Cumierç

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Gdańsk

Il cumierç e je la ativitât economiche di compre e vendite di bens o servizis.

La ativitât che e fâs sì che un prodot al ledi da chel che lu fâs al consumadôr finâl si clame comercializazion. Il puest dulà che al ven fat il cumierç si clame marcjât. A son marcjâts tal viert, buteghis, supermarcjâts e centris comerciâi.

Il cumierç eletronic al ven fat tal spazi virtuâl di Internet.


Tips di cumierç[cambie | modifiche il codiç]

Il cumierç di bens si divît in cumierç al in grues e al detai.

Il prin par solit al è fat di grandis aziendis che a comprin grandis cuantitâts par distribuîlis ai vendidôrs sul teritori.

Il secont al vent diretementri ai consumadôrs finâi.

A secont che il cumierç al sedi fat dentri un stât o fra diferents stâts si à il cumierç nazionâl e il cumierç internazionâl.


Storie[cambie | modifiche il codiç]

Golainis di ambre

Il cumierç al nâs za te etât neolitiche cun scambis di manufats e minerâi (barat) e al divente simpri plui impuartant ancje par vie dal spandisi e dal disvilup de agriculture.

Lis comunitâts umanis a vevin cun facilitât dai bens in plui (surplus) di scambiâsi. Jere cussì nassude la bisugne di un alc par rivà a misurâ il valôr des robis. In prin si dopravin metai di valôr e al fin si è inventade la monede.

In etât storiche si pues dì che lis grandis potencis des variis epochis a son stadis chês che a àn comandât il cumierç. Si pensi a chel che al jere il Mediterani par i Fenicis, pai Grêcs, pai Romans e pai Araps. Il cumierç des droghis e de sede cu la Cine, començât za in etât romane e che te etât di mieç al jere comandât dai Venezians, al à puartât a la discuvierte des Americhis e a lis grandis potencis coloniâls dai ultins secui.

Il Friûl si cjate in une particolâr posizion gjeografiche parcè che al è il pont des Alps plui facil di passà par lâ te Europe orientâl. Te antighitât al jere une des viis de ambre. Di sigûr cualchidune des dominazions che si son vudis tai secui, par esempli che romane e che veneziane, a vevin come obietîf strategjic ancje il control di chestis stradis di cumierç.


Viôt ancje[cambie | modifiche il codiç]