Antîc Egjit

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Cu la peraule Antîc Egjit si intint le civiltât svilupade intor a lis tieris fertilis dongje dal flum Nîl a scomenç da lis cataratis, dongje il confin cul Sudan, fin ae viertidure cul Mâr Mediterani in timps incredibilmentri lontans, a scomençâ dal 3300 p.d.C, fin al 343 p.d.C, cuant al piert le sô indipendence par man dai Romans.

Mape dal Antîc Egjit
Mape dal Antîc Egjit

Al è stât calcolât che la agricolture in chestis tieris e je praticade a scomençâ dal 6000 p.d.C. e je propit la presince dal flum a rindi pussibil la vite e lis coltivazions in une tiere pluitost desertiche, al è il motôr de civiltât che vivarà par tre mil agns, scuasit cence gambiaments. Lis aghis dal Nîl, cu lis lôr plenis, a puedin puartâ fertilitât, ma ancje distruzion, se no vegnin controladis in mût costant, e metudis vie par i periodis di sicitât. Al è par chest motîf che si sint le bisugne di un stât organizât, un stât che al puedi garantî la manutenzion di chês oparis di cui dipent la vite di ducj.

La bisugne di vê un stât che ministre lis oparis publichis (stuons e canâi), colegâts al Nîl, al puarte a la nassite di un dai prins stâs de storie, in tal 3300 p.d.C. I oms de lis tieris dal Nîl a imparin daurman a vivi sot le autoritât di un sorestant (periodi de formazion dai distrets). I distrets si dan cuintri e si alein jenfri di lôr par scuasit mîl agns, fint ae creazion di doi reams, l'Alt Egjit, in te basse, costituît de bande meridionâl de Vâl dal Nîl, e il Bâs Egjit, costituît de viertidure dal flum, che a vegnin unificâts in tal 3000 p.d.C., de bande di Menes, (scuasit di sigûr il faraon Narmer) re dal Alt Egjit, che al sarâ il primarûl da lis 30 dinastiis dal antîc Egjit. Jenfri i monuments pui cognossûts, a son di sigûr lis piramidis, tombis dai rês de III ae XII dinastie.


Lis piramidis pui famosis si cjatin a Giza, dongje la citât dal Cairo, la capitâl di vuê. La lôr grandece e testemonie la fuarce de organizazion dal stât egjizian, e trop che i egjizians vevin a cûr il crodi dal al dilà.

Le Piramide dal faraon Cheope, clamade ancje Grande Piramide, tombe dal faraon Khufu, cognossût cul non di Cheope e je le piramide conservade plui ben.


L'antîc Egjit jont il massim de sô fuarce e estension teritoriâl in tal periodi clamât Gnûf Ream (1567 p.d.C - 1085 p.d.C-), cuant che i confins dal imperi rivavin fin ae Libie, ae Etiopie e a lis tieris dal Orient di Mieç.

L'antîc Egjit al à cognossût ancje periodis di debolece e mancjance dal podê, come che al è sucedût in tai Periodis di Meçâns, cuant in tal seont l'Egjit ven invadût dal popul dai Hyksos.

Cronologjie egjiziane[cambie | modifiche il codiç]

Le storie egjiziane e je dividude in periodis difarents, ancjemò ogjets di studis de bande di studiôs e ricercjadôrs. Chestis periodis a son stâs otignûts tignint cont di acjadiments storics e de astronomie. Fin de antichitât si tegnin cont des dinastiis dai faraons, che a an governât l'Egjit.

Periodi predinastic[cambie | modifiche il codiç]

Vâs egjizian dal periodi predinastic

Cun Periodi predinastic dal Egjit si intint le fase precedent ae formazion dal stât unitari egizian. Scomence de preistorie e rive fint al 3100 p.d.C. Il paîs al è dividût in doi, Alt e Bas Egjit.

Periodi Arcaic (I-II dinastie)[cambie | modifiche il codiç]

Cun Periodi Arcaic o ancje Periodi Thinite (dal non de citât di This o Thinis, citât di nassite dai prins rês) si intint l'arc di timp cuviert da lis primis dinastiis. Il periodi storic si vierç cu la unificazion dal Alt Egjit e Bas Egjit, i doi reams formâts dongje il cors dal flum Nîl, in tal periodi predinastic.

Il fondadôr de I dinastie al è il faraon Narmer, chel che dongje dal 3000 p.d.C, al unifiche l'Egjit. Cognossin il sô non par vie di une piçule taule doprade par il truc. Di chest periodi storic son lis tombis a mastaba, sarês a dî cu le struture a gradons, parsore la cjamare funerarie. Lis notiziis parsore i aveniments storics dal periodi son pocjis, cualchit iscrizion cjatade,che fevele di spedizions militârs te regjon dal Sinai, je le prove dal interès dai egjizians par cheste tiare.Pui siguris son lis notiziis dai trafics comerciâi cu Byblos. Za in epoche arcaiche, i egizians dopravin lis taulis dal arbul dal cedri par lis costruzions e par fâ taulis par scrivi. Di chest periodi e je le formazion de struture aministrative dal stât egjizian, fondade su le division dal teritori in unitâts clamadis nomos.

Dal pont di viste archeologjic, di chest periodi restin soredut tombis, scuasit dutis vueidis par vie dai laris. Di abitazions e palaçs nol è restât nuie, par vie de fragilitât dal materiâl di costruzions (lens e modons di pantan).

Ream Vecjo (III -VI dinastie)[cambie | modifiche il codiç]

Uniche rapresentazion cognossude dal faraon Khufu (Cheope)

Il fât pui cognossût di chest periodi al è la costruzion des piramidis, impuartant monument funerari dai rês di chest periodi storic. Di sigûr, la piramide e je la evoluzion de mastaba - le Piramide di Djoser - o ancje cognossude come la Piramide a gradons; nol è altri che un cicli di mastaba metudis une parsore chê altre. Lis piramidis vegnin costruidis simpri in chest mût, cualchidune ven bandonade prime dal finiment de costruzion (forsit, par vie de muart dal re). La piramide dal faraon Snefru e mostre une carateristiche a vonde strambe: tal mieç de sô costruzion, par vie dal cediment de struture, l'angul al ven ridot. Il risultât al è une piramide une vore origjinâl. Lis piramidis plui cognossudis a son la grande piramide dal faraon Khufru, cognossût di plui cul non di Cheope, le piramide dal faraon Khefren, chê dongje de Sfinge, e la piramide dal faraon Mikerinos.

Par un grum di timp si è crodût, forsît a cause des contis dal storic Erodoto, che par la costruzion des piramidis, a vegnivin doprâts sclâfs caturâts in bataie, ma cumò ducj i studiôs a son sigûrs che par la costruzion des piramidis a forin doprâts operaris specializâts, che in te stagjon de inondazions a lavoravin ae costruzion des piramidis. Chescj operaris a vegnivin paiâts cun farine, vuardi e robe di mangjâ (i bêçs no esistevin ancjemò). In chest periodi, i egjizians metin a pont lis primis tecnichis di imbalsamazion.

Prin periodi di Mieç (dinastiis VII-VII-IX-X)[cambie | modifiche il codiç]

In chest periodi, il stât egizian si disfuee. I governadôrs provinciâi a deventin simpri plui indipendents. Menphi al piert impuartance in tai confronts di Heracleopolis e daspò di Tebe. Lis notiziis di chest periodi storic son pocjis. Di sigûr si sa che princips tebans decidin une gnove unificazion jenfri il 2200 p.d.C e il 2050 p.d.C.

Ream di Mieç (XI - XII dinastie)[cambie | modifiche il codiç]

Cjâf dal faraon Amenemhat III

Atôr dal mieç de XI dinastie, l'Egjit al torne a jessi unificât par man dai rês de citât di Tebe. Chescj rês a cjapin il puest dai sovrans de dinastiis precedentis. In tal Ream di Mieç, che al comprent la XI e XII dinastie, l'Egjit al slargje il so rai di azion, par lâ fûr de Vâl dal Nîl. I interès egjizians si puartin fin ae Sirie e ae Palestine, rivant fin al flum Litani. La capitâl e ven spostade de citât di Menphi ae citât di Ivy Tawy, fondade apueste te regjon dal Fayum, ancje se il centri dal podê al reste a sud di Tebe. Jenfri i rês pui impuartants si puedin cjatâ: Sesostris I, Sesostris II e Amenemhat III. Atôr dal 1800 p.d.C., l'Egjit al torne di gnûf tal periodi di instabilitât, caraterizât da reams di pocje durade (XIII dinastie). Chest periodi al è cognossût come Seont Periodi di Mieç. Il decjadiment de unitât nazionâl al puartarà al podê rês di origjinariis dal popul dai Hyksos.

Seont Periodi di Mieç[cambie | modifiche il codiç]

Il seont periodi di mieç al comprent lis dinastiis XIII, XIV, XV, XVI e XVII. Dal pont di viste cronologjic, chest periodi al va dal 1790 p.d.C. fint al 1530 p.d.C. Il parcè di tancj rês che an governât in chest periodi al è dovût ae framentazion dal ream. No si sa il parcè de framentazion dal fuart ream unitari. Chel che si sa al è il fât che, in pôcs agns, tal scomençà de XIII dinastie, la unitât dal stât si romp, e la regjon de fôs dal Nîl, viôt le vignude di popolazions di origjine semite, cognossûts cul non di Hyksos, vignûts da est. Une volte stanziade, cheste popolazion e rivarâ a cjapâ il control de regjon, a puartâ la capitâl te citât di Avaris, e sdramassâ i rês de XIII ocupants le citâts di Menphi e Ity Tawy intor dal 1674 p.d.C. E sarà la prime volte che l'Egjit al ven ocupât da popolazions forestis, che daran vite ae dinastiis XV e XVI. In chest periodi, ancje la Nubie e devente indipendent, sot une dinastie aleade dai Hyksos. La lote par la liberazion dal Egjit, ancjemò une volte e ven puartade indenant dai rês di Tebe, che daran vite ae XVII dinastie.

Gnûf Ream (dinastiis XVIII-XIX-XX)[cambie | modifiche il codiç]

Le regjine Hatshepsut

Chest periodi comprent lis dinastiis XVIII, XIX e XX. Al dure dal 1530 p.d.C. fin al 1080 p.d.C. In chest periodi l'Egjit al slargje il so control politic e militâr al di fûr dal teritori naturâl dal Egjit, e al jentre in contat cun altris popui (Itîts) dal Orient di Mieç. La XVIII dinastie e je la prime dal gnûf ream. Une volte parâts vie i Hyksos, i rês di Tebe a cjapin di gnûf il control dal Egjit e de Nubie, fin te cuarte catarate dal Nîl. Par evitâ di jessi tacâts a orient, i rês di Tebe a slargjin il control ancje in tes tieris dongje il flum Eufrate, tiere dal popul itît, a traviers di un sisteme di funzionariis statâi. Il periodi dal gnûf ream al fo un periodi di grande prosperitât par l'Egjit. Cu la trasformazion de citât di Tebe in capitâl dal ream, i predîs dal diu Amon a scomencin a vê simpri pui podê e impuartance, lant in contraposizion cul podê reâl. Il faraon Amenofi IV al è il prin a cirî di ridûsi il podê dai predîs di Amon, introdusint in te vision religjose egjiziane, il diu Aton, divinitât solâr. Amenofi IV al gambie ancje non in Akhenaton, e puarte la capitâl in te citât di Akhet-aton, costruide par lui. Il zovin faraon Tutankhamon, fi di Akhenaton, al scancele la riforme religjose dal pari e al puarte une altre volte la capitâl a Tebe. Tutankhamon al jere une vore zovin, e facil di manipolâ de bande dai predîs di Amon, che lu vevin elet faraon. Cu la XIX dinastie, che includeve i faraons plui famôs come Ramses I e Ramses II (faraon vincidôr dal popul itite in te bataie di Qadesh), semeave che il podê dai faraons al jere in belance cul podê dai predîs di Amon, ma in te seconde part de dinastie i predîs di Amon ciririn une altre volte di sorplantâ i faraons. Di grande impuartance al fo il faraon Ramses III, che rive a dore di fermâ il popul cognossût come Popul dal Mâr che al voleve sviersâ l'Egjit, come a vevin za fât i Itîts. Le dinastie si siere cun faraons masse permissîfs cui predîs di Amon. Chest ategjament dai faraons al puartarà a une gnove division dal Egjit che durarà plui di cuatri secui.

Tierç Periodi di Mieç (XXI - XXV dinastie)[cambie | modifiche il codiç]

Za tal finiment de XX dinastie, intal ream dal ultin faraon di cheste dinastie, Ramesse XI, il podê dal re al cjape un colp vonde dûr par vie de situazion vignude a creâsi in te regjon a tôr di Tebe indulâ Herihor, daspò jessi divignût Prin Profete di Amon, rind ereditarie cheste cariche, cjapant ancje i titui riservâts ai faraons. Il fondadôr de XXI dinastie Smendes al jere stât prime visir di Ramesse XI, acete chest gambiament, regnant da Tanis parsore il Bas Ream e di une bande di chel di Mieç. Le situazion reste cussì par scuasit dute la XXI dinastie cence fastidis, ma la diminuzion dal podê reâl al puarte ae nassite di principâts, de bande da lis popolazions libichis jentradis tal teritori come presonîrs di vuere tal timp di Ramses III e devetâs soldâs mercenariis. Par chest motîf, la XXII dinastie e ven clamade ancje dinastie libiche, par vie dai sovrans di origjine libiche, che van a stâ atôr de citât di Heracleopolis Magna. Cheste dinastie e puarte il titul di Prin Profete di Amon sot il lôr podê, e e slargje la politiche di espansion in te regjon de Palestine. Ma ancje se l'inizi al jere bon, il podê ven dividût cu il consei dai predîs di Tebe, e cu i principâts dal Egjit di Mieç. Le dinastie XXV, di origjine nubiane, e cîr di unificâ l'Egjit, ma vegnin vinçûts in bataie dai Assiros, che a vevin invadût l'Egjit, e daspò dal prin faraon de XXVI dinastie. Il Tierç Periodi di Mieç al va dal 1070 p.d.C al 556 p.d.C.

Periodi Tard (XXVI - XXX dinastie)[cambie | modifiche il codiç]

In chest uldin periodi de storie egiziane, il podê al va de regjon di Menphi, al Bas Egjit. Il periodi tard al scomence cu la dominazion di un popul forest, i Assîrs, che za a controlavin la zone dal Nîl, sdramassin in bataie l'ultin faraon de XXV dinastie in tal 656 p.d.C.. In tal 653 p.d.C. Psametek, che tirave lis impuestis par cont dai Assîrs, al rive a slontanâ i forescj e a controlâ di fat dut l'Egjit, scomençant cussì il periodi tard. Sot Psametek II e il faraon vignût daspò di lui Nekau, al semeave che l'Egjit al fos tornât ai splendôrs dal periodi dal Ream di Mieç. La rinassite, sedi politiche che culturâl, e dure scuasit un secul, fin cuant che in tal 526 p.d.C. l'imperi persian, che al veve cjapât il puest dai Assîrs, al slargje le sô dominazion in te Vâl dal Nîl. Dal 525 p.d.C. al 402 p.d.C. i sovrans de Persie a cjapin ancje il titul di Rês dal Egjit formant chê, seont Maneton, e je la XXVII dinastie. Ma il guvier dal Egjit al ven tignût da comandants incjariadis dai rês persians. In tal 402 p.d.C un riviel, associât ancje a un moment di particolâr debeltât persiane, al puarte di gnûf al podê i rês egjizians e a jessi indipendent, ma no rive a tornâ e jessi il stât fuart di prime. La indipendence e dure fint al 342 p.d.C., sot i rês de XXVIII, XXIX e XXX dinastie. Une volte che il faraon Nectanebo II al ven vinçût in bataie dal re Artaserse, finide di fat la indipendence dal Egjit, e bisugnarà spietâ doi mil agns par che un egjzian torni al guvier te Vâl dal Nîl. I rês che an governât l'Egjit fin ae concuiste macedone dal 332 p.d.C. a son stâs mitûts te XXXI dinastie, introdote dai storics di vuê.