Planet

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
I planets dal sisteme solâr

Un planet al è un cuarp celest cun masse significative che al orbite atôr di une stele e che nol prodûs energjie par mieç de fusion nucleâr. Prime dai agns '90 si cognossevin dome nûf planets (ducj dentri dal nestri sisteme solâr). A la fin dal 2007, si 'nt cognossevin plui di 200, ducj scuvierts come planets extrasolârs.

Par jessi considerât un planet al à di jessi avonde grant, se no al è dome un asteroit, e nol à di produsi energjie cun reazion nucleârs se no je une stele.


Te astronomie antighe i planets (in grêc bintars[1]) a jerin i cuarps celescj visibii che a mudavin lis lôr coordenadis celestis ecuatoriâls, ven a sta Lune, Soreli, Miercuri, Vinar, Mart, Joibe e Saturni. A lôr e si riferìs la scansion dal timp in setemanis e, par esempli, la presince di siet braçs te Menorah.

I astronoms a clamin dispès i asteroits "planetuts", e i cuarps planetaris plui grancj (chei che a son normalmentri clamâts planetis) "planets maiôrs".

I planets dal sisteme solâr[cambie | modifiche il codiç]

I planets dal sisteme solâr a puedin jessi dividûts in dôs categoriis daûr de lôr composizion. Chei simii ae Tiere (componûts principalmentri di cret) a son clamâts planets terestris, o planets cretôs. Chei componûts soredut di materiâl gassôs, tant che chei di Joibe, a son clamâts "Joibians", o zigants gassôs. A voltis a ven doprade une tierce categorie par cuarps tant che Pluton, componûts principalmentri di glace: cheste categorie di planets glaçâts e tire dentri ancje une vore di cuarps no planetaris, tant che lis lunis glaçadis dai planets esteriôrs (par esempli Titan).


I planets ca zirin atôr dal soreli a formin il sisteme solâr e a son

Notis[cambie | modifiche il codiç]

  1. Franco montanari, GI. Vocabolario della lingua greca, Loescher

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]