Glesis di Chieti

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Un ringraziament al va a cui che al à scrit chest articul.

Dut câs il test nol è scrit inte grafie normalizade; se tu puedis, modifiche la pagjine seont lis regulis che tu cjatis ca.

Fotografie storiche dal Duomo, in mût barocc prin de ricostruzion esterne dai agns '30 in stil neogotic

Cheste al è la liste complede da lis glesiis de citat de ChietiA son tancj i edificis religjôs realizâts a Chieti a partî dal VI secul cirche dopo la cadude dal Imperi roman di Ovest, passant daspò pai grancj costruzions dal XIII secul fin ae restaurazion barocche dal XVII secul fintremai a vuê.

In sostance il grup des architeturis religjôs teatri si divît in antichis complès monastics ex in citât alte (o "Colle") insieme al Duomo di San Giustino,la catedral da le diocesi omonime lis piçulis cjasis rurais sparîts fûr dal antic perimetri murâl, e lis cjasis moderis situadis tal gnûf agglomerât di Chieti Scalo,inte periferie.

Antic disegn de glesie dal Tricalle
Altar plui grant de glesie di San Domenic

Glesis principâls[cambie | modifiche il codiç]

Catedrale di San Giustino[cambie | modifiche il codiç]

Presentazion de catedrâl su la piere

La Cattedrale di Chieti ,clamat "Il gran dom"e je un organisim architectonic che si presenta vuê come un palinsest, frût dai numerôs e continui rilançaments sucedûts dal timp de fondazion alt medievâl (circa il VI secul). In ete moderne, tal 1607 a cause dai disastri naturalis che la glesie e à patît pai taramots, si à decidût di scomençâ a fâ lavôrs drastics di ricostruzion cuasi complès, che a àn cambiât il so origjinâl aspect gotic. A metât dal secul XVII d.c.la cripte dal XIII secul e je stade adattade al gnûf lengaç decorativ in stil barocje, che al previôt un rivestiment in stuc cun pentiments, rimovût inte seconde dopeguere tornant a ridâ l'origjinâl aspect auster dal ambient religjios.La planimetrie atuâl e risale al rifat dal XI secul dopo la distruzion fate di man di Pipin il Breve, ancje se la ricostruzion gotiche uficiâl e je testimòne tal '300 (cun lavôrs fatis tal 1269 pe cjançon di San Francesc), il campanile intai prins trê nivei al risale al 1335 cirche, e il ultin cun cuspide al è dal 1498.[1] Lis interventis plui drastichis a forin fatis te glesie superiôr dopo i dannis e lis lesionis subits de glesiedal taramot aquilan dal 1703, che al fasè crolâ il cuspide rinassimentâl de torre campanarie,il "Torrion". Dal 1759 al 1770 la glesie e je stade completamentri rinnovade in formâts barocchis e neogoticis, progjetadis dal architet Carlo Piazzola, che al à rispietât la piante de basiliche a croce latine ,e non a plante greche.Al è stat rimanegiade plui voltis intai secui XiX.

La cripte gotiche cun il busto di San Giustino

Lis trê navadis internis a jerin dividudis di pilastris cuadrangulis in trê arieus campâts ognidun, copâts di voltis a butis lunetade sul cuarp centrâl, e a cuopulis sui navâts.[2] L'element che al caraterize plui l'interior al è il dislivello tra lis navadis e il presbiteri, fortementri alçât su la cripte sot. Dopo di vê passât il dislivier si alce al profond tranzit copert cul assit semicircolâr a scartons e il spfavillis or dal altâr plui grant. La uniformitât dal spazi interni de glesiuute e je garantide di un alt coricâl modanât che al cor dilunc dute la periferie sot dal che a ritman il mur lisens pocjis agjents.Disponsâts ai lats de cupole a son la capele di San Gaetano Thiene e chê de Immacolata, che a custodissin lis teles dal pitôr Ludovico de Majo e di Saverio Persico. Altris dôs capelis a son a diestre e a sinistre dal abside: la capele "Mater populi Teatini" cun la preziose statine ligne rinasimentâl e altâr dal 1695 e la capelle di San Giustino cun busto argjent dal sant, parcè che chê origjinâl di Nicola di Guardiagrele (XIV secul) e je stade furade. Te navade sinistre e je la capele dal Sacrament di Marie. organisim voltât a cupole in stil neorinascimentale dal 1881, cun tela dal pitôr Francesco Grandi. L'altâr plui grant al è decorât di un palot marmôr dal 1798 di scuele napoletane; la pala plui grant che e mostre La incredulitât di San Tomàs e je opare di Saverio Persico. A completin la decorazion parietale e l'arredament liturgjic numerôs altris oparis di art come i frescs otantecents dal timp, la font battesimale in porfidie di Verone dal 1599, il coro ligne dal 1769 di Ferdinando Moscje det "il grant.

Intîr dal Sant Mont dai Morts

Oratori dal Sant Mont dai Morts[cambie | modifiche il codiç]

Si cjate dentri de Cjatedrale, acès di bande de cripte gotiche o dal Palaç dal Seminari Diocesan in pice Zuccarini dongje via Arniense. I storics de glesie a son legâts ae Archiprifezion omonime. Lis fonts de confraternitât a son la Storie di Girolamo Nicolino, in "Storia degli uomini illustri" di Ravizza e un brocord di Luigi Vicoli (1859). La confraternitât e je une des plui antichis, insieme a chê di Santa Maria di Costantinopoli te glesie di Sante Cjarie; il so non al è indissolubilmentri legât ae organizazion de procesion dal Venerdì sant. Il piçul oratori ,vue salesian al si svilupà tal 11 secul par acognî lis relichiis di San Giustino, grazie a donâts dal conte Drogone e dal vescop Rainolfo, istituint misis di ogni dì in sufragj dai muarts, da celebrâ dongje de altare dal sant patron. Tal 1578 il Papa Gregori XIII al declarà privilegiât il altâr di cui che al è stât citât, favorint la costituzion formâl dal Mont che, simpri aneât ae capele di San Giustino, al fo fondât a ducj i efiets tal 1957, tal altâr di "Santa Maria Succierre Miseriis", dongje di chel dal Patrono, grazie al spicul lassiteiooooooooook di Pietro Antonio Gigante, capitani des milizis citadinis.[3] Tal 1603 sot il camerlengât di Girolamo Valignani e Giuseppe de Letto, e fo eseguide la volontât dal testôr, allevant une cjapiele de cripte dal tierç secul. La costruzion al è stât iniziâl e modeste, ancje se tal 1648 l'arcivesc de Chieti mons.Stefano Sauli al autorizà la istituzion de Confraternitâte. Tal 1666 e je stade costruide la tombe monumentale dal Capitan Gigantde Chieti. Tal 1711 a son stadiis finidis lis lavôrs di ricostruzion barocje, mostrant l'oratori intes sôs fatis atuâls. Tal 1846 e fo sistemade la scjale di acès.A son present intal oratori numarosisims frescs di domenic Montaderogne fats intal 1609 in stil rococò.La sale retangolare cun volade lunetade e dôs finestris strumadis, e à proporzions armoniôs grazie ai rapuarts di lungjece e larghece; la capele e je copade di stucs altarilvi, costulis, festons, medaglions, cuadris, statuis. La decorazion e ricuarde il tema de passion di Crist e la Vie Crucisdaûr des scjenis plui impuartantis dai Gjenelis. La piçule pale di altâr e mostre la Vergjine cun il Bambin che a salvissin lis anime dal Purgatori; l'opere e je di scuele napoletane, dongje dal vecjoSolimena. Par ce che al riguarda i stucs, l'aparât decorativ al è stât opera di Giovan Battista Gianni: dilunc dai lats plui grancj a son i scrancs dal cor, realizâts in noce, come ben rilevant i elements ornaments e la linie neoclassiche dal manufat.

Cj di Sant Francesc di Assise al Corso[cambie | modifiche il codiç]

La facade sul cors Marrucino

Il complès al è la seconde glesie plui impuartante di Chieti dopo la Cattedrale, costruide tal 1239 sui ruvinis di une preesistente dedicade a San Lorenzo dilunc dal Corso Marrucino (anticementri via Ulpia), prime sede dai Francescans in citât. Al è stât finît tal XIII secul, il edifici al à vût di passâ a un numar di rifacits e modifichis, fintremai al complet rinovament te metât dal XVII secul. La Relazion Inocenziane dal 1650 e permet di ricostruî l'aspiet origjinâl prin dal refudament barocc: e presentave une plante particolâr, che e resultave de fusione di elements tipics de architeture francescane, e e jere costituide di une singule navade coperte di capriâts lignudis, cun cinc capelis a volte par ogni bande, un transet, un coron a plante poligonale copert di volte a spiccs e costulis.[4] La facade e jere di coronament orizontâl, sierade di un cuadri cun arcs ogjâi a latere. Di dut ce che al reste dal medievâl al reste dome il ricch roson dal XIII secul.Il convent al jere dome parzialmentri fat fin al secul XVII, cuant che par volontât dal pari Francesco Tomei al fo ampliât e completât. A la fin dal secul diesim setante si cjate la cupole monumentale, intant che tai prins agns dal secul dopo al fo realizât l'aparât decorativ.

Intîr di San Francesc

L'intervent ispirât al model gesulitic, al impliche la riarticolazion dal spazi interni, che al viôt une sale uniche scandude di pilastris, che si estindin tes nervaturis dal voltin. Un arc trionfal basât su pilastris concavis al conet la navade al spazi superficâl de cupole basade su un tambur luminôsisims.Lis intervenzions su la facade a son stadis tantis, ma no completament completadis, e di chescj si rive il parament barocc a la base, cun il portâl rifat e lis dôs nicjis cun Sant Antoni e Sant Tommaso di Aquino. L'interni e conten cinc cjapelis laterâls, rilançade te seconde metât dal '600, ornadade cun pituris architetonichis e panelis che a rapresentin lis scenis de vite di San Francesc,muart intal 1226. La decorazion in stuc e je une vore ricche e estese e risale a metât dal secul XVII. I altârs dal transet a son dedicâts a Sant Antoni di Padova, a San Francesc Dal 1706 al è un bust in len di Sant Antoni de Padue realizât di Jacum Colombo. Te cinçime capele a sinistre e je une pente a l'oîl su tela de "Vigne e San Marc evangjelist" dal secul XVII, atribuide al Padovanin. Il pergamin di len al è stât scolpit di Tommaso Salvini di Orsogne intal secul seticent.

Glesie di San Domenic dai Scolopi[cambie | modifiche il codiç]

San Domenico al Corso

La atuâl glesie tal cors Marrucino, affaide su Piazzale Giambattista Vico,Viin de glesie, e je stade rinomade dopo la demolizion dal conventu origjinari dai dominicans dulà che vuê al è il Palaç de Province (1913-14). La glesie in cuistion e jere chê di Sant'Anne dai Scolopi, e e risale 12 secul XII, ma e fo ristruturade intal secul XVII cuant che e deventà Cjamp dai Scuelis Piis par la educazion dai zovins. Notabide e je la fasade in piere su doi ordins, vierte ai caratars dal baroc romàn, realizade intal 1642 par volontât di pari Angelo. Dentri al campanile laterâl al è dal stes stili, a plan rectanguâl. L'interni al è stât rifat in linee cun lis tendincis de ete barocche. La plante a sale uniche cun capelis laterâls, e presenta ricchis decorazions architetonichis in stuc, dongje di oparis origjinâls o provinents de prime glesie di San Domenico, cumò distrutte.[5] A l'epoche barocche a son un pulpitât di len e lis pitturis distribuidis tes nichis; inte prime capelâl a sinistra al è un cuadri di San Giuseppe Calasanzi, fondadôr dal orden, opare di Giacinto Diano; te seconde capelâl al è il dipint de Madone dal Rosari storic eseguît di Domenico Antonio Vaccaro (forsi dal 1679). Sul altâr principâl al è un palât dal secont secul de Madone cun il Bambin, Sant'Anne cun Sant'Anton di Padova e Sant Francesc da Paola,nassut in Calabrie.Il ex conventu al è stât riconvertît intal Convitto Nazionale, o liceo classic, e in une sale destinade al Museo Diocesano Teatino, cun oparis di art di glesiis de citât e de provincie.

Glesie di Sant Agostin[cambie | modifiche il codiç]

Cupule interne di Sant Agostin

La glesie e je tal rejon de Trivigliano o di Santa Maria, dongje via dai Agostinians, e je a navade uniche cun plante a croce latine, cun anex ex conventu dai Agostinian, e je ereta tal 1316. Il storic Girolamo Nicolino al dîs di une iscrizion su piere dongje dal portâl di ingressade, ma vuê e scomparìs. De struture origjinâl e reste la facade orientâl in laterance, scandude in trê cjampadis centralis midiant di len culminant intune corispuinte e arcs, su cui si vierzin finis ogjuali.[6] Intal 1562 un incen di incendi al distrugè la glesie, lassant in pîts dome la facade, reson par cui e fo ricostruide in formâts secentârs; i agostinians a cjaparin di Papa Piu IV une indulgjence pai populârs che a varessin di judâ a ricostruî il edifici. Tal setim secul i interni a forin tacadis di Girolamo Rizza (1718-47) sul model gesuit al è stât adotât tes cjasis francescanis di Atri (TE), Città Sant'Angelo (PE) e L'Aquila. L'interne e à une grande navade coperte di dôs voltis a vela midiant dai passaments a butis, cui che a son assegnadis dôs sole capelis laterâls par part. La sale e je unide al spazi de cupole di pilons smussâts, la facade e je stade completade tal 1751 par lavôr de Confraternitât de Cinture, come che al rive la embleme sul portâl. La confraternitât e colaborà cui Agostinianis fintremai ae lôr estromission tal 1810, e dopo tal 1866 cun la soppression dai ordins.Il conventu al fo doprât come cjaserme fin al 1945 e dopo al fo doprâts par diviersis manifestazions. Il claustro al è une des pôcs struturis medievâls conservadis perfietament, definît dal storic Verlengia il claustro medievâl plui antic di Chieti che al è ancjemò vîf. Al à une forme cuadrade cun logjie su la tiere e arcs acits dirits di pilastris esagonâi e logjeta superiôr cun arcs a dut sei.I stucs e i altarilivi de glesie a rapresentin scenes de vite di Sant Agostin e di altris sants agostinians, come Santa Rita, Santa Monica e San Giovanni Buono. Dal secont secul al è un tesaur che al mostre la Trasverberazion di Sant Agostin, dongje de abside, opere napoletane. Sul altâr laterâl a son capelis cun pituris di tela dal secul XVIII. Il prin altâr al mostre il dipint di San Michêl cuintri il diaul, il secont al mostre la transizion di San Giuseppe tra Marie e Gjesù (di Luca Giordano), sul altâr di sinistra si cjatarà une tela di Donato Teodoro che e mostre la "Madone de Cinture".

Glesie de Santissime Trinitât[cambie | modifiche il codiç]

Cjançon di Santa Maria della Civitella (o "in Civitellis")[cambie | modifiche il codiç]

Model:Doppia immagineLa glesie e je considerade un complès di diviersis stratificazions architetonichis intal cors dai secui, fin dal so fondament medievâl. Al fo erît su un templi pagan, al pont plui alt de citadele (la aree archeologjiche de Civitelle), pôc prin dal 1295. La fondazion e jere dai Benedettins de branche dai Celestins, volude dai seguaçs di Pietro da Morrone soredut dal beât Roberto da Salle. L'element materiâl plui antîc de glesie al è il portâl gotic dal tierç secul costruît di Nicola Mancino, che al lavorà ancje a chel de Cattedrale di Sant Tommaso Apostoli a Ortone (1287 d.C.), interessant la sculture fi re, magari Carli II di Angio. A partî dal 1677 pe volontât dal abate di Teramo Girolamo Lasena, la glesie e patì interventi drastics di rinovament, che a durarin par un decenni.[7] Cun la soppression dal pape dal orden cielest, la glesie cun monastîr e passà ai carmelitans, reson par cui e je cognossude ancje come glesiute di Sante Marie dal Carmine di Chieti.

Dut câs no je stade alterade tal implant iconografic de part basse de façade cul portâl, e de struture, che e je stade conservade fedele ai dittams trentecentcs, cun la sale uniche a andament longitudinâl, coperte di volte a botte lunetade. L'architet che al redisignà la glesie barocche al è stât inmò inmò in mût di rinovâ il edifici, movint cun un zûc di vuits e di vuits i mûrs laterâi, scavâts e ritmâts di nichis e paradis.Dentri dai nics a jerin stâts metûts altârs laterâi dividûts di copis di paraste. A son altârs riccs tal stili, tipicamentri baroccs, cun palis ovaliis; tra chescj si distinghen i doi altârs al presbiteri, cun cualchi volte riccamente decorâts. L'abside e je retangolare, coperte di catote a plens sferichis. Su lis cuatri cjargnelis a son figuradis lis profetis. Sul fond dal abside al è rapresentât in stuc l'immagjin de Vergjine Marie che e scjamparà tal cîl, e sul volt la cadude di Lucifer.Al è interessant il portâl dal Mancino, cun doi ordins coronâts a timpane mistiline, dividût di cuatri leçins che a racomandin la figure. Une teste di sovran e je vierte, magari Carli II di Angio.

Glesie di Sant Antoni abate[cambie | modifiche il codiç]

Model:Doppia immagineSi cjate dongje via Arniense, che e risale al secul XIII, completamentri ristruturade jenfri il secul setim e il secul otantecent. La facade neoclassic e mostre di rilevant dome il portâl gotic dal 1375, opare di Angelo Di Pietro: al presenta strombature, pogjant su doi colonnis tortili che a sostindin une gjimbergie, che e cjape dentri la lunete frescje tal Cinquecentu, cul ritrat de Madone cun Bambin. Soprat lis cjolonis doi leons cuvierts a controllin l'ingress. L'architraf neoclassiche e je une vore semplice e scjematiche.L'interne barocche e je di navade uniche, scandulade di colonis coronadis di capitâi corints d'aur, che a incradin di nichis cun statuis. Il pulpit di len al è a drete, dongje dal presbiteri al è une false cupole che e sta su pinetis, e la volte a crociere dal altâr e je ornade di ricjecis di stuc gjeometris. Lis statuis a son recentis, come che lis tastiis a son dal prin secul, che a rapresentin il Sant Cuarp e la Madone cul Bambin tra i santis.L'orgâl al è sù di une cjantarie che e je su la int, incolât ae contrafaçade.

Glesie di Mater Domini[cambie | modifiche il codiç]

Glesie de Santissime Trinitât

Antic cjasse des SS. Pieri e Pauli (Temple dai Dioscuris)[cambie | modifiche il codiç]

Model:Sito archeologico

Glesie di Santa Maria de Cryptis

Glesis di frazions[cambie | modifiche il codiç]

Glesie de Madone dai Pians

Domandi a Scalo[cambie | modifiche il codiç]

  • Parrocchie dal Santissim Crucifisso: costruide intai agns '50 (soprant l'attuâl Piazzale Marconi de stazion ferroviarie) su un precedent in stil neoromanic danneggiât de vuere, e je une glesie monumentale a plante retangolare cun tet a spiovents, e fasade decorade di un portâl cun piçul edicol pronao, sostignude di dôs colonis. L'interne e je a navade uniche, cun capelis laterâls, une vore spoglade, caraterizade di un usâ particolâr de gjeometrie schematiche.
  • Cjarche dai Santi XII Apostoli: seconde cjarche di Chieti Scalo in via Capestrano, e je stade costruide a la fin dai agns '90, e e à plan cuadrat, cun une elegante fasade derivade dal savê usâ des curvis e des volumetris cuadrangolaris, cun lis realizazions doi campanis che a formin dôs velocis gemelis, a rompî la semplicitât de fasade.
Glesie di San Costantin e di Sant Elene
  • Glesie ortodose di S. Costantin e S. Elena. situade su la via Abruzzo a Chieti Scalo, e je stade cjapade dal ex sacrari militâr dai Caduts de Grande Vuere. La glesie e je une capele dal Novecent in un stîl une vore sempliç, cun front a cjaste in butât e bruts visibilis, ornadade di portâl centrâl, montade di finestre a ventilazion. L'interni cun navade uniche al è stât furnît secont i detams de religjon ortodose, rivestît di len, cun lampadis orientâls e imagjinis bizantinis dal Crist e dai sants dedicâts.
  • Cjaç de Madone des Pianis: si cjate a la fin de via Benedetto Croce, o venint di via dai Vestini, e e ven di tornâ al 11 secul, cuant che in zone al transità l'imperadôr Enric II. Un secont document al cjate la glesie tal secul XIV, e in un document dal 1425 al cjate che la struture e jere ligade a un mulin di aghe. La glesie e je stade ampliade tal secul XVIII, cuant che e si è svilupade tal paîs ator di un piçul borc di 100 personis, dipendents de parochie di Sant'Agata. In plui la glesie e fo ristruturade e cun il svilup dal Scalo e fo circondade di struturis modernis, pierdint la gracie di carateristiche glesie rurale. Par vie de crescente popolazion, dongje de vecje glesie e fo costruide une oratoriu moderne, plui spaziose. La cjame antiche e conserve lis fatis medievâls, cun il tipic prono a edicola a capanna, che al precede la ingressade. La plante e je retangolare, cun tet di spieli, e un campanâl retangolari slint, cun une torete minôr che al conten il orologji. L'interne e conserve une statue medievâl de Madone che e je une vore venerade dai abitants locâi.
  • Cjarghe di Sante Filomena: situade dilunc de viale Abruzzo dopo dal stadio Guido Angelini, ancje cheste cjarghe e individua un edifici eret e ufisât in strete aderence cul sisteme traturale abruzzese. Al jere in efiet il prin a caratâr religjôs che si trovave dilunc de vecje strade Tiburtina, superât il pont di Villareia (anticementri Villa Reale) di Cepagatti. La seconde e jere chê di San Donato, la tierce chê de Madone dal Bon Consei e la cuarte chê di Santa Maria Casoria, tal teritori di Bucchianico. Il edifici al è soredut tal secul XVII, doprât come capele de famee Midanotte, che e veve une vilane pôc distante, e al à la tipiche conotazion di glesie setantecentiste abruzie di campagne, cun plan rectanguâl a capanne, e interni intonât e stucât une vore ricc di colôrs.
  • Parrocje di San Piu X: situade a Chieti Scalo al inizi de via Pescara, e je stade fate intai agns '70. Il tet a ventilazion al si alce viers l'angul di scjampade opost la int, dulà che si cjate il campanile. L'interne a navade uniche e je di cement, mostrant un arc trionfal prin dal presbiteri, sostint di doi colôrs che a incrimentin l'altâr

Brecciarola e altris paîs[cambie | modifiche il codiç]

  • La cjançon e je in cûr de frazion, dongje de abitazion dite "Casone" dai nobii Valignans, e à une plante retangolare cun un rispietament dal sît de navade centrâl; l'ingress al è precontât di un portic plui larc cun dôs finestris a forme di croce. A l'ingress al è ancje fermât il slant tor cjampionari.
  • Cjaç dal Carminiello: si cjate dongje via dai Frentani in direzion di Torrevecchia Teatina. Al fâs part de capele rurale teatine soredute intal Secul XVIII, come al mostre la facade clarementri tarde-baroche, scandide di carateris marcapian a da doi copis di paraste. Il insiemi di bruts frontâl al è une vore sempliç, come ancje l'interni cun navade uniche
  • Cappelle di San Giovanni Piccolin: in contrade Villa Pini dongje la strade dai Frentani, e je une glesie dai agns '40 che e rapresente lis carateristichis tipics des glesis campestriis di Chieti.
  • Cjaç di San Fele: piçule cjasie metude al confin cul Scalo, situade dilunc de strade omonim. La glesie e va dal prin secul dal '900, e je un compens dal stil tipic des glesis teatrichis di campagne cun portic che al precede la ingressie, e chel di libertât. La facade a casane e je caraterizade di une croce celtiche situade in alt.
  • Cjançon de Madone dal Bon Consei: la cjançon e jere part dal trattôr che al menave a Foggia da L'Aquila e si cjate te localitât omonime te zone sud-ovest periferiche, viers Bucchianico. La glesie e va dal Medioevi, come al testimò il portâl roman a arc plen di seste, ma e je stade grandementri ristruturade intai secui, e e à un aspect setim-setim secul. Tal exterior la glesie e mostre une facade a cabane incuadrade di paradis angulis, dulà che si vierç dome la semplice entrade architeture. Il so interni al riceve la lûs di une serie di finestris laterâls: monoforis, arcs trilobâts in piere, appartenents ae vecje struture. Lateralmentri de glesie si cjatin une struture in laterance, doprade come sacristie, e cussì ancje un campanari a torete che al è colegât ae facade. L'espazi interni al è cence particolârs elements decorâts, scandît di paraste che a sorin in alt la trabezion continue che e corse dilunc dal perimetri. Il presbiteri al è une vore ricuç di decorazions, copât di une catole elitiche metude su pennacs decorâts di medallions, che a rapresentin i cuatri Evangelist.
    Carateristiche de glesie e je une campane "insolite", colocade a un arc dal campanile, la campane in realtât e je une bombe inesplosive scancelade dai aeris dai aliâts, il fat che la bombe no e je esplodude, cuant che e je stade cjatade dal parroc tal zardin de glesye, e je stade viodude come miracolose, duncje la bombe e je stade svuotade de polve di sparagn e penzade al campanile come campane.
  • Cjaç de Madone dal Friûl: il siedi di chest paîs rurali, situât su la strade daûr dal cimitîr te zone ocidentâl, al è un dai plui antighis di Chieti, componât di caselis campestriis, e par chest e je stade costruide une glesie, che vuê e à un aspiet setantecent, cun un pronom monumentali che al precede la ingressie. La facade e je scandulade di copis di paraste cun capel doric, e l'architrave e à un timpan triangolâr. La glesie e je sufragjade ae parochie di Sant'Anne dongje dal cimitîr.
    La legende e dîs che un zovin une vore puar, intant che al passeve dongje dai terens dal paîs, al fo cjapât di une malatie cun alte febre. Al implorà la Vergjine di lu aiutâ, parcè che il mâl al someave invulìbil, e il prodot al vignì fûr. Il zovin par ricognossiment de Madone al costruì une prime capele, par che e fos une ricetace di protezion cuintri lis malatiis.
  • Cjaç di Santa Maria de Cryptis: e si erge dongje di Villa Obletter o Villareale, e e risale al XIII secul, cuant che e fo fondade come ereme dai discendents di Papa Celestino V. Posteriormente e je stade ampliade intal XVII secul, fin a rivâ a lis fatitudins setantecjis atuâls, che a mostrin un edifici plui curât des classichis cjasis di campagne de zone. In efiets la glesie e jere il lûc di sepulture des fameis nobii di Chieti, come i Nolli o i Toppi, e di li deriva il non "criptis", parcè che la glesye e fingeve di cimitîr, cun la cripte medievâl, che e conserve cualchi tombâl di preç.
  • Glesie di San Martino Vecchio: glesie dai agns '40, situade in zone San Martino, soredut dal col che al soride il Scalo. La glesie origjinâl di San Martino e jere plui vecje, ma e je casude in ruvine, reson par cui e je stade costruide une gnove tal diesim secul, che e riflet il model de medievâl. La glesie, deventade masse piçule par acognî i fedei de frazion, e varà di viodi trasferide la sô parochie te gnove glesie di San Martino, i siei lavôrs a son partîts in un spazi di tiere pôc plui bas intal 2016.
  • Cjançon dal Santissim Salvadôr: e je in contade San Salvadôr, e e ven di tornâ al 11 secul, fate part de giurisdizion di San Giustino. Cul passâ dai secui al è vignût fûr un siedi di cjase rurale e la glesie e je stade ampliade, fin a rivâ a l'aspiet atuâl, di fatures setimentenâls. Come cuasi dutis lis cjasis des provincis di Chieti, al à la int precede di un piçul porticâl di edicule.
  • Orto di Santa Maria Maddalena: al conserve la part comprese tra via Camillo de Attiliis, dulà che si cjatin ancje la glesie, e viale Nicola da Guardiagrele. Il conventu al è stât ritardât intai secui, e tal 800 al è deventât sede dal Istitût "Figulis di Sante Anna".
  • Orto di Santa Maria: al cjape dentri la aree dal atuâl parchegjament Pierantoni, daspò dal caserme, che al à cjapât il puest de vecje glesie. Il conventu si conserve ancjemò, a impiant cuadrangulâr cun doi claviers monumentai, costituîts di loggiât. Il conventu al fo scjampât tal 800, destinât a caserme militâr, vuê al ospite diviersis associazions, e al è in cors un progjet par deventâ un studiât universitari.
  • Ort des Clarisse: al è il orte plui conservât di Chieti, taiât dome di via Sant'Eligio e via des Clarisse. Il complès al fâs part dal Comant Provincial Carabinieri di Chieti, che tal 800 si instalà tal complès monumentali di Santa Chiara, al à une plante cuadrangolare irregolare, cun il grant giardin interni il cui pont focal al è un poz.
  • Orto di Sante Marie des Sete Doloris: il complès al è une vore spaziôs, includint la glesie de Adolorata a via Sette Dolori e via Sant'Eligio. In origjin si estindeve fin a la via Federico Salomone, circonvigne nord de citât alte. Il complès al conserve il ortic tal mieç, e al è doprât sedi come residence civîl sedi come conservatori musical.
  • Ort di Sant'Anne dai Scolopi: al è il secont ort miôr conservât parcè che al è cjapât dentri tal complès dal Convit Nazionâl "Giovan Battista Vico", aneât ae glesie di San Domenico, fin al 1913 "Sant'Anne dei Scolopi". Il ortic al jere alimentât de aghe che e ven de antiche Fonte Grande, dongje via San Francesco da Paola. Il ortic al à une plante cuadrangulâr, e al è doprât regolarmente dai students dal liceâl classic di Chieti, includût tal vivient.
  • Orto di Santa Maria della Civitella: il complès al è ancjemò ben conservât, a plante retangolare, il claostri cun la piazzale al à plante cuadrangolare. Une part e je stade distrutte pe realizazion dal parc archeologjic de Civitella, za aree dal stât stâdi comunuâl. La grande part dal nòrd invezit e je stade cjapade in man tal tart secul otante par la costruzion dal atuâl Liceu scientific "F. Masci".
  • Orto dai Domenicans: al jere un dai orts plui riccs de citât, distrût intal 1913 cun la demolizion de vecje glesie di San Domenico pe realizazion de Province. Une part dal ortic e je ancjemò esistente, a plan cuadrat, tal palaç de Prefetture, cjapât dal conventu, che al si affaide su la piaze Umberto I.
  • Orto dei Francescani: il complès palaziâl al à un aspiet tarc-seicent, cun uniche viste su la Piesa di Malta. Il impiant retangjâl al è ancjemò conservât, come ancje il vastic jardin arborât interni, tal claustro cuadrat. Al fâs part dal complès de glesie di San Francesc al Corso, un ingressament al è dât sul cors Marrucino, dongje de glesye.
  • Orto dal Conservatori di Sant'Agata dei Goti: a restin frams comprens tra il largjo de glesie e il Palaç de Mieç di Notte. La struture principâl e je usade come conservatori, part e fo doprade come scuele elementâr dal Santissim Rosari.
  • Ostal dal Ospedâl di Sant Andre: al è l'unic ortic conventâl situât fûr des muris, includût tal atuâl ex ospedâl militâr cun Caserma Bruciante inte vile comunâl. Il ortic si è salvât in part de militarizazion dal 1806 e des integrazions dal parc public di Villa Frigerj.
Il complès dal convit "Giovanni Battista Vico"
  • Palaç Vescovile: si cjatin in Piazza Valignani, e al è il prodot di un totâl rifat di diviersis struturis intal Secul XVIII. L'element plui antîc al è la torre dal 1470 fat erigî dal vescop Colantonio Valignani, che al mostre similitudins cu lis struturis medievâls de Toscane. La facade su la piaze e je une vore semplice e sobre, dividude in doi setôrs di cornice marcapiane, cul plan di alt destinât ai ufis, e chel di base a lis diviersis botanis. Dome il portâl centrâl monumentâl al rompe l'equilibri, cui che si accede midiant di un scalone dal 1795 volût di Ambrogio Mirelli, cui che al jentre a la corte. Il palaç al ospit il preziôs Archiv archiviscoviâl de diocesi teatine.
  • Seminari Diocesan: metût jenfri via Arniense e il inizi dal cors Marrucino, il palaç al è stât costruît tal 1568 dal Monsignor Gianni Oliva, e ampliât intal setim secul. La facade e je dute in laterâl cun inserts in piere tai grancj semicolons, e a la base dai pilastris dal porticât; su la facade prospetive via Arniense e mostre doi imponents avancôrs, ornadis di un cornici barocc, dividûts di terasse. Inte int si cjate une capele privade, decorade in stil rococo, ancje un piçul teatri intitolat a Alessandro Manzoni.
  • Pontificio Seminari Regionale "San Pio X": al è in citât, dongje de ex Ospedâl Militâr (richiviât dal ex conventu di Sant Andre dai Zoccolanti). I riformis dal Papa Piu X sui seminaris a àn scomençât tal 1905, o soi stât invitât i vescovi a concentrâ i studis filosofics e teologjics tes seminaris interdiocesans. Il 19 di Otubar dal 1908 in une riunione successive, i vescovi di Chieti, Lanciano, Teramo e Penne a decidirin par la colocazion dal seminari diocesan a Chieti. La direzion dal seminari e fo fate ae Congregazion de Mission, daûr di une convenzion fate dai vescovi, cul visitatôr de Province romane dai Sacerdotis de Mission. Il Pari Domenico Andrei al fo cussì il prin Rettôr dal 1908 al 1917, prin dal trasferiment de sede definitive a Villa Nolli.[8] I progjets pe gnove sede a àn scomençât tal 1909: il progjetôr al è stât il Cavalier Giovanni Battista Della Marina di Udinine, cun inizi dai lavôrs prin dal vinâr dal 1911. Il gnûf seminari al è stât inaugurât tal 1914, titulât "Seminari regjonâl abruzzês". Il complès al à plan rectanguâl, cun altris edificis minôrs incjantâts, mostrant un edifici plui grant pe scuele, e il edifici plui piçul doprât come glesie.
Il seminari regjonâl "San Pio X"
  • Convitto Nazionale "Giovan Battista Vico": il convitto al è la istituzion scolastiche plui antiche di Chieti, lis sôs origjinis a rivin a la istituzion tal 1640 dal Colegio dei Scolopi. Il nobil Francesco Vastavigna e il baron Tommaso Valignani a permeterin la costruzion al conventu, lassant une impuartante ereditât ae lôr muart; chest colegj al fo proprietât dai Padris Scolopi e des Scuelis Pie fin al Secul XIX.Tal 1742 il consulent G. Antonio La Valletta al destinà par lassâ il so patrimoni ae biblioteche comunale par il mantiniment de scuele, che e continuà a jessi gestide dai siei parons fin al 1817, cuant che Ferdinando I di Borbone la trasformà in "Colegio reale", o sei in convit cun annessis scuelis secondariis. Dal 1822 al 1854 il colegj al fo governât dai predis secui, dopo al fo elevât a "Real Liceo dal Abruzzo Citeriore" cun entusiasim dai teatri viers Ferdinando II di Borbone, e duncje tal stes an al deventà "Real Lyceo de Ordine Universitarie", cun la istituzion dai insegnaments di materiis juridis, chimichis, farmacutichis, chirurgjis, sienziis naturâls, mineralogjichis, geologjichis e botanichis[9]. Intal ottobre dal 1861 cun l'annessione di Chieti al Ream di Italie, il 12 di Setembar il istitût al deventà Convitto Nazionale, cun prin rêtôr Antonio Iocco. Fin al 1908 il convit al fo simpri florît, cussì che al comprà une villee a Castrellammare Adriatic (Pescara) pai vacancis di setemane dai convitôrs, vuê deventât l'Istitût Tecnic "Tito Acerbo". Fra i diviers studiôs di prestigji de scuele a jerin Edoardo Scarfoglio, Angelo Camillo de Meis, Giovanni Chiarini e Filippo Masci. Tal 1878 al studià in curt ancje il poete Gabriele D'Annunzio, prin di trasferîsi a Prato.
    Il palaç al à plan retangulâr cun dôs grandis entradis cun cuadri in intonaco blanc, il prin par la convive e il muse diocesan, e il secont par il liceo classic, cun anexade biblioteche e ortic centrâl a plan cuadrad. Il palaç al à fatis dal secont secul cun bruts viers la face, e al è doprât ancje tes manifestazions evocative de "Setemane Mozartiane".
  • Istitût "San Camillo de Lellis": al si cjate sul cors Marrucino, e al è stât fondât tal 1891 cun la gjestion des Sueris de Congregazion "Figulis de Caritât di San Vincenzo de Paoli". L'istitût al fo doprât come scuele elementâr pai fruts plui disfortâts, come ancje come ospizi, fin al lent declin, ae serade (1975), e riconversion in fondazion "San Camillo de Lellis". Il palaç storic al è incjantât sul cors, dongje dal Palaç de Câmare di Comert, e al à un aspect ecletic tra il fin dal secul setante e il neoclassicisim secul otante.
  • Monastîr Casa di Santa Chiara: si cjate in via Brigata Maiella. Al è il gnûf monastîr des Claris di Chieti, dopo la soppression dal secul otante dal vec conventu centrâl dongje via Arniense. Il gnûf monastîr al à une piante retangjâl, componude di une glesie cun semplice entrade di edicule a cjaste, e palaç cun lis celis des sorelis, e claustro cun zardin centrâl.
    Il monastîr al è dedicât ae clausure, ai cors biblics e ai incontri cun altris istituzions religjosis, soredut cul Moviment Sacerdotâl Marian.

Glesis dispierdudis o santscrits[cambie | modifiche il codiç]

  • Vec complès di San Domenico: al jere un dai complès monastics plui influents de citât, al soretave inte aree jenfri Corso Marrucino, Largo del Pozzo (piesa Valignani) e Piazza Umberto I, la glesie e veve l'affaccio in front dal Palaç de Mayo in Largo Martiri de Libertât. Secont l'istoric Girolamo Nicolino al risale al XIII secul, tal XVIII secul al fo restaurât in profonditât, cun rifazion barocche dal interni a navade uniche e capelis latetiis, e cupule circolâr sul presbiteri, e facade dal aspiet classic, cun 5 nichis cun statuis monumentalizadis di sants. Al è stât soterât il pitôr Donato Teodoro.
  • Cjaç dai Sants Pieri e Pauli: si ergeve sul Colle San Paolo, atuâl aree dal antîc for roman di Teate, comprensât jenfri Piazza dei Temppietti Romani e via Marco Vezio Marcello. La glesie e je stade costruide tal secul VIII cirche sul templi dai Dioscuri, e cussì e restà fin a la dessacrazion tal 1927 e al restaûr dal antîc templi. Insieme ae cjasse di San Nicola che vuê e scomparìs (di fat Verlengia al ipotize che la parrocje de cjasse demolide e fos ospitade inte cjasse de cjaste di San Pauli), e formave cul agglomerât omonim un antic "castrum" tipic de conformazion orografiche dai borgs fortificâts di epoca longobarde e franca, dongje de abitazion za esistente di Teate. Tracis evidents de glesie a son ancjemò visibilis tal interior frescjât, dal XII secul, cun disegns dal Crist Pantocratôr tra i apôstui Pieri e Pauli, di clar gust bizantin roman.
  • Convent di Sante Marie - Caserma Pierantoni: al jere un dai complès monastics plui antighis dal barcon Trivigliano o Porta Santa Maria, incjantât su Largo Porta Santa Maria (il monastîr al fo ricostruît intal secul XVI dal duc D'Alba par fortificâ il laç nord di Chieti te vuere dal Tront), e intal 800 al fo richiestât par deventâ caserme militâr "Adelchi Pierantoni". La glesie e je stade santscridade, ma si pues ancjemò ledi l'antic impiant cuadriangular, componât de alternance di braçs a spazis vuadagnâts, che a ocupavin dentri des muris perimetriâls la part dal dispès claustro cun orti. Tal prin secul al insistè une glesie cuntune torre campanarie, dopo demolide. Interesant il monumentâl cjastrât.
  • Glesie di Sante Marie Madeleine: e je lade dongje via Camillo De Attiliis, pôc distant dal Piano Sant'Angelo, e e je santsagradade. Il conventu tal 800 al è stât trasformât intal Istitût Fielis di Sant'Anne, ancjemò conservât in impiant, cun il claustro arbulât. La glesie e je stade dissacrade a la fin dal secul vincents, e doprade come auditorium. La facade in bruts che si cjate e je di fin dal secont secul, scandulade di paradis a copie e coris di marcapian. In base a son trê aperturis, di cui la centrale e acete ancje il portâl, montât in zone centrâl di une finestre. L'architrave e à un timpan triangulâr; sul flanc di dreç si erge il campanile a tor.
Incuintri al seminari regjonâl
  • Cjançon di Sant Gjon dai Cavaliers di Malta: e à di jessi une vore antiche, parcè che il rejon di Mater Domini (o di San Gjon) al è dedicât ancje al sant, o ae puarte di acès, dite "Monacisca", o sei dai monacs, (i rests a son dongje la strade dongje de parochie di Materdomini, dal 1959). La glesie e jere cjatade probabilmentri inte zone de atuâl Piazza Valignani (anticamentri Largo del Pozzo), traviersade cun via Germanese, dopo la decadence dai Cavalieri Templari, il monastîr insieme a tancj altris abruzzês, tra cui la glesie di Sante Gjerusalem di Pescara, a van in decadence fin a sparî.
Glesie di Sant Ignazi e Cjargne dai Gjesuiuts
La glesie e je stade erete intal prin ventinâr dal secul XVII cun la patrocje dal teatri Alessandro Valignano, ma za a la fin di chest secul e je stade sgrisulade pe cace dai Padris. Al corispuint cumò al edifici dal teatri Marrucino, cjapât de ex glesie tal 1818, invezit l'ex monastîr al corispuent al Palaç Martinetti Bianchi dongje via C. De Lollis, al è conservât soredut il colonnât dal portâl int
  • Ex conventu di Sant'Andrea dei Zoccolanti - Caserma Bucciante: si cjatarà dongje de citât, il monastîr al risale al Secul XV, l'unic fûr des muris di Chieti, di cui al cjapà il non l'antic rejon Sant'Andria sot la Civitella, e ancje la porte omonime vuê sparide, la cuiere e fo inglobade te glesie de Trinitât. Il conventu al fo atîf fin al 800, cuant che Chieti al fo militarizât, i convents dissacrâts e dopradis a casermis, ospedâi o scuelis. Il conventu di Sant'Andrea al deventà sedi caserme che ospedâl militâr, fin a la serade tal inizi dai agns 2000. A son progjets di intervents di ricuardazion par scontâ culture, e magari il monastîr al varà di ospità la gnove sede de Biblioteche De Meis. Il conventu in disegns antîcs al veve une facade di gust classic, cun piçul portâl di acès al portâl, e un campanile a tor; al jere ancje furnît di un claustri interni cun orti, come i altris monastris teatrics, ma cun la militarizazion al è stât pierdût, e il conventu al conserve di antîc dome il impiant retangolâr cun bastions; la antiche glesie no consacrade e je stade dispieste di ducj i furniments e irrecognossude a dì di vuê. Il loggjât dal conventu al conserve tracis di freschis rinassimentâls di Sebastiano Majewski di Teramo, un cuadri dal "Trionfo dal Terzo Ordine Francescano" di Luca Fornari dal 1590 al è conservât tal Museu Barbella.
  • Vecje glesie di Mater Domini: e jere a l'ingress di l'antiche Porta Monacisca inte part ocidentâl dal centri (d vuê via Prinçesse di Piemonte) dulà che tal 1959 e je stade costruide la gnove parocje. La glesie e veve origjinis antichis, e e je stade une des primis glesis de citât a jessi stade costruide dopo la distruzion dai Lengobards, in cualchi document e je citade come Santa Tecla. Rimanade intal setim secul, la glesie e je stade danneggiade intal 1943 dai bombardaments aliâts, reson par cui, stant irrecuperabil, si preferìs di demolirele, conservant te gnove struture i furniments sacri e artistics plui impuartants.
    Al veve une plante retangolâr, cun front voltât a ocident, no come chê atuâl, che si impicjavave sul disclivi dal col, via Prinçesse di Piemont (ex via Orientale), e il so estern e jere in matins face viste, in stili setim secont.
  • Vecje glesie dal Crocifisso: e jere a Piazzale Marconi, la zone centrâl di Chieti Scalo. La glesie e jere dal secul tarôt, e veve un stil neoroman, cun portâl a sîs e finestre centrâl. Il piçul paîs dal Scalo, dulà che e fo costruide la stazion ferroviarie, al fo interessât dai agns '40, cun la costruzion dal paîs Celdit, di un fuart svilup urban, che al dismenteà dut, soredut dai agns '60, la piçule realtât di confine.
    Lis fotografiis storichis a mostrin che la instalazion retangolare e mostreve l'esterni in bruts une muse viste cun un stil diferent di chel de facade, dilunc dai mûrs laterâi. La facade e jere tripartite, a enfatizzâ la grandece dal navât plui grant, e e jere ornade di un portâl arcuât a sîs, sormontât di une finestre ogivale, in voltât sormontade di une piçule monofore dongje de architravie a timpane triangolâr. La glesie e je stade demolide tai agns '60, parcè che e jere stade danneggiade de vuere, pe costruzion dal complès di vuê une vore plui grant, ma cun cualitât stilistiche inferiôr ae glesie ancuine.
vecje glesie de Madone dai Angjui
Tornant al secul XVI, e jere une des tipis cjasis di campagne di Chieti, retangolare, caraterizade di un portic a arcs a l'ingress e facade a capanne, come tantis cjases di contât de epoca rinascimentale, presenti inte aree cjasis pescarese. La glesie e jere in piaze Monsignor Venturi, e fo danneggiade dal tierramont di Avezzano dal 1915 e de seconde vuere mondiâl, duncje tai agns 50 e fo smondeade e ricostruide di gnûf in altris formis.

Notis[cambie | modifiche il codiç]

  1. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.
  2. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.
  3. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.
  4. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.
  5. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.
  6. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.
  7. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.
  8. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.
  9. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.