12 e B2.